  • 1. Data: 2004-09-22 19:38:29
    Temat: zmiana z umowy o pracę na działalność gospodarczą
    Od: "palik" <n...@t...pl>

    Witam, mam problem, a wraz z nim mnustwo pytań. Prowadzę jednoosobową
    działalność gospodarczą , tzn. jest ona na mnie zarejestrowana a zajmuje się
    nią żona - usługi fryzjerskie itp., ja pracuje w firmie, w której właśnie
    się dowiedziałem, że będe musiał przejść na własną działalność , a nie jak
    do tej pory - na umowe o prace. Wszelkie koszty związane z tą działalnością
    ponosi mój pracodawca, tzn. przykładowo 2000 pensji + podatek dochodowy +
    vat + zus + opłata za księgowego. Pierwsze pytanie, czy to wszystkie koszty
    ??? Jestem zielony w księgowych sprawach i nie chciałbym na tym stracić.Poza
    tym rozliczam się w tej chwili na książce rochodów/przychodów, ale wiem że
    jest jakiś próg, którego nie mogę przekroczyć ponieważ wtedy będe musiał być
    w vacie, ile wynosi ten próg i czy gdy przekrocze ten próg zwiększą mi się
    koszty utrzymania tej pierwszej działalności ?? W zaświadczeniu o
    działalności gosp. mam wymienione oprócz usług fryzjerskich też handel
    artykułami przemysłowymi, ale na regonie jest wymieniony rodzaj
    przeważającej działalności - FRYZJER. Więc co muszę zrobić aby móc mieć i
    Fryzjera i działać w firmie ??? I takich pytań mi się rodzi i rodzi. Proszę
    o odpowiedź, porade lub cokolwiek. Pozdrawiam.
    prosze o odpowiedzi na e-maila
    c...@i...pl

  • 2. Data: 2004-09-23 11:27:38
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

    Uzyttkownik palik <n...@t...pl> w poscie
    news:ciskcf$fat$1@atlantis.news.tpi.pl napisal, co nastepuje:

> [...]

    > że jest jakiś próg, którego nie mogę przekroczyć ponieważ wtedy będe
    > musiał być w vacie, ile wynosi ten próg i czy gdy przekrocze ten próg

    Jestes w bardzo dobrej sytuacji :)
    Juz masz dzialalnosc, nie musisz wiec jej zakladac - co najwyzej modyfikacja
    wpisu w Ewidencji (50 zl) i w Urzedzie Statystycznym (free).
    I jeszcze pracodawca chce Ci prowadzic ksiegowosc :)
    Czyli mozesz w sumie tylko zarobic :) - na dzien dobry zarobisz na ZUSie

    Pozdrawiam
    SDD

    --
    Wirtualna kancelaria korepetytorska i konsultacyjna.
    Korepetycje i konsultacje przez telefon.

  • 3. Data: 2004-09-24 21:22:25
    Od: "palik" <n...@t...pl>

    No tak, ale musze wystawiać faktury vat więc musze byc w vacie, a do tej
    pory nie bylem w vacie i mam problem. Bo jak wejde do vatu to bede placil i
    za zaklad vat i z mojej pracy w firmie vat, trace na tym bo z firmy mi
    zwrócą vat a z zakladu ??? I rodzi sie pytanie, czy moge miec 2
    działalności, jedną na książeczce przychodów/rozchodów a druga na vacie ???

  • 4. Data: 2004-09-25 10:32:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 24 Sep 2004, palik wrote:

    wKF: jakbyś tak mógł "pod cytatem"...
    [...]
    >+ zwrócą vat a z zakladu ???

    ..za płyny, prąd i co tam jeszcze jest oVATowane - odliczysz (nikt
    ci nie "zwróci", musisz sam wyszarpywać :)).
    Od kosztów nieoVATowanych (twojego zysku, ZUSu, pensji pracowników
    i wykonawców) - niestety co zapłacisz to państwo wzięło...

    >+ I rodzi sie pytanie, czy moge miec 2
    >+ działalności, jedną na książeczce przychodów/rozchodów a druga na vacie ???

    Obudź się: VAT jest RAZEM z dochodowym. Prowadzisz *i* KPiR
    *i* rozliczasz VAT.
    Jeśli pytasz czy możesz mieć dwie działalności jednoosobowe - to nie,
    bo działalność to ty (osoba).
    Natomiast ponieważ VAT rozliczają osobno również "inne podmioty"
    to niewykluczona jest taka konstrukcja:
    - DG 1-OF, czyli ty - z KPiR i VAT
    - S.C. ciebie z żoną, KPiR, zwolnienie z VAT.
    Albo osobna DG zwolniona z VAT - prowadzona przez żonę...
    Komplikacje: z przekazaiem majątku (ST) o ile masz.

    >+ Użytkownik "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl> napisał
    [...]
    >+ > Jestes w bardzo dobrej sytuacji :)

    No, ja też mam wątpliwości czy DG usługowa prowadzona na rzecz ludności
    to "dobra sytuacja" do wejścia w VAT...
    Licząc bardzo zgrubnie - czyli koszty oVATowane wszystkie 22%, podatek
    dochodowy 19% oraz "stałą cenę za usługę" (klientowi wsio rawno czy
    kupi o VATowca czy nie - pójdzie do tego fryzjera u którego taniej czyli
    VATowic musi skalkulować niższą cenę netto) to pi razy oko i w 1.
    przybliżeniu zbieramy:

    ...założenia:
    - przychód: P (brutto, stały)
    dla uniknięcia wpisywania wartości w mianowniku przyjmujemy
    do dalszych obliczeć "domniemany przychód netto", czyli:
    - netto: N = P/1,22
    - koszty oVATowane: V (netto)
    - koszty inne: K

    ...mamy wyniki:
    dochód do opodatkowania u VATowca:
    D = N - V - K
    ...u zwolnionego:
    D = P - V*1,22 - K
    podstawa (różnica) VAT do określenia PTU u VATowca:
    R = N - V
    ..u zwolnionego oczywiście zero :)

    Z tego wynikają podatki:
    dochodowy u VATowca:
    PDV = 0,19*(N - V - K)
    ...u zwolnionego:
    PDZ = 0,19*(N*1,22 - V*1,22 - K)
    VAT (oczywiście tylko u VATowca):
    PVV = 0,22*(N - V)

    Oczywiście nie ma sensu porównywać TYLKO wartości odprowadzonego
    podatku - ponieważ VATowiec odliczył VAT od zakupów, 0,22 podatku
    nieVATowiec tak naprawdę "zapłacił w zakupach".
    Patrzymy ile "zostało w kieszeni" - dochód efektywny VATowca:
    DEV = N*1,22 - V - K - PDV - PVV
    ...i u zwolnionego:
    DEZ = N*1,22 - V*1,22 - K - PDZ

    Patrzymy kiedy "VAT się opłaca":
    DEV > DEZ
    czyli:
    N*1,22 - V - K - 0,19*(N-V-K) - 0,22*(N-V)
    > N*1,22 - 1,22*V - K - 0,19*(N*1,22-1,22*V-K)

    Interesuje nas "próg VAT", dajemy "VAT na lewo" (wyliczane
    wartości wstawiane w przebiegu po całym równaniu "od lewej"):
    V*(-1+0,19+0,22+1,22-0,19*1,22) >
    N*(-1,22+0,19+0,22+1,22-0,19*1,22) + K*(1-0,19-1+0,19)

    To że K się redukuje jest oczekiwane: w końcu jeśli interesuje
    nas kwota bezwzględna (a nie "udział procentowy w przychodzie")
    zysku, to niezależnie czy ktoś jest oVATowany czy nie - jak
    postanowi np. płacić większy ZUS :) albo dać premię pracownikowi
    dla "stanu kasy" wyjdzie mu TA SAMA różnica (z każdych 100 zł
    ubędzie 100 zł wydatku pomniejszone o 19% podatku dochodowego,
    czyli "fizycznie" 81 zł) - nie wpływając na VAT.

    Do tego miejsca widać gdzie można "trzymać współczynniki"
    dla różnych stawek VAT i PD :) (oczywiście komplikując sobie
    obliczenia skalą nieliniową jak ktoś lubi :)).
    Liczymy stan "na dziś" już "na liczbach":
    V*0,3982 > N*0,1782
    V > 0,447515 * N

    Biorąc pod uwagę iż zadany był dochód brutto powinniśmy
    powiedzieć że *przy podanych na początku WARUNKACH* dla:

    V > 0,366815 * P

    ...skutkuje dopiero "opłacalnością VAT".

    Przy kosztach oVATowanych do 1/3 przychodu nie opłaca się VAT...
    No i konieczność pewnej komplikacji trzeba uwzględnić (choćby
    ilość papierków :)).

    Acha: powyższe obliczenia proszę sobie SPRAWDZIĆ :)
    Nie ponoszę odpowiedzialności za błędy obliczeniowe grube
    i cienkie ;) !

    Oczywiście powyższe rozważanie NIE uwzględnia "oszczędności na ZUSie"
    w postaci płacenia niższej składki - i tak nie wiemy co będzie
    w przyszłym roku :>
    Oczywiście NIE ma ono zastosowania przy "sprzedaży dla firm
    prowadzących wyłącznie działalność oVATowaną".

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 5. Data: 2004-09-25 10:41:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    Minor update:

    On Sat, 25 Sep 2004, Gotfryd Smolik news wrote:
    [...]
    >+ Od kosztów nieoVATowanych (twojego zysku, ZUSu,

    Oczywiście nie miało być "kosztów", raczej "wypływów" :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)