  • Data: 2004-09-27 11:25:56
    Temat: wykup ciężarowego - leasing
    Od: Piotr <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Witam,

    Czeka mnie wkrótce wykup samochodu ciężarowego z leasingu. Nie spełnia
    on wzoru na odliczanie VAT od paliwa, również nadwozie ma nievatowe
    (kombi 4-osobowy).

    Leasing kończę wykupem na firmę (osoba fizyczna, KPiR, VAT).

    Mam w związku z tym kilka pytań, każdy komentarz mile widziany :)

    1. Wykup:
    czy mogę odliczyć 100% VAT od faktury wykupu, czy tylko 50%?
    Na grupie widziałem argument, że jest to kontynuacja umowy leasingowej
    (którą zarejestrowałem przed 1 maja). Mam wątpliwości tym większe, że w
    umowie mam opcję odstąpienia prawa wykupu, oraz nie jest to formalnie
    rata leasingowa.

    2. Wprowadzenie do ewidencji
    Czy jeżeli wartość netto na fakturze z firmy leasingowej będzie niższa
    niż 3500 PLN czy mogę wpisać go na ewidencję wyposażenia (jednorazowo w
    koszty w KPiR)?
    Jeżeli tak, to czy nie pociąga to za sobą "przykrych" konsekwencji -
    zakaz odliczania kosztów paliwa, VAT-u od części, napraw, ubezpieczenia?

    3. Ubezpieczenie:
    Dostaję pakiet AC+OC. Jak mi się wydaje z lektury grupy, mogę
    jednorazowo wpisać w koszty do KPiR, zgadza się?

    4. zmiana na osobowy:
    Jak się dowiedziałem w firmie, w której mam leasing: "wszyscy tak
    robią".
    Czy samochód staje się automatycznie osobowy w momencie wystawienia
    faktury (nie spełnia wymagań ustawy określającej samochody ciężarowe)?
    Wydaje mi się, że zdjęcie kratki i zmiana w dowodzie rejestracyjnym to
    już tylko formalność, którą trzeba załatwić.

    Do tej pory rozliczałem samochód ciężarowy "z kratką", jak teraz czytam
    to z osobowym wprowadzonym do ewidencji środków trwałych ma być tak
    samo, dobrze myślę? Tzn. tak samo nieodliczanie VAT od paliw,
    ubezpieczenia tak samo, części zapasowe, przeglądy, naprawy też w koszty
    i z VAT-em, brak obowiązku prowadzenia kilometrówki.

    Pozdrowienia

    Piotr Morawski