  • 1. Data: 2005-12-11 16:54:06
    Temat: twórca - umowa o dzieło a rozliczenie
    Od: abyss <b...@i...pl>

    Artysta wykonuje na "umowę o dzieło" - np. cykl fotografii do katalogu
    Pirelli :) (DG - polskiego, żeby było jasne). Działanie ma charakter
    zdecydowanie twórczy. Artysta nie prowadzi działalności, to dodatkowy
    zarobek. Podpisana umowa twórcza o dzieło, rozliczone 30 zeszłego miesiąca.

    Jak powinien rozliczyć się zlecający? Podobno ma wypełnić i odprowadzić
    podatek dochodowy za "artystę". Załóżmy, że dzieło warte jest 1000zł
    brutto. Z tego co pisano, to koszta uzyskania dla dzieł artystycznych to
    50%. No i od reszty odprowadzany jest podatek 19%. Czyli:
    1000zł*50%=500zł, podstawa opodatkowania - i od tego 19% to 95zł podatku
    dochodowego przekazanego do US przez płatnika. Artysta dostaje wypłatę
    905zł na rękę oraz kopię deklaracji PIT11 do rozliczenia rocznego.
    Zlecający dzieło wpisuje w koszta 1000zł (KPR). Czy to się zgadza, nie
    trzeba nic więcej? Ktoś ma może czytelne przykłady wypełniania takiego pitu?

  • 2. Data: 2005-12-11 17:33:57
    Temat: Re: twórca - umowa o dzieło a rozliczenie
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    abyss wrote:
> [...]
    > Zlecający dzieło wpisuje w koszta 1000zł (KPR). Czy to się zgadza, nie
    > trzeba nic więcej? Ktoś ma może czytelne przykłady wypełniania takiego

    Z tego co wiem wszytsko sie zgadza, ja dostawalem/wypelniam PITy 8B -
    prosciutkie do wypelnienia.
    Jeste jedna rzecz - toczy sie tutaj czesto dyskusja czy przy 50% KUP
    na PIT nalezy wypelnia wierszyk dla umowy o dzielo czy dla praw
    majatkowych. Osobiscie mam kilka PITow z jednym wariantem i kilka z
    drugiem i zero problemow z US.

  • 3. Data: 2005-12-12 21:57:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 11 Dec 2005, abyss wrote:

    > Podpisana umowa twórcza o dzieło, rozliczone 30 zeszłego miesiąca.
    >
    > Jak powinien rozliczyć się zlecający?

    Nie "zlecający" i nie "rozliczyć się".
    Ja wiem że zaraz oberwę iż się czepiam :) ale zarówno nomenklatura
    (nazewnictwo) jak i praktyka są tak bardzo postawione na głowie
    że od czasu do czasu jakiś przywalający głową w mur podatnik
    dopiero na grupie dowiaduje się że to ON przywalił.
    Otóż:
    - ten co "chce mieć dzieło" to "zamawiający". Oczywiście
    to szczegół :) ale nazwa jest zdefiniowana w K.C.
    - rozliczenia dokonuje WYKONAWCA.
    Dokonuje go na rachunku który ON (wykonawca) wystawia !!!
    Praktyka jest taka, że zamawiający dla (lub jak ktoś woli:
    "za") wykonawcę wystawia ów rachunek i daje tylko do podpisu.
    Ale to odpowiada sytuacji jakby wykonawca poszedł do jakiegoś
    doradcy (firmy prowadzącej doradztwo) która *na jego potrzeby*
    i *w jego imieniu*, na jego zamówienie ów rachunek sporządzi.
    Ponieważ zamawiający *i tak* musi sprawdzić rozliczenie na
    rachunku (bo odpowiada za odprowadzenie właściwej kwoty
    podatku !) to zamiast użerać się z korygowaniem możliwych
    błędów w rachunku często macha ręką i właśnie "robi za
    księgowego".

    Niemniej - rachunek jest rachunkiem wykonawcy.
    I jego obowiązkiem.
    O czym dobrze wiedzieć :) - szczególnie jak się okaże
    że na tym rachunku są jakieś głupoty... (nie zwalnia płatnika
    z jego obowiązków i odpowiedzialności za nieprawidłowo odprowadzony
    podatek ale co najmniej stawia pytanie kto odpowiada za podanie
    nieprawdziwych danych :>).

    > Podobno ma wypełnić i odprowadzić podatek dochodowy za "artystę".

    ...zauważ, że temu nie zaprzeczam :)
    Tyle że "wypełnić" to ma różne rzeczy, ale nie... rachunek.
    Może robić "za lenia" ale nie musi.

    > Artysta dostaje wypłatę 905zł na rękę oraz kopię deklaracji
    > PIT11 do rozliczenia rocznego.
    > Zlecający dzieło wpisuje w koszta 1000zł (KPR). Czy to się zgadza, nie trzeba
    > nic więcej?

    O wpisaniu kwoty podatku do PIT-4 (który jest "imienny inaczej", czyli
    dotyczy rozliczeń wg płatnika a nie podatnika !) nie zapomniałeś ?
    Bo nie piszesz ani słowa :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)