  • 1. Data: 2003-12-02 18:29:07
    Temat: Czy KRUS mozna odliczyc od podstawy opodatkowania?
    Od: "Martti" <m...@p...onet.pl>

    Witam Grupe,

    mam taki problem i prosze o pomoc w jego rozwiazaniu,
    od razu powiem, ze oblookalem archiwum i google, ale tam nic
    konkretnego nie znalazlem. A o co chodzi? Otoz:

    moi rodzice "od zawsze" byli rolnikami, posiadali i posiadaja gospodarstwo
    rolne (ok 15 ha) i placili KRUS. Jakies 8 lat temu, zalozyli dzialalnosc
    gospodarcza, os. fizyczna, zwiazana zreszta z gospodarstwem.
    Rozliczaja sie na podstawie KPIR, palcac dalej KRUS,
    odliczali sobie to ubezpieczenie tak samo, jak mozna odliczyc sobie ZUS

    CZY POSTEPOWALI ZGODNIE Z PRAWEM??

    Dodam, ze w ustawie o dzialalnosci gosp. jest tylko mowa
    o ubezpieczeniu spolecznym, ktore mozna odliczac sobie
    od podatku. (moim zdaniem KRUS jest ubezpieczeniem spolecznym)

    US, w wyniku kontroli zakwestionowal taka praktyke, czy slusznie?
    (czekamy na decyzje)

    dzwonilem do Izby Skarbowej i Ministerstwa Finansow
    ale osoby, z ktorymi rozmawialem nic konkretnego nie wniosly do
    sprawy, mowily, ze w zasadzie mozna, ale nie....

    Sugerowaly formalna droge, czyli pismo, potem chyba 3 miesiace na odpowiedz.

    Moze juz ktos to rozwiazal i nie potrzeba rozwalac drugi raz tych samych
    drzwi.

    Przepraszam za objetosc postu, ale staralem sie naswietlic sprawe
    najdokladniej,
    jak umialem.

    Pozdrawiam i dziekuje

    Martti

  • 2. Data: 2003-12-03 08:25:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 2 Dec 2003, Martti wrote:
    [...]
    >+ Rozliczaja sie na podstawie KPIR, palcac dalej KRUS,
    >+ odliczali sobie to ubezpieczenie tak samo, jak mozna odliczyc sobie ZUS

    Szukam haczyka: a w którym miejscu odliczali ?
    ZUS "społeczny" można zaliczać w koszty w KPiR bądź też
    odliczyć na PIT-5. A czy np. KRUS można wpisać w KPiR... ?
    [...]
    >+ Dodam, ze w ustawie o dzialalnosci gosp. jest tylko mowa
    >+ o ubezpieczeniu spolecznym, ktore mozna odliczac sobie
    >+ od podatku. (moim zdaniem KRUS jest ubezpieczeniem spolecznym)

    ...z tego by wynikało że piszesz o odliczeniu na PIT-5.
    Hm...

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2003-12-03 10:38:05
    Od: "Martti" <m...@p...onet.pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...
> [...]
    > [...]
    >
    > ...z tego by wynikało że piszesz o odliczeniu na PIT-5.

    Witam,
    odliczali wpisujac w koszty w KPIR, tak jak ZUS, ale nie wpisywali na PIT'a
    bo w krus'ie nie ma rozdzielenia ile i na co, jest jedna wpalata skladki,
    ogolem

    dzieki za odzew, szperalem wczoraj i sieci i to co znalazlem, moze komus
    innemu sie przyda:

    Orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego w wyroku z 2
    października 2002 r. (III SA 1143/01).

    Werdykt ma znaczenie precedensowe,
    jako że prezentuje stanowisko całkowicie odmienne od przyjmowanego od kilku
    lat przez urzędy skarbowe.

    ciezko natomiast jest znalezc sam teks orzeczenia, ale jakos wygrzebalem....
    teraz poczekam na decyzje US i zobaczymy jaka bedzie....

    a tak na marginesie, jesli sasadza jakas maly zwrot naleznego im podatku
    to zaplacic, czy sie procesowac?

    pozdrawiam
    martti