  • 1. Data: 2007-08-12 17:29:18
    Temat: zwrot podatku w wypadku sprzedaży mieszkania a cele mieszkaniowe
    Od: gonzo_102 <g...@W...TO.o2.WYTNIJ.pl>

    Witam!

    Posiadam kilka pytań w związku z zacytowaną poniżej ustawą:

    > Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 ustawy o PDOF (w brzmieniu
    > obowiązującym do końca 2006 r.) przychody uzyskane ze sprzedaży
    > (...) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego
    > (...) korzystają ze zwolnienia z opodatkowania:

    > a) w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat
    > od dnia sprzedaży:

    > na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację
    > własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu
    > mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

    Czy na tej podstawie można wydatki na budowę/remont wliczyć także koszt
    zakupu narzędzi wykorzystywanych do budowy budynku mieszkalnego lub jego
    remontu?

    > Należy jednak zaznaczyć, że zwolniona od podatku jest tylko kwota
    > osiągniętego przychodu wydatkowana na cele mieszkaniowe. Zatem w
    > przypadku, gdy podatnik na cele mieszkaniowe wydatkuje jedynie część
    > uzyskanego przychodu, wówczas od pozostałej niewydatkowanej kwoty
    > zapłaci podatek.

    Czy do wydatków na "cele mieszkaniowe" można zaliczyć także zakup nowych
    mebli lub sprzętu AGD? Czy jest jakaś oficjalna ich definicja?

    Z góry dziekuję za pomoc

    gonzo_102

  • 2. Data: 2007-08-13 03:41:30
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "gonzo_102" <g...@W...TO.o2.WYTNIJ.pl> wrote in message

    > Czy na tej podstawie można wydatki na budowę/remont wliczyć także koszt
    > zakupu narzędzi wykorzystywanych do budowy budynku mieszkalnego lub jego
    > remontu?

    można, ale będziesz się kopał z koniem bo US nie chcą tego uznawać.
    Napisz oficjalne zapytanie. Będziesz przynjamniej miał "niewiążącą"
    odpowiedź.

    > Czy do wydatków na "cele mieszkaniowe" można zaliczyć także zakup nowych
    > mebli lub sprzętu AGD? Czy jest jakaś oficjalna ich definicja?

    Przy uldze remontowej "definicja" był taka, że wszystko co trwale
    zamontowane.
    Luźno stojące meble odpadają. Kuchenka gazowa tak, elektrycznej już nie
    chcieli uznać,
    zlewozmwyk tak, zwymwarka juz nie przeszła.
    meble robione na wymiar tak, kupione gotowe i powieszone na scianie nie.
    Cholera wie jakie oni kryteria stosują.

  • 3. Data: 2007-08-13 06:47:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 12 Aug 2007, witek wrote:

    > "gonzo_102" <g...@W...TO.o2.WYTNIJ.pl> wrote

    > można, ale będziesz się kopał z koniem bo US nie chcą tego uznawać.

    Miałem ten post oznaczony do rozważań, dlaczego nie można :)
    Przyznaję, że w przypadku odliczenia sprawa nie jest tak prosta (do
    wskazania w przepisach) jak w przypadku np. kosztów uzyskania.
    Ale...
    No właśnie.
    Narzędzia mają to do siebie, że się tylko stopniowo zużywają.
    Być może da się tak obronić narzędzie pt. pędzel: "on się
    NAPRAWDĘ ZUŻYŁ W 100%!", formalnie traktując je jak "materiał" :)

    Ale "typowe narzędzia" typu młotek... moim zdaniem jest to wątpliwe.
    Nieważne czy idzie o młotek za 5 zł czy o profesjonalny młot
    do betonu za 15 000 zł (a DLACZEGO BY NIE, hm?) podstaw do zaliczenia
    "w wydatki związane" nie widzę.

    Oczywiście nie podważam wydatków np. na wynajęcie narzędzi itp:
    one faktycznie "zużywają się" (wydatki się zużywają :)) na rzeczony
    cel i tyle.
    Ale podstaw do zaliczenia wydatków na ST, czy to za pomocą określenia
    amortyzacji, czy stopnia zużycia, jakoś nie widzę :( (a zasada "tańsze
    niż próg można zaliczyć w koszty" dotyczy właśnie tylko kosztów,
    nie odliczeń!).

    > Napisz oficjalne zapytanie. Będziesz przynjamniej miał "niewiążącą"
    > odpowiedź.

    :)

    > Przy uldze remontowej "definicja" był taka, że wszystko co trwale
    > zamontowane.
    > meble robione na wymiar tak, kupione gotowe i powieszone na scianie nie.
    > Cholera wie jakie oni kryteria stosują.

    ...może usiłują zastosować 47. KC ;) ("mieszkanie z połączonym
    zlewozmywaniem" :))
    Niemniej 47.4 ma sens - jak mebel łączony ze ścianą i dopasowany do
    konkretnej wnęki wymontować z danego mieszkania, to w mieszkaniu
    o innym układzie staje się praktycznie bezużyteczny.
    Oczywiście do innych przykładów (które podałeś) ma to się nijak.

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2007-08-14 04:18:25
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    > Oczywiście do innych przykładów (które podałeś) ma to się nijak.

    Kryterium jest bardzo proste.
    TO co pani w US sama by nie potrafiła wymotnować i wynieść jest zaliczane,
    to co da sie wymotować przez babę, nie jest.
    Kuchenkę gazową bez specjality nie odkręcisz bo może wybuchnąć (przynajmniej
    w mniemaniu pani w US), zmywarkę wystarczy zakręcić wodę i odkręcić wąż. to
    jest proste. więc zmywarki nie odliczysz, po za tym wąż jest giętki więc nie
    jest na stałe.
    A przyłącza kuchenek są zwykle robione jeszcze na sztywnych rurach a nie na
    wężykach, więc jest na sztwno czyli odliczyć można.