  • 21. Data: 2006-02-06 10:59:39
    Temat: Re: samochód prywatny - odliczanie vat
    Od: Docent <docent@[WytnijTo]w.pl>

    I jeszcze coś ekstra:

    postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
    Sygnatura PD-415/22/IW/2005
    Data 2005.07.22
    Autor Urząd Skarbowy w Łomży

    "[...]Koszty związane z eksploatacją samochodu stanowiącego Pana
    współwłasność z ojcem nie wprowadzonego do ewidencji środków trwałych nie
    zostały wymienione przez ustawodawcę wśród wydatków wyłączonych z kosztów
    uzyskania przychodów. W związku z powyższym podatnik może zaliczyć do
    kosztów uzyskania przychodów wydatki związane z bieżącą eksploatacją, jak:
    zakup paliwa, wymiana opon, części samochodowych, bieżące naprawy. Podstawą
    do zaliczenia tych wydatków w ciężar kosztów są dowody dokumentujące fakt
    ich poniesienia tj.: faktury VAT, rachunki.
    W sytuacji, gdy koszty w podatkowej księdze przychodów i rozchodów
    księgowane są metodą kasową wydatki związane z eksploatacją w wartości
    netto (w sytuacji gdy przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku
    naliczonego) podlegają wpisaniu do księgi przychodów i rozchodów w dacie
    poniesienia wydatku (zapłacenia).[...]"

    --
    ~~~~~ Posted by KNode ~~~~~

  • 22. Data: 2006-02-06 11:19:39
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Docent wrote:

    > Zatem wymyślony przez kogoś wzór ewidencji jest wykładnią prawa?
    >
    > Art.23 ust.7 ustawy o pdof:
    >
    > "Ewidencja przebiegu pojazdu, o której mowa w ust. 5, powinna
    > zawierać co najmniej następujące dane
    > Gdzie tu widzisz coś na temat faktur?
    >
    > Zgodnie z art.23 ust.1 pkt 36 i 46 ustawy o pdof kosztem są wydatki
    > zaliczone do kosztów uzyskania przychodów do wysokości limitu
    > określonego na podstawie ewidencji przebiegu pojazdu.

    Pisarczykowi pewnie chodziło
    o to, że w objaśnieniach do KPiR (rozporządzenie)
    jest zapisane tak:

    Wydatki z tytułu używania nie wprowadzonego do ewidencji ...należy wpisywać
    w tej kolumnie po zakończeniu miesiąca na podstawie miesięcznego zestawienia
    poniesionych wydatków wynikających z faktur zawierających numer
    rejestracyjny tego pojazdu. Suma wydatków zaliczonych do kosztów uzyskania
    przychodów, w poszczególnych miesiącach, ustalona od początku roku
    podatkowego, nie może przekraczać kwoty wynikającej z ewidencji przebiegu
    pojazdu za ten sam okres, to jest kwoty wynikającej z przemnożenia liczby
    kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu oraz stawki za jeden kilometr
    przebiegu, określonej w odrębnych przepisach przez właściwego ministra.

    Jak będziemy tak interpretować,
    to ja proponuję, żeby dzienne zestawienie
    sprzedaży analogicznie nie było też przychodem. :-)

  • 23. Data: 2006-02-06 12:10:07
    Od: "pisarczyk" <q...@q...co>

    > A może wykonać jakiś telefon bezposrednio do źródła?
    sugestia raczej do autora wątku

    > Czasami trafia się na zupełnie zorientowanych urzędników:))).
    masz rację: _czasami_

    Pozdrawiam
    Darek

  • 24. Data: 2006-02-06 14:26:39
    Od: "Graszka" <g...@w...pl>

    Użytkownik "pisarczyk" <q...@q...co> napisał w wiadomości
    > sugestia raczej do autora wątku

    > masz rację: _czasami_

    Może jednak czasem zaryzykuj? I tak ryzykujesz, że kierując się własną -lub
    kogokolwiek z tej grupy - wykładnią popełniasz błędy. Zyskasz może nowe
    spojrzenie na sprawę :))). Piszę teraz zupełnie serio - zdecydowanie dobrą
    opinię o swoim US wyrobiłam sobie w zeszłym roku. Nie generalizuję
    jednakowoż i wiem do której pani nie udawać się z zapytaniem, bo ona z kolei
    tylko udaje, że coś wie.
    A o wiążącą interpretację się zwracałeś?
    > Pozdrawiam
    > Darek

    Takoż, Graszka.

  • 25. Data: 2006-02-06 15:14:54
    Od: "pisarczyk" <q...@q...co>

> [...]
    > opinię o swoim US wyrobiłam sobie w zeszłym roku. Nie generalizuję
    > jednakowoż i wiem do której pani nie udawać się z zapytaniem, bo ona z
    Dotychczas w swoich sprawach po prostu problemów nie miałem, w sprawie
    samochodu to po prostu wytarczy wziąć liczydło i wyliczyć sobie, że
    zdecydowanie bardziej opłaca się wprowadzić auto do EST.

    > A o wiążącą interpretację się zwracałeś?
    Właśnie teraz przymierzam się do zakupów, których udokumentowanie banalne
    nie będzie. Pytałem już kilka księgowych, odpowiedzi nie uzyskiwałem żadnej
    lub proponowały jakiś tok postępowania z zastrzeżeniami i generalnie radziły
    wystąpić o wiążącą interpretację.

    Wracając do wątku to odnoszę wrażenie, że skarbówka nie kontroluje DG z nie
    wprowadzonymi autami do EST, więc chyba wycofam swoje i będę rozliczać przez
    EPP, po co kusić los ...
    Pozdrawiam
    Darek

  • 26. Data: 2006-02-06 20:11:27
    Od: "Graszka" <g...@w...pl>

> [...]
    > samochodu to po prostu wytarczy wziąć liczydło i wyliczyć sobie, że
    > zdecydowanie bardziej opłaca się wprowadzić auto do EST.

    Tutaj bym jednak polemizowała, bo wyobraź sobie że sprzedajesz potem to
    autko i - kurczę - wyskakuje Ci spory przychód z działalności, a za tym
    oczywiście duży podatek do odprowadzenia.
    Tak więc wszystko zależy od konkretnego przypadku i polityki podatnika.

> [...]
    > nie
    > wprowadzonymi autami do EST, więc chyba wycofam swoje i będę rozliczać

    Tylko pamietaj, że jeżeli wycofasz środek trwały z ewidencji na własne
    potrzeby to musisz oddać fiskusowi odliczony kiedyś VAT (o ile przy zakupie
    to odliczenie Ci przysługiwało). To samo obowiązuje zresztą też przy
    darowiźnie.
    > Pozdrawiam
    > Darek

    Pozdr. Graszka.

  • 27. Data: 2006-02-06 22:43:56
    Od: "pisarczyk" <q...@q...co>

> [...]
    > oczywiście duży podatek do odprowadzenia.
    > Tak więc wszystko zależy od konkretnego przypadku i polityki podatnika.
    dla mnie sprawa jest niepolemiczna:
    mam auto, używane za np. 30kzł -> mogę amortyzować 2.5 roku -> kup 30
    kzł -> 6kzł podatku mniej (upraszczając)
    po np. 3 latach auto sprzedaję za np 10 kzł -> przychód 10 kzł -> 2 kzł
    podatku do odprowadzenia
    korzyści:
    1. 4 kzł na podatku (zależy za ile sprzedam, ale raczej taniej niż drożej)
    2, wszystkie wydatki w koszty bez ograniczeń
    3. brak dodatkowej EPP (czyli całego cyrku ewidencyjnego)
    przu aucie nowym czas amortyzacji nieco się wydłuża, ale i tak korzyść jest
    bezdyskusyjna, co niektórym ciężko jest pojąć, że kilometrówką wrzucasz w
    koszty _tylko_eksploatację_, a sporo kasy jest w amortyzacji, relatywnie
    jest tego jeszcze więcej gdy płaci się więcej podatku
    dodatkowy-chwilowy skok dochodu (i związanego z nim podatku) finansowany
    jest z przychodu, więc nie może być problemu braku kasy na podatek

> [...]
    zakupie
    > to odliczenie Ci przysługiwało). To samo obowiązuje zresztą też przy
    Doskonale zdaję sobie sprawę, ale na vat-cie też będzie zysk, co innego
    podatek od wartości przy zakupie, inny podatek od wartości rynkowej
    sprzedaży w momencie sprzedaży, poza tym raczej nastawiam się na kasację niż
    sprzedaż.

    > Pozdr. Graszka.
    Śledzę grupę systematycznie, Twoje wypowiedzi również, dzięki za dobre rady

    Pozdrawiam
    Darek

  • 28. Data: 2006-02-07 08:45:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 6 Feb 2006, pisarczyk wrote:

    > tak, to bardzo merytoryczne

    :)
    Dla porządku: nie mam samochodu w EST.

    > nie upieram się co do słuszności mojego stanowiska, przedstawiłem swój pkt
    > widzenia, jak na razie nikt nie wskazał mi błędu

    A jak wykazać błąd w stanowisku (cytuję):
    "Paragrafów nie chce mi się szukać"
    ...skoro IMHO w takim przypadku sama postawa jest błędna ??
    :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 29. Data: 2006-02-07 08:46:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 6 Feb 2006, pisarczyk wrote:

    > Wracając do wątku to odnoszę wrażenie, że skarbówka nie kontroluje DG z nie
    > wprowadzonymi autami do EST

    Wcale nie kontroluje ?
    No to jestem wyjątkiem potwierdzającym regułę ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)