  • 1. Data: 2009-09-19 15:45:40
    Temat: ulga na cele rehabilitacyjne
    Od: "dwaka" <b...@i...pl>

    Będąc osobą niepełnosprawną w stopniu znacznym chciałbym skorzystać z ulgi
    podatkowej na adaptację mieszkania. Mieszkam w starym budownictwie a okna
    są zamykane na dole i na górze w efekcie nie mogę górnego zamka sam
    otworzyć.Wymiana okien na takie z jednym zamknięciem stosunkowo nisko
    zlokalizowanym stworzyłaby mi lepsze warunki funkcjonowania. Nie wiem jak to
    w praktyce wygląda takie odliczenie. Ewentualna kontrola skarbowa po
    wymianie okien nie będzie mogła sprawdzić poprzedniego stanu.Czy w fakturze
    za wymianę okien powinny być jakieś dodatkowe uwagi lub jakaś ekspertyza czy
    inna forma ustalenia stanu obecnego ?
    Pozdrawiam
    dwaKa

  • 2. Data: 2009-09-20 02:12:19
    Temat: Re: ulga na cele rehabilitacyjne
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    http://www.abc.com.pl/problem/1451/3

  • 3. Data: 2009-09-20 03:58:33
    Od: "dwaka" <b...@i...pl>

    > http://www.abc.com.pl/problem/1451/3

    Przeczytałem ale to nie odpowiada na moje pytania.
    dwaKa

  • 4. Data: 2009-09-21 08:49:58
    Od: "K.K." <z...@h...oraz.pl>

    > Przeczytałem ale to nie odpowiada na moje pytania.
    > dwaKa

    A chyba powinno, gdyż
    " Przez adaptację należy rozumieć takie przystosowanie mieszkania lub
    budynku mieszkalnego, które umożliwi lub ułatwi życie w nim osoby
    niepełnosprawnej, a nie jedynie poprawi standard."
    IMO możliwość 'pełniejszego' otwarcia okien to nie ułatwienie życia, lecz
    poprawienie standardu i życia i mieszkania, więc nie kwalifikuje się do
    tej ulgi bez względu na to, co znajdzie się na fakturze ponad to co
    znaleźć się musi z nakazu litery prawa. Mało prawdopodobne wydaje się, by
    otwarcie tylko dolnych okien powodowało zbyt małą wymianę powietrza w
    pomieszczeniu. Te okna musiały by być .... wielkości kratki wentylacyjnej.

  • 5. Data: 2009-09-21 08:59:07
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    K.K. pisze:

> [...]
    > się, by otwarcie tylko dolnych okien powodowało zbyt małą wymianę
    > powietrza w pomieszczeniu. Te okna musiały by być .... wielkości kratki

    Po pierwsze: fakt, że adaptacja poprawia standard nie oznacza, że nie
    kwalifikuje się do ulgi. Ważne jest, aby również ułatwiała lub
    umożliwiała życie osoby niepełnosprawnej.

    Nie wiem co rozumiesz poprzez umożliwienie "pełniejszego" otwarcia
    okien. Opis wątkotwórcy rozumiem w ten sposób, że okna są otwierane
    dwoma zamkami, i otwarcie górnego zamka jest konieczne do tego, aby okno
    otworzyć. Obecnie zatem nie jest w ogóle możliwe samodzielne otwarcie
    okna. Zamontowanie jednego zamka - niżej - umożliwi korzystanie z tych
    okien osobie niepełnosprawnej.

    Adaptacja taka zatem może kwalifikować do ulgi.

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2009-09-21 09:18:05
    Od: "K.K." <z...@h...oraz.pl>

> [...]
    > otwarcie okna. Zamontowanie jednego zamka - niżej - umożliwi
    > korzystanie z tych okien osobie niepełnosprawnej.

    Zrozumiałem jako otwieranie górnego i dolnego skrzydła okna oddzielnie.

    > Adaptacja taka zatem może kwalifikować do ulgi.

    Jeśli każde z okien wymaga otwarcia zarazem górnym i dolnym zamkiem, to
    nie można negować twojej kwalifikacji.

  • 7. Data: 2009-09-21 09:21:52
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    K.K. pisze:

    > Zrozumiałem jako otwieranie górnego i dolnego skrzydła okna oddzielnie.

    Wtedy raczej nie wyobrażam sobie zrobienia zamka w dolnym skrzydle,
    który otwierałby górne skrzydło.

    A nawet jeśli by tak było - czy dla osoby niepełnosprawnej możliwość
    otwarcia górnego okna to tylko podwyższenie standardu, a nie ułatwienie
    życia? Jest wiele przykładów, kiedy lepiej otworzyć górne okno,
    pozostawiając zamknięte dolne, niż na odwrót...

  • 8. Data: 2009-09-21 17:02:08
    Od: "dwaka" <b...@i...pl>

> [...]
    > życia? Jest wiele przykładów, kiedy lepiej otworzyć górne okno,
    > pozostawiając zamknięte dolne, niż na odwrót...

    Oczywiście okno wymaga otwarcia przy pomocy 2 zamków : górnego ( tu jest
    problem) i dolnego.
    Ale , niezależnie od tego wracam do pytania : jak po wymianie okien
    udowodnić stan poprzedni - przed wymianą okien.
    pozdrawiam dwaKa

  • 9. Data: 2009-09-21 17:11:04
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    dwaka wrote:

    > Ale , niezale?nie od tego wracam do pytania : jak po wymianie okien
    > udowodniae stan poprzedni - przed wymian? okien.

    A zrób parę zdjęć i schowaj razem z fakturami.
    Wówczas nikt ci nie zarzuci, że było to ulepszenie, a nie przystosowanie.
    Nie ma formalnego unormowania. Ma być przystosowanie i dowolna metoda,
    która wykaże, że to było przystosowanie jest ok.
    I tak się wszystko rozbije o jakiegos nieroba w urzedzie skarbowym,
    ktory dlubiac w nosie moze uznac, ze biale jest czarne i tyle.
    Ale to tylko w sumie 6 lat.

    Tak przy okazji. Wymiana okien na inne to zmiana elewacji budynku.
    Upewnij sie, ze od zewnatrz wstawiane okna wygladaja podobnie jak stare,
    zeby ci potem jakis nadzor budowlany, tudziez urzad miasta lub cholera
    wie kto jeszcze nie kazal tego demontowac.

    Znam pare osob, ktore niezle sie na denerwowaly jak wymienily sobie
    dwuskrzydlowe okna na jednoskrzydłowe i sie przyczepili.

  • 10. Data: 2009-09-24 19:14:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 21 Sep 2009, witek wrote:

> [...]
    > ci potem jakis nadzor budowlany, tudziez urzad miasta lub cholera wie kto

    Jak budynek sprzed wojny, to konserwator zabytków :)
    BTW: pieczołowicie przechowuję urzędowe pismo, w którym dostałem zgodę
    na zamurowanie jednego z okien, pod warunkiem zostawienia "widocznej
    wnęki" o wymiarze okna i głębokości (cytat): "40 cm".
    Ściana bez tynku ma 38 cm :>

    > Znam pare osob, ktore niezle sie na denerwowaly jak wymienily sobie
    > dwuskrzydlowe okna na jednoskrzydłowe i sie przyczepili.

    Można się bronić listwą rozdzielającą - przywracającą jedynie wygląd,
    nie "skrzydłowość". Ale prawda, jak już ktoś ma mieć "widocznie
    podzielone" a nie zależy mu *aż tak* na cenie, to lepiej mieć podzielone
    fizycznie (a najkorzystniejszy - acz najdroższy - jest ruchomy słupek :))

    pzdr, Gotfryd