  • Data: 2009-08-20 07:32:12
    Temat: Jednoosobowa DG i faktury za usługi zwolnione z VATu
    Od: "MariuszM" <Mariusz[WYTNIJ]Michalski[TO]@poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Witam,

    Mam jednoosobową DG i jestem VATowcem. Normalnie wystawiam faktury VAT, jak
    mam jakieś koszty, typu komórka czy paliwo (samochód z homologacją -
    ciężarowy), to sobie VAT odliczam.
    Ostatnio pojawiła się możliwość podpisania umowy agencyjnej z firmą
    ubezpieczeniową.
    Miałbym nienajgorsze pieniądze, ale za usługi miałbym im wystawiać fakturę
    bez VATu, bo na usługi ubezpieczeniowe nie ma VATu. Dodatkowo na czas
    współpracy miałbym zawiesić inne formy działalności, więc nie mógłbym
    wystawiać normalnych faktur VAT. Sytuacja jest dla mnie nowa i dlatego mam
    kilka pytań:

    - Czy w ogóle jako VATowwiec mogę wystawiać faktury bez VATu, czy też z
    zerową stawką VAT?

    - Czy pomimo wystawienia faktury bez naliczonego VATu nie będę go musiał i
    tak odprowadzić?

    - Co w takim przypadku zrobić z VATem za komórki, czy paliwo, który
    normalnie sobie odliczałem?
    Czy przenosić do odliczenia na następny kwartał i gromadzić, licząc, że
    kiedyś zmieni się sytuacja i sobie ten VAT odliczę, czy lepiej nie odliczać
    i wpuścić całą kwotę (z VATem) w koszty?

    - Czy jakaś firma może mi prawnie zabronić wystawiania faktur innych niż
    tylko te które wystawiam dla nich?

    pozdrawiam,
    MariuszM