-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!new
sgate.onet.pl!niusy.onet.pl
From: s...@o...pl
Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
Subject: wniosek nr 2
Date: 3 Jul 2007 00:57:32 +0200
Organization: Onet.pl SA
Lines: 101
Message-ID: <4...@n...onet.pl>
References: <0...@n...onet.pl>
NNTP-Posting-Host: newsgate.onet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: newsgate.test.onet.pl 1183417052 28385 213.180.130.18 (2 Jul 2007 22:57:32
GMT)
X-Complaints-To: a...@o...pl
NNTP-Posting-Date: 2 Jul 2007 22:57:32 GMT
Content-Disposition: inline
X-Mailer: http://niusy.onet.pl
X-Forwarded-For: 212.2.100.181, 192.168.243.39
X-User-Agent: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows 98)
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo.podatki:185260
[ ukryj nagłówki ]Sprawa: wniosek o dokonanie wiążącej interpretacji przepisów prawa podatkowego
Podstawa prawna: art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – „Ordynacja
Podatkowa”
Z uwagi na to, że wniosek składany jest 30 czerwca 2007 r. (a wnioskodawca
zachowuje dowód nadania pocztą polską listu poleconego), do wniosku nie są
dołączone dowody opłaty skarbowej, gdyż 30 czerwca 2007 wnioski o wiążącą
interpretację przepisów prawa nie podlegają opłacie skarbowej.
Przedstawiony przez wnioskodawcę stan faktyczny:
Wnioskodawca jest osobą fizyczną zarejestrowaną jako czynny płatnik podatku VAT
i od 1 października 2006 prowadzi działalność gospodarczą, której pełnienie
wymaga korzystania z usług telekomunikacyjnych.
Wydatki na usługi telekomunikacyjne udokumentowane otrzymywanymi od operatorów
fakturami VAT wnioskodawca uznaje za koszt uzyskania przychodu, a zgodnie z
art. 86 pkt 1 „ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i
usług”
korzysta z prawa do pomniejszenia należnego podatku VAT o podatek VAT naliczony
na fakturach VAT za usługi telekomunikacyjne, (wyłącznie w takiej części, w
jakiej wydatki na te usługi są związane z działalnością gospodarczą i dot.
sprzedaży opodatkowanej, a wydatków związanych z działalnością gospodarczą i
dot. świadczenia usług zwolnionych z podatku VAT nie uznaje za podstawę do
obniżania należnego podatku VAT o podatek VAT naliczony na fakturach VAT za
usługi telekomunikacyjne).
Pytanie pierwsze:
Czy otrzymana od operatora faktura VAT za usługi telekomunikacyjne, zawierająca
wszystkie dane wymagane w art. 9 z zastrzeżeniem art. 11 ust. 2 pkt
3 „Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu
podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur,
sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają
zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług” (tzn. zawierająca imię
i nazwisko i pełny adres nabywcy, ale nie zawierająca oznaczenia działalności
gospodarczej lub nie zawierająca numeru NIP nabywcy) jest wystarczającą
podstawą do „obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku
naliczonego”,
zgodnie z art. 86 „ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i
usług”?
Stanowisko wnioskodawcy w sprawie pytania pierwszego:
Zdaniem wnioskodawcy, wystawiona przez operatora za usługi telekomunikacyjne
faktura VAT zawierająca imię i nazwisko i pełny adres nabywcy, ale nie
zawierająca oznaczenia działalności gospodarczej lub nie zawierająca numeru NIP
nabywcy jest pełnoprawnym dokumentem, który godnie z art. 86 pkt 1 „ustawy z
dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług” uprawnia wnioskodawcę do
pomniejszenia należnego podatku VAT o podatek VAT naliczony na fakturach VAT za
usługi telekomunikacyjne, (oczywiście wyłącznie w takiej części, w jakiej
wydatki na te usługi są związane z działalnością gospodarczą i dot. sprzedaży
opodatkowanej). Punkt ww. rozporządzenia mówiący o tym, że na fakturach dot.
usług telekomunikacyjnych nie trzeba umieszczać numeru NIP nabywcy nie zawiera
ograniczenia, mówiącego, że osoba fizyczna będąca przedsiębiorcą nie może
odliczyć naliczonego na takiej fakturze podatku od towarów i usług, a to
wskazuje, na prawo do odliczeń.
Ponadto, ustawa „kodeks cywilny” (pozwalając na dodanie do nazwy innych
określeń) wyraźnie stanowi, że nazwą osoby fizycznej, prowadzącej działalność
gospodarczą jest imię i nazwisko. Ponadto w przypadku osoby fizycznej
prowadzącej (nie w formie spółki cywilnej, ale jednoosobowo) działalność
gospodarczą, podatnikiem VAT jest konkretny przedsiębiorca (określona z imienia
i nazwiska osoba fizyczna), a nie jakaś odrębna od niego jednostka;
przedsiębiorca rejestrując się jako płatnik VAT nie otrzymuje nowego numeru
NIP, którym miałby się posługiwać do celów podatku od towarów i usług, – a to
wszystko wskazuje, że oznaczenie nabywcy na fakturze VAT wyłącznie imieniem i
nazwiskiem (bez podania nazwy działalności gospodarczej) jest w pełni
wystarczające.
Pytanie drugie:
Czy otrzymana od operatora faktura VAT za usługi telekomunikacyjne, zawierająca
wszystkie dane wymagane w art. 9 z zastrzeżeniem art. 11 ust. 2 pkt
3 „Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu
podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur,
sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają
zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług” (tzn. zawierająca imię
i nazwisko pełny adres nabywcy, ale nie zawierająca oznaczenia jego
działalności gospodarczej lub nie zawierająca numeru NIP nabywcy) jest
wystarczającą podstawą do udokumentowania kosztów uzyskania przychodu?
Stanowisko wnioskodawcy w sprawie pytania drugiego:
Zdaniem wnioskodawcy, z uwagi na wyżej przestawioną argumentację, wystawiona
przez operatora za usługi telekomunikacyjne faktura VAT zawierająca imię i
nazwisko i pełny adres nabywcy, ale nie zawierająca oznaczenia działalności
gospodarczej lub nie zawierająca numeru NIP nabywcy jest pełnoprawnym
dokumentem i pozwala na uznanie tak udokumentowanego wydatku za koszt uzyskania
przychodu.
Oświadczenie wnioskodawcy:
Mając świadomość odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań,
oświadczam, że w sprawie będącej przedmiotem wniosku nie toczy się i nigdy nie
toczyło się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, kontrola skarbowa ani
postępowanie przed żadnym sądem, a w szczególności przed sądem
administracyjnym.
czytelny podpis
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
Następne wpisy z tego wątku
- 02.07.07 23:02 s...@o...pl
- 02.07.07 23:06 s...@o...pl
- 02.07.07 23:11 s...@o...pl
- 04.07.07 21:40 Gotfryd Smolik news
Najnowsze wątki z tej grupy
- kontrole kont przez fiskus
- jednak nie tylko allegro OLX i podobne
- Praca w Monako i podatki
- Chess
- Vitruvian Man - parts 7-11a
- Vitruvian Man - parts 1-6
- Który program do PIT-ów?
- Jak się płaci CIT ?
- Polak nierezydent, dochód w Polsce i PIT
- Przetwarzanie danych
- KSEF - jakies plusy?
- KSeF czy coś zmieni dla zwykłych ludzi?
- KSEF demo jakie opinie?
- Jak to jest z PIT-0 dla seniora
- In-vitro
Najnowsze wątki
- 2024-07-25 kontrole kont przez fiskus
- 2024-07-02 jednak nie tylko allegro OLX i podobne
- 2024-06-26 Praca w Monako i podatki
- 2024-05-11 Chess
- 2024-05-11 Vitruvian Man - parts 7-11a
- 2024-05-11 Vitruvian Man - parts 1-6
- 2024-04-30 Który program do PIT-ów?
- 2024-04-26 Jak się płaci CIT ?
- 2024-04-11 Polak nierezydent, dochód w Polsce i PIT
- 2024-03-05 Przetwarzanie danych
- 2024-01-25 KSEF - jakies plusy?
- 2024-01-18 KSeF czy coś zmieni dla zwykłych ludzi?
- 2024-01-16 KSEF demo jakie opinie?
- 2023-12-11 Jak to jest z PIT-0 dla seniora
- 2023-11-30 In-vitro