  • 1. Data: 2009-02-17 08:56:04
    Temat: zadatek/zaliczka i podatek
    Od: "limken" <l...@x...xx>

    chyba dałem ciała...

    moja praca ma charakter taki, że umowy na wykonanie usług podpisuje z 1-1.5
    rocznym wyprzedzeniem
    i ostatnio się dowiedziałem, że takowe zaliczki są traktowane jako mój
    dochód w dniu przyjęcia a nie w dniu rozliczenia z umowy

    (zadatek jako zabezpieczenie przed stratami z tytułu zerwania umowy)

    część z tych zadatków była przelewana na konto z adnotacją zadatek/zaliczka
    czy coś w tym stylu...

    czy mam duży problem?
    czy zmieniając umowę/oddając zaliczkę mogę się jakoś uchronić przed
    ewentualną karą?

    jednocześnie przyznaję iż jest to trochę kuriozalne, gdyż b. często
    umawiałem się tak, że gdy dochodziło do rozwiązania umowy to oddawałem
    zadatek - a teraz wychodzi na to, że musiałbym oddawać zadatek minus
    podatek....

    jestem na książce przychodów i rozchodów, nie jestem płatnikiem VAT, nie mam
    kasy fiskalnej

    natomiast w tym roku pewnie wpadnę w kasę fiskalną a może i w VAT
    jak będę musiał nabijać taki "dochód"?

    --
    limken polimken

  • 2. Data: 2009-02-17 09:12:57
    Temat: Re: zadatek/zaliczka i podatek
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 17 Feb 2009 09:56:04 +0100, limken napisał(a):

> [...]
    > mam kasy fiskalnej
    >
    > natomiast w tym roku pewnie wpadnę w kasę fiskalną a może i w VAT jak

    Zaliczka/zadatek nie jest dochodem z działalności gospodarczej. Więc
    dobrze robiłeś nie płacąc od nich podatku dochodowego - rozlicza się je
    dopiero po wykonaniu usługi. Jedyny problem jaki widzę, to fakt, że
    zaliczki liczą się do obrotu VAT i jeśli się nie mylę także do limitów
    dla kasy i VAT, więc być może wpadłeś w nie już wcześniej niż ci się
    wydawało.

  • 3. Data: 2009-02-17 09:58:18
    Od: "limken" <l...@x...xx>

    jureq wrote:

> [...]
    > zaliczki liczą się do obrotu VAT i jeśli się nie mylę także do limitów
    > dla kasy i VAT, więc być może wpadłeś w nie już wcześniej niż ci się

    a jak w takim razie powinnienem je rozliczać?
    od strony technicznej

    jako co mam je księgować?

    w limit VATu na pewno nie - w limit kasy - być może

    --
    limken polimken

  • 4. Data: 2009-02-17 11:32:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 17 Feb 2009, limken wrote:

    > a jak w takim razie powinnienem je rozliczać?
    > od strony technicznej

    Z p. widzenia podatków - wcale.
    Z p. widzenia "wewnętrznej księgowości" - wg uznania.

    > jako co mam je księgować?

    Księgowaniu w obowiązujących dokumentach nie podlega.
    No, chyba żeby dla VAT (ale dalej twierdzisz ze nie).

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2009-02-17 11:47:45
    Od: "limken" <l...@x...xx>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Z p. widzenia podatków - wcale.
    > Z p. widzenia "wewnętrznej księgowości" - wg uznania.

    ok, dzięki...
    czyli jednak tylko w przypadku bycia Vatowcem zadatek jest dla mnie kwestią
    interesującą?

    --
    limken polimken

  • 6. Data: 2009-02-17 12:13:55
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 17 Feb 2009 12:32:06 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Księgowaniu w obowiązujących dokumentach nie podlega. No, chyba żeby
    > dla VAT (ale dalej twierdzisz ze nie).

    A pamiętasz może czy zaliczki wchodzą do limitów kasy i zwolnienia z VAT?
    Ja w tej chwili nie mam czasu sprawdzać.

  • 7. Data: 2009-02-18 21:08:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 17 Feb 2009, jureq wrote:

    > A pamiętasz może czy zaliczki wchodzą do limitów kasy i zwolnienia z VAT?

    Nie pamiętam.
    Po poście stwiedzającym jakoby nie wchodziły zajrzałem do ustawy
    i wydaje się to prawdopodbne.
    Do limitu liczy się "sprzedaż", zaś zaliczka nie jest sprzedażą,
    określa tylko szczególny obowiązek podatkowy wobec *przyszłej*
    sprzedaży. Tak mi wyszło w 1. czytaniu :)

    pzdr, Gotfryd