    From: Maciek Bartnik <m...@b...polbox.com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: ubezpieczenie chorobowe przedsiębiorcy
    Date: Wed, 06 Oct 2004 00:38:10 +0200

    Witam

    Od jakiegoś czasu płacę składkę na ubezpieczenie chorobowe (około 1 rok)
    i wreszcie postanowiłem z niego skorzystać :-)
    Widzę jednak, że więcej z tym problemów niż się spodziewałem. Byłem (i
    jestem nadal) chory od 27 września. Obecnie mam już łącznie 12 dni
    zwolnienia. Pierwsze zwolnienie na 6 dni już zawiozłem do ZUS i nie wiem
    co mam dalej robić. Poinformowano mnie, że jakieś pieniądze (jeśli nie
    uda im się znaleźć na mnie jakiegoś haka w płatnościach składki) prześlą
    mi ewentualnie pocztą. Czy taki zasiłek muszę jakoś księgować? Czy to
    jest mój przychód?

    Co mam zrobić ze składką za wrzesień, którą mam odprowadzić do 10
    października? Zapłacić całą, czy też pomniejszyć ją o te dni, przez
    które byłem chory? Pomniejsza się jak rozumiem proporcjonalnie, czyli
    jeśli we wrześniu byłem chory przez 4 dni, to mnożę należne składki
    przez 26/30, wyglądać ma to mniej więcej tak:

    - emerytalne:
    1338,32 x 0,1952 x 26/30 = 199.77
    - rentowe:
    1338,32 x 0,13 x 26/30 = 150.78
    - chorobowe:
    1338,32 x 0,0245 x 26/30 = 28,42
    to samo z wypadkowym i Funduszem Pracy ...

    Składkę na zdrowotne płacę w pełnym wymiarze.

    Jeśli do 10 października zapłacę pełną składę, to po otrzymaniu
    pozytywnej decyzji ZUS o mozliwości skorzystania z ubezpieczenia, muszę
    wysłać korektę deklaracji ZUS DRA? Czy mam rządać zwrotu nadpłaconych
    składek, czy w kolejnym miesiącu zapłacić niższe o nadpłaconą kwotę?
    Czy w październikowym PIT-5 powinieniem umieścić zatem składki
    rzeczywiście zapłacone, czy też pomniejszone, czyli takie jakie
    powinienem zapłacić?

    Za rozwianie moich wątpliwości z góry dziękuję.

    Maciek / Pisząc do mnie prywatnie usuń wstawkę antyspamową /
    KPiR, VAT