    From: "kret" <k...@k...kret>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: DG: kiedy wpadam w VAT
    Date: Wed, 14 Sep 2005 10:33:16 +0200
    Sender: p...@p...onet.pl@ayo111.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Witam,

    Zakładam DG i nie wiem, czy mam się zgłosić do VAT-u. Nie chcę, bo to usługi
    i prawie zerowe koszty. Jeśli mam wpaść w VAT za jakiś czas, to wolę to
    zrobić od samego początku (zgłosić się dobrowolnie).

    PYTANIE:
    Czy jeśli co roku w każdym roku NIE będę przekraczał 10 tys. euro (lub
    odpowiednio, jak tam będzie określone przez ministra) (ale łącznie, tj. od
    początku założenia DG, przekroczę tę kwotę np. w drugim roku), to wpadam w
    VAT czy nie? Pytam różnych ludzi i otrzymuję różne odpowiedzi. Pani z US
    powiedziała (przez telefon), że nie. Znajoma księgowa, że tak. Dwóch
    znajomych prowadzących DG, że nie, dwóch innych że tak.

    W art 113, ust. 1 ustawy o VAT jest mowa, że "w poprzednim roku podatkowym".
    Ust. 5 mówi, że "jeśli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych...
    przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc". Wydaje się,
    że może chodzić o okres od początku prowadzenia działalności, ale przecież
    jest powołanie na ust. 1, a ten mówi o "poprzednim roku podatkowym".

    --
    pozdrawiam,
    Piotr Kresak