  • 1. Data: 2010-04-06 16:56:20
    Temat: Auto z firmy męża na firmę żony.
    Od: "Jacek Filipkiewicz" <f...@i...com.pl>

    Witam.

    Auto od kilku lat mam w środkach trwałych w swojej firmie.
    Całkowicie zamortyzowane. Zarejestrowane na moje imię i nazwisko.

    Teraz kupiłem nowe i chcę je wciągnąć na środki i amortyzować u mnie.
    Stare auto chciałbym przerejestrować na żonę i chciałbym, aby ona
    mogła je wciągnąć w swojej firmie na środki i amortyzować.

    Jak to zrobić - czy po prostu wystawić fakturę VAT i sprzedać je firmie
    żony?
    Czy trzeba jakieś inne gimnastyki uprawiać?

    Właściwie to wątpliwości mam i od strony podatkowej, i od strony
    rejestracji pojazdu (choć to drugie pewnie się dowiem po minucie rozmowy
    z wydziałem komunikacji).

    --
    Pozdrawiam Jacek Filipkiewicz

  • 2. Data: 2010-04-06 17:20:50
    Temat: Re: Auto z firmy męża na firmę żony.
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Jacek Filipkiewicz wrote:

> [...]
    > Stare auto chciałbym przerejestrować na żonę i chciałbym, aby ona
    > mogła je wciągnąć w swojej firmie na środki i amortyzować.

    Z uwzględnieniem art 22h.3

    > Jak to zrobić - czy po prostu wystawić fakturę VAT i sprzedać je
    > firmie żony?

    Pewnie można sprzedać, tylko po co?

    > Czy trzeba jakieś inne gimnastyki uprawiać?

    Amortyzować dwa razy się nie da, więc nie ma się co gimnastykować.

    > Właściwie to wątpliwości mam i od strony podatkowej, i od strony
    > rejestracji pojazdu (choć to drugie pewnie się dowiem po minucie
    > rozmowy z wydziałem komunikacji).

    Przerejestrować pewnie się jakoś da -
    auto jest przecież też żony.

  • 3. Data: 2010-04-07 17:29:25
    Od: "Jacek Filipkiewicz" <f...@i...com.pl>

    cef wrote:

    > Z uwzględnieniem art 22h.3

    > Pewnie można sprzedać, tylko po co?

    Chodzi przede wszystkim, żeby auto było w ewidencji środków trwałych
    aby można było wpisywać w koszty wszystkie wydatki i nie prowadzić
    kilometrówki.

    > Amortyzować dwa razy się nie da, więc nie ma się co gimnastykować.

    Czemu się nie da. A jakbym sprzedał komu innemu to czyż on nie mógłby
    amortyzować wartości, za którą samochód odemnie kupił?

    --
    Pozdrawiam Jacek Filipkiewicz

  • 4. Data: 2010-04-07 17:50:29
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Jacek Filipkiewicz wrote:

    > Chodzi przede wszystkim, żeby auto było w ewidencji środków trwałych
    > aby można było wpisywać w koszty wszystkie wydatki i nie prowadzić
    > kilometrówki.

    To się robi wpisem do ewidencji środków trwałych.

    > Czemu się nie da. A jakbym sprzedał komu innemu to czyż on nie mógłby
    > amortyzować wartości, za którą samochód odemnie kupił?

    Ale przeczytałeś ten podany artykuł?
    Przecież ten "ktoś inny" niż współmałżonek
    nie podpada pod podane tam paragrafy i on może sobie amortyzować.

  • 5. Data: 2010-04-07 18:22:08
    Od: "Jacek Filipkiewicz" <f...@i...com.pl>

    cef wrote:

    > To się robi wpisem do ewidencji środków trwałych.

    Ok. A na jakiej podstawie ja (mąż) mam wycofać samochód ze swojej ewidencji?

    > Ale przeczytałeś ten podany artykuł?
    > Przecież ten "ktoś inny" niż współmałżonek
    > nie podpada pod podane tam paragrafy i on może sobie amortyzować.

    Nie znam się za bardzo na prawnym języku, ale założenie firmy przez żonę
    przy jednoczesnym nieprzerwanym istnieniu firmy męża nie wygląda mi
    ani na "zmianę formy prawnej", ani na "podział albo połączenie"

    --
    Pozdrawiam Jacek Filipkiewicz

  • 6. Data: 2010-04-07 18:44:59
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Jacek Filipkiewicz wrote:

    > Ok. A na jakiej podstawie ja (mąż) mam wycofać samochód ze swojej
    > ewidencji?

    Nie wiem na jakiej podstawie był wpisany (i jak kupiony), ale skoro
    działalność Twoja
    nieprzerwanie będzie istnieć, to ja zrobiłbym to tak samo ważnym
    oświadczeniem tylko w drugą stronę.
    Oczywiście z wcześniejszym uporządkowaniem spraw VAT.
    Jeśli nie dotyczą Cię problemy rozliczenia VAT, to wystarczy zwykłe
    oswiadczenie, że zaprzestajesz używania w działalnosci z dniem i już.

    > Nie znam się za bardzo na prawnym języku, ale założenie firmy przez
    > żonę przy jednoczesnym nieprzerwanym istnieniu firmy męża nie wygląda
    > mi ani na "zmianę formy prawnej", ani na "podział albo połączenie"

    Ja też się nie znam, ale ja odczytuję ten przepis tak, że mamy tu do
    czynienia
    z czymś w rodzaju zmiany działalności wykonywanej samodzielnie
    przez jednego z małżonków na działalność wykonywaną samodzielnie przez
    drugiego z małżonków
    (jak w ppkt 5 - art 22g.13) a przynajmniej w stosunku do środka trwałego
    taka sytuacja następuje.
    Nie wiem czy taka była intencja ustawodawcy. Chętnie posłucham opinii innych
    o sprzedaży
    samochodu żonie i kolejnej amortyzacji. Choć w sumie jeśli zapłacisz podatek
    w swojej
    firmie od sprzedaży, to skarb stratny nie będzie.

  • 7. Data: 2010-04-07 19:16:17
    Od: "Jacek Filipkiewicz" <f...@i...com.pl>

    cef wrote:

> [...]
    > Jeśli nie dotyczą Cię problemy rozliczenia VAT, to wystarczy zwykłe
    > oswiadczenie, że zaprzestajesz używania w działalnosci z dniem i już.

    Samochód używany kupiłem na fakturę na firmę. Nie odliczałem VAT.
    Żadnych oświadczeń nie było.

> [...]
    > drugiego z małżonków
    > (jak w ppkt 5 - art 22g.13) a przynajmniej w stosunku do środka

    W takim przypadku chyba każda sprzedaż środka trwałego każdej innej firmie
    (nawet obcej) podlegałaby takiej interpretacji.

  • 8. Data: 2010-04-07 19:37:16
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Jacek Filipkiewicz wrote:

    > Samochód używany kupiłem na fakturę na firmę. Nie odliczałem VAT.
    > Żadnych oświadczeń nie było.

    No przecież pisałeś, że auto było u Ciebie środkiem trwałym?
    Całkowicie zamortyzowany - to jak się znalazł w ewidencji?
    Było oświadczenie, czy też wpisanie do ewidencji i teraz napisz, że
    go zdejmujesz z ewidencji.

    A z amortyzacją to w sumie po matemartcznej analizie przepisów dochodzę do
    wniosku, że jeśli
    "sprzedasz" go żonie i u Ciebie wystąpi opodatkowany przychód, to żona
    może sobie to amortyzować. Zakładając, że sposób ogólny opodatkowania obu
    działalności
    nie uszczupla w jakiś sposób fiskusa.

    > W takim przypadku chyba każda sprzedaż środka trwałego każdej innej
    > firmie (nawet obcej) podlegałaby takiej interpretacji.

    Obca firma nie byłaby powiązana w opisany w tym przepisie sposób.
    Ale w sumie wychodzi mi na to, że jeśli amortyzacja nie będzie jednorazowa
    (i obie działalnosci są opodatkowane nie ryczałtem) to fiskus na tym
    zarobi,
    więc nie będzie miał nic przeciwko.
    Pomijając absurdy tego zabiegu z punktu widzenia własności.

  • 9. Data: 2010-04-08 07:38:47
    Od: Gwyn <g...@a...pl>

    Dnia 08-04-2010 o 11:13:30 Jacek Filipkiewicz <f...@i...com.pl>
    napisał(a):

    > OK - tak jak pisałem na amortyzacji mi (a właściwie żonie) nie zależy.
    > Głównie chodzi o możliwość odliczania kosztów paliwa, części, napraw,
    > ubezpieczeń...
    To po co w ogóle chcesz je "wyciągać" z działalności, zwłaszcza że jak
    piszesz,
    ty jesteś na VAT, a żona nie?

    Gwyn

  • 10. Data: 2010-04-08 07:54:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 7 Apr 2010, cef wrote:

> [...]
    > "sprzedasz" go żonie i u Ciebie wystąpi opodatkowany przychód, to żona
    > może sobie to amortyzować. Zakładając, że sposób ogólny opodatkowania obu

    Obawiam się, że w razie popełnienia takiej głupoty fiskus odłoży na
    bok matematykę, sensowność i sposób ogólny, zaś poprzestanie na literalnym
    zapisie który wcześniej wskazałeś.
    Zauważ - tam nie ma nic o odrębności majątkowej, nawet jakby małżonkowie
    mieli rozdzielność, uprawnienie do amortyzacji mają tylko raz na WP
    raz wyliczone na początku, "wewnętrzna sprzedaż" przecież tego przepisu
    nie uchyli.

    pzdr, Gotfryd