    From: "r" <r...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: DG - likwidacja a majątek (wyposażenie)
    Date: 27 Jan 2006 11:25:26 +0100

    Witam,

    moja działalność gospodarcza od kilku miesięcy nie ma żadnych przychodów,
    nadszedł więc czas ją zlikwidować.

    Sama działalność (KPiR/VAT) miała profil usługowy (branża IT) - żadnych towarów
    handlowych, itp. Nie ma też środków trwałych, a jedynie na wyposażeniu kilka
    rzeczy (typu komputer, aparat cyfrowy - cena zakupu pomiędzy 1500 a 3500 PLN).
    Owe wyposażenie chcę przejąć jako ja (osoba fizyczna).

    Jeśli rozumiem, to musiałbym teraz sporządzić remanenty likwidacyjne i zapłacić
    od cen zakupu wyposażenia VAT (a PITu za nie efektywnie nie zapłacę, bo raczej
    nie planuję sprzedaży wyposażenia, o ile je już przejmę).

    Oczywiście zależałoby mi na przejęciu tego wyposażenia jak najtaniej (w sensie
    niższych podatków). Przejrzałem archiwum grupy, i jak rozumiem, są następujące
    opcje (proszę o korektę, jeśli źle piszę):
    1. "się zniszczyło" - jako że sprzęt rozliczałem w miesiącu zakupu, to wystarczy
    tylko protokół zniszczenia i nic nie płacę? Oczywiście nie było u mnie
    kataklizmu, więc tylko aparat cyfrowy spadł mi na podłogę...
    2. sprzedaż znajomemu tuż przed zakończeniem działalności - np. za 50% ceny
    zakupu - wtedy płacę połowę niższy VAT, ale dodatkowo PIT 19% - i tak wychodzę
    trochę lepiej. Tylko dlaczego akurat 50%, a nie 80%, czy 30%, czy w ogóle za
    symboliczną złotówkę? Czy muszę tu zachować cenę rynkową (bo inaczej US uzna to
    za wymigiwanie się od płacenia podatku), czy mogę wziąć dowolnie niską
    (wychodząc z założenia, że jeśli chcę stracić na tej sprzedaży, to moja strata)?
    3. Faktura wewnętrzna - nigdy tego nie robiłem, ale jak rozumiem, jest tu ten
    sam problem z wyceną, co w opcji drugiej.

    Co o tym sądzicie, która opcja jest Waszym zdaniem najkorzystniejsza? Nie chodzi
    mi oczywiście o zaoszczędzenie kilku złotych przy ryzykowaniu problemów z US,
    ale ogólnie trochę się tych pieniędzy zbiera i jest o co powalczyć.

    Dziękuję za wszystkie opinie,