  • 1. Data: 2002-04-29 19:20:57
    Temat: zwolnienie z VAT - co to za proporcja ?
    Od: "ppinq" <p...@h...pl>

    Witam

    Pewnie wszyscy teraz żyją PITami, ale może ktoś zechce
    odpowiedzieć na pytanie o VAT.
    Otóż im dłużej zastanawiam się nad art.14 ust.6 tym mam
    coraz większe wątpliwości o co w nim chodzi i jak to
    jest z tym zwolnieniem.

    Art.14 ust.6
    "Podatnik rozpoczynający wyk. czynności określonych w art.2
    w ciągu roku podatkowego może wybrać zwolnienie od podatku
    jeżeli przewidywana wartość sprzedaży towarów nie przekroczy,
    w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży, kwoty określonej
    w ust.1 (...)"

    O jaką proporcję tutaj właściwie chodzi ?
    Np. zaczynam sprzedaż (pierwszy rachunek ?) 1-go lipca, czyli
    limit wynosi 5 tys. euro.
    Jeżeli teraz przez pierwsze dwa miesiące wartość sprzedaży
    wyniesie 4900 euro, to czy już wpadam w VAT czy nie ?

    Inaczej mówiąc, czy sprzedaż w kolejnych miesiącach
    musi być proporcjonalna do okrojonego limitu, czy też jest
    to obojętne byle limit nie został przekroczony ?

    Czy jest jakaś oficjalna wykładnia tego przepisu ?

    PinQ
    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 2. Data: 2002-04-29 20:20:30
    Temat: Re: zwolnienie z VAT - co to za proporcja ?
    Od: "Orka" <o...@i...pl>

    Użytkownik ppinq <p...@h...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:0...@p...pl...
> [...]
    > Jeżeli teraz przez pierwsze dwa miesiące wartość sprzedaży
    > wyniesie 4900 euro, to czy już wpadam w VAT czy nie ?

    Jeszcze nie - dopiero po przekroczeniu limitu.

    Orka
    PS. Nie chce mi się liczyć - ale sprawdź czy w opisanym przez Ciebie
    przypadku limit bedzie rzeczywiście wynosić równo 5000 EURO.
    Oblicza się go z kwoty ogłoszonej w PLN przez MF i liczy się w proporcji do
    dni - nie miesięcy.

  • 3. Data: 2002-04-29 20:43:34
    Od: "ppinq" <p...@h...pl>

    >Jeszcze nie - dopiero po przekroczeniu limitu.

    Taka pewnie była intencja ustawodawcy (chociaż kto to wie), ale
    naprawdę jakoś nie potrafię tego logicznie wywnioskować
    z przytoczonego przepisu.
    Czyli tutaj "okres prowadzonej sprzedaży" oznacza okres
    od jej rozpoczęcia do końca roku podatkowego, a nie od
    rozpoczęcia do kolejnego dnia jej prowadzenia ?

    Rozumiem, że początkiem okresu sprzedaży jest data pierwszego
    rachunku i spodziewając się pierwszych wpływów dopiero za kilka
    miesięcy należy wystawić jakiś fikcyjny r-k, aby nie tracić limitu.
    Czy między pierwszym r-kiem a następnymi może byc tak długa
    przerwa ?

> [...]
    >przypadku limit bedzie rzeczywiście wynosić równo 5000 EURO.
    >Oblicza się go z kwoty ogłoszonej w PLN przez MF i liczy się w proporcji do

    THX!
    O to proporcję czy liczy się w dniach czy miesiącach też
    chciałem zapytać :-)

  • 4. Data: 2002-04-29 21:04:31
    Od: "Orka" <o...@i...pl>

    ---------

    > Czyli tutaj "okres prowadzonej sprzedaży" oznacza okres
    > od jej rozpoczęcia do końca roku podatkowego, a nie od
    > rozpoczęcia do kolejnego dnia jej prowadzenia ?
    ----------------------------
    Jest kilka wyroków NSA na ten temat.
    Oto teza jednego z nich:
    Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego

    z dnia 12 stycznia 2000 r.

    III SA 36/99

    Kwotę uprawniającą do zwolnienia należy obliczać w proporcji do okresu
    prowadzonej sprzedaży, co w przypadku podatników rozpoczynających czynności
    opodatkowane w ciągu roku podatkowego oznacza okres od dnia dokonania
    pierwszej czynności do ostatniego dnia roku podatkowego.
    ------------------------
    > O to proporcję czy liczy się w dniach czy miesiącach też
    > chciałem zapytać :-)

    Zgadłam:-)

    Orka

  • 5. Data: 2002-04-29 21:24:55
    Od: "ppinq" <p...@h...pl>

    > Jest kilka wyroków NSA na ten temat.
    > Oto teza jednego z nich:
    (..)
> [...]
    > opodatkowane w ciągu roku podatkowego oznacza okres od dnia dokonania
    > pierwszej czynności do ostatniego dnia roku podatkowego.

    I o to mi właśnie chodziło ! THX !!!
    Czy wyrok NSA może przywrócić podatnikowi prawo
    do zwolnienia ?

    BTW - w przygotowywanej nowelizacji ust.6 pojawia się
    dalej ten sam niezrozumiały zapis.

    > Zgadłam:-)

    Jestem pod wrażeniem :-)

  • 6. Data: 2002-04-29 21:34:45
    Od: "Orka" <o...@i...pl>

    Użytkownik ppinq <p...@h...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:0...@p...pl...

    > Czy wyrok NSA może przywrócić podatnikowi prawo
    > do zwolnienia ?

    Przywołanie paru wyroków może pomóc w trakcie postępowania odwoławczego od
    wydanej decyzji.

    Orka

  • 7. Data: 2002-04-29 21:46:54
    Od: "ppinq" <p...@h...pl>

    >Przywołanie paru wyroków może pomóc w trakcie postępowania odwoławczego od
    >wydanej decyzji.

    Do czego oby nigdy nie doszło :-)
    Dzięki wielkie - chyba z pół dnia kontemplowałem ten
    nieszczęsny przepis i juz zacząłem wątpić w swoją
    zdolność logicznego rozumowania.