  • 1. Data: 2008-12-03 16:22:52
    Temat: Baterie słoneczne - własne zasilanie
    Od: "ireen" <i...@g...pl>

    Witam,
    czy mają własne zasilanie elektryczne przy pomocy baterii słonecznych należy
    płacić jakiś podatek czy ponosić jakiekolwiek koszty za to, że ma się je
    zainstalowane i nie korzysta z elektrowni? Obiło mi się o uszy coś z
    VAT-tem... ale nie wiem czy to brednie tylko czy faktycznie.

    z góry dziękuję

  • 2. Data: 2008-12-03 19:32:08
    Temat: Re: Baterie słoneczne - własne zasilanie
    Od: "upsss" <u...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ireen" <i...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > się je zainstalowane i nie korzysta z elektrowni? Obiło mi się o uszy coś
    > z VAT-tem... ale nie wiem czy to brednie tylko czy faktycznie.
    Nie wiem czy możesz mieć takie zasilanie. Mówię o domu - Musisz mieć energię
    z zakładu energetycznego. Wytworzoną przez ogniwa możesz sprzedać zakładowi
    energetycznemu.

    Ale to też tyle co mi się o uszy obiło.

    --
    upsss

  • 3. Data: 2008-12-04 11:34:16
    Od: "MarekZ" <m...@i...pl>

> [...]
    > się je zainstalowane i nie korzysta z elektrowni? Obiło mi się o uszy coś
    > z VAT-tem... ale nie wiem czy to brednie tylko czy faktycznie.

    Przerobiłem ten temat nieco ponad trzy lata temu. Wtedy trzeba było
    sprzedawać tę wytworzoną energię obowiązkowo państwu po z góry ustalonej
    cenie, a następnie ją odkupować. Co więcej oznaczało to wykonywanie
    działalności gospodarczej (co się wiąże zobowiązkowym zusem) a dodatkowo
    wymagało uzyskania czegoś w rodzaju koncesji, która była także płatna.
    Ogólnie klimaty jak z Misia.

    Niestety nie wiem czy coś się zmieniło, ale naturalnie zarówno ja oraz jak
    przypuszczam setki innych użytkowników ogniw mamy to głęboko w dupie i
    użytkujemy ogniwa całkowicie nielegalnie, co jest chyba jedynym sensownym
    rozwiązaniem. Naturalnie od sieci energetycznej się nie odłączasz, tylko
    zużycie masz niewielkie, bo na samych ogniwach to jednak się raczej nie da.
    :-)

    marekz

  • 4. Data: 2008-12-04 11:59:28
    Od: "\\n" <n...@m...xy>

    MarekZ pisze:

> [...]
    > sensownym rozwiązaniem. Naturalnie od sieci energetycznej się nie
    > odłączasz, tylko zużycie masz niewielkie, bo na samych ogniwach to

    Małe pytanko OT: masz policzoną opłacalność instalacji? Jeśli tak (i nie
    jest to tajemnicą) jak to wychodzi?

    --
    Kiej wypiję flaszą wina - zaraz u mnie insza mina,
    i ochota do śpiewania wnet mnie bierze i do grania

  • 5. Data: 2008-12-04 12:20:55
    Od: "MarekZ" <m...@i...pl>

    Użytkownik "\n" <n...@m...xy> napisał w wiadomości

    > Małe pytanko OT: masz policzoną opłacalność instalacji? Jeśli tak (i nie
    > jest to tajemnicą) jak to wychodzi?

    Nie jest to rewelacja, to raczej sprawa dla hobbystów albo ideologów,a nie
    sposób na biznes. W moim przypadku (południowa Polska, dom ok. 200m2 plus
    energia sprzedawana dwóm sąsiadom, całkowite zużycie przeciętnie 1200 kWh
    miesięcznie) dzieki temu, że ceny energii rosły ostatnio dość dynamicznie,
    po uwzględnieniu kosztu pieniądza w czasie i obecnej ceny energii, wyjdę "na
    zero" za około 10 miesięcy, czyli okres zwrotu to około 4 lata.

    marekz

  • 6. Data: 2008-12-04 14:36:50
    Od: "\\n" <n...@m...xy>

    MarekZ pisze:

> [...]
    > dynamicznie, po uwzględnieniu kosztu pieniądza w czasie i obecnej ceny
    > energii, wyjdę "na zero" za około 10 miesięcy, czyli okres zwrotu to

    Eee no co mówisz, że nie rewelacja...4 lata to, wydaje mi się, całkiem
    dobry wynik, gorzej gdyby to było 40 lat (spotkałem się z taką kalkulacją).
    Ale tymi dwoma sąsiadami lepiej się nie chwal ;-)

  • 7. Data: 2008-12-04 15:02:33
    Od: "MarekZ" <m...@i...pl>

> [...]
    > kalkulacją).
    > Ale tymi dwoma sąsiadami lepiej się nie chwal ;-)

    Wiem, wiem, napisałem to żebyś wiedział, że dla pojedynczego domu będzie
    gorsza opłacalność. :-)

    Liczę sam koszt urządzeń. Nie uwzględniam "robocizny" przy montażu, bo
    ciężko ją wydzielić od innych rzeczy. Potencjalnych kosztów "konserwacji"
    też jak na razie nie ma, nic się nie psuje, więc ich nie liczę. Naprawdę,
    czysto finansowo nie jest to rewelacja.

    Dodatkowo na pewno do pewnego stopnia występuje efekt, że jak masz energię
    prawie za darmo, to więcej zużywasz, co pozornie powoduje większą
    opłacalność. Ale ogólnie nie żałuję, poczucie niezależności - bezcenne, bo
    te aspekty proekologiczne to raczej o kant dupy rozbić. Poza tym ja bardzo
    lubię tego rodzaju "nowinki". Ale dobra, kończę tego off-topa. :)

    marekz

  • 8. Data: 2008-12-04 15:30:43
    Od: "Icek" <i...@d...pl>

> [...]
    > te aspekty proekologiczne to raczej o kant dupy rozbić. Poza tym ja bardzo
    > lubię tego rodzaju "nowinki". Ale dobra, kończę tego off-topa. :)

    a jaka to technologia przez Ciebie jest zastosowana ?

    Sadze, ze wiecej ludzi chce byc niezaleznym a pytam tak czysto z ciekawosci

    Icek

  • 9. Data: 2008-12-04 17:23:12
    Od: "MarekZ" <m...@i...pl>

    > a jaka to technologia przez Ciebie jest zastosowana ?

    Ze względów finansowych chińska a w jednym elemencie nawet poradziecka. :-)
    Ceny w EU po doliczeniu tych wszystkich podatków czy co oni tu doliczają
    ocierają się o absurd, a 2% różnicy w sprawności w te czy wewte nie
    uzasadnia prawie 50%-owej różnicy w cenie. Normalnie mam: solary plus
    fotowoltaika.

    Te ofertowe ceny detaliczne, które są wystawiane w PL tak czy inaczej
    zawierają chyba ze 40% marży na ostatnim ogniwie handlu, więc sporo można na
    pewno utargować przy większym zakupie, gdyby ktoś chciał kupować całkowicie
    legalnie w PL. Jeśli już kupować w UE, to chyba najlepiej jako
    wewnątrzwspólnotowe nabycie bez VAT... np. w Czechach (zresztą tam netto
    jest taniej niż w PL netto)... ;->

    No dobra, powiedzmy że powyżej żartowałem. Z drugiej strony jakby wszystko
    kupować "na faktury VAT", można teraz na takie rzeczy chyba mieć jakieś
    dotacje czy kredyty preferencyjne. Nie wiem, ja z niczego takiego nie
    korzystałem, to w końcu takie mało produktywne przekładanie z kieszeni do
    kieszeni, więcej wydać żeby potem walczyć o odzyskanie części.

    Proszę już o EOT. :-)

    marekz

  • 10. Data: 2008-12-06 21:59:13
    Od: "kurdebalans" <m...@g...pl>

    Jeśli już kupować w UE, to chyba najlepiej jako
    > wewnątrzwspólnotowe nabycie bez VAT... np. w Czechach (zresztą tam netto
    > jest taniej niż w PL netto)... ;->

    Przestrzegam przed tym pomysłem!
    Jest tylko pozornie taniej. US'u mają urzadzenie do bilansowania nabyć i
    dostaw
    wewnątrzwspólnotowych. Po jakimś czasie fiskus sie upomni o zaległy VAT.

> [...]
    > korzystałem, to w końcu takie mało produktywne przekładanie z kieszeni do
    > kieszeni, więcej wydać żeby potem walczyć o odzyskanie części.

    Między wierszami wyczytałem sugestię żeby kupować "na firmę" i w ten sposób
    poprawić opłacalność. Skończy się to w moim mniemaniu tak jak pisałem wyżej.

    Natknąłem się kiedyś na przepis który w istocie coś mówił o obrocie energią.
    Obrót i wytwarzanie paliw i energii wymagał koncesji.
    Ale jak pamiętam obejmował on wytwórców i handlowców dopiero od pewnej
    wielkości dostaw.

    Pamiętam też przepis który mówił, iż wytwarzanie wyrobów akcyzowych na
    własne potrzeby w działalności gospodarczej wymaga opodatkowania tychże
    i odprowadzenie daniny państwu.
    Przykład: mamy fermentownię w której wytwarzamy metanol/etanol. Tym
    paliwem zasilamy generator pracujący na potrzeby naszej firmy.
    Czy prąd jest wyrobem akcyzowym?
    Szczerze mówiąc nie zastanawiałem się nad tym.
    W.