  • 21. Data: 2009-12-11 20:38:49
    Temat: Re: zapomniana deklarcja....
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 10 Dec 2009, Zygmunt wrote:

    > Jak słyszę "czynny żal" to mi się coś gotuję, urząd to nie człowiek

    Błąd :)
    Urząd to człowiek - potoczne rozumienie "urzędu" jako wykonawczej
    jednostki organizacyjnej (znaczy "wszyscy pracownicy zatrudnieni
    pod adresem Bytomska 2 celem ...") jest o tyle niewłaściwe, że
    właściwość *decyzyjna* jest aktualnie prawie zawsze przypisana
    do konkretnego człowieka.
    W przypadku US - pisma kierujesz do *naczelnika US* (nie do
    US jako takiego), bądź de facto do osoby fizycznej piastującej
    konkretne stanowisko, w której kompetencji mieści się sprawa:
    fakt skierowania do "kierownika działu X" nie zmienia tego,
    że jest to konkretny człowiek.
    Urzędami są: prezydent (kraju lub miasta na prawach powiatu),
    naczelnik US, komendant jednostki (wojska lub policji)....
    Zdaje się nauczyciele usiłowali uzyskać status "urzędów",
    nie wiem jak się skończyło (chyba negatywnie), ale nim
    znieśli znaczki skarbowe zanosiło się na niezły cyrk ;)

    > i nie ma emocji aby go za coś trzeba było przepraszać i udawać
    > jakiś żal za omyłkę,

    To inna sprawa :), ale jest to czysto formalna sprawa nazwy
    pewnej procedury.
    Prawnicy nawymyślali takich zgrabnych zwrotów, dajmy na to
    (w sądownictwie): "obraza prawa" (materialnego na przykład,
    albo procesowego) żeby uniknąć innych form obrazy ;)

    > Zauważysz pomyłkę
    > składasz korektę co oznacza, że się pomyliłeś i korygujesz.
    > Po co ta szopka?

    Ta szopka *nie* dotyczy korekt właśnie.
    Jeśli jest możliwa korekta, nie trzeba "czynnego żalu", a przynajmniej
    o ile znowu czegoś nie zmienili.

    Problem w tym, że przykładowe złożenie deklaracji po terminie
    *nie* jest korektą - to co jest karalne, nie ma związku
    z treścią deklaracji, a wyłącznie z odrębną cechą pt.
    "termin".
    Nie da się (w potrzebnym nam zakresie) "skorygować terminu",
    zaś możliwa procedura "przywrócenia terminu" wymagałaby
    obiektywnie niemożliwych do obejścia problemów (gość leżał
    w szpitalu od połowy poprzedniego miesiąca na przykład).

    wKF: jak masz zamiar wyskoczyć z reklamacją: "ale podatnik
    sam wszystko wyprostował, więc po co ta szopka", to już
    ZUPEŁNIE inna sprawa, i wnioskować trzeba do Wysokiego
    Sejmu, ja się zgadzam, czy prezydent się zgodzi nie wiem ;)

    W powyższym poście polemizuję (wyłączie) celem "naprostowania"
    dwu poglądów:
    - co to jest "urząd" (a raczej: "kto to jest urząd")
    - sugestii, że korekta wymaga czynnego żalu
    Nic więcej :D

    pzdr, Gotfryd