  • Data: 2013-02-20 12:09:29
    Temat: proste pytania dot. karty podatkowej
    Od: Sebastian <z...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    dla osób zajmujących się prawem podatkowym jest to zapewne "bułka z masłem", a dla
    mnie kłopot, mam kilka prostych pytań:

    opis sprawy: dwaj lub trzej lub czterej wspólnicy (to na razie kwestia ustaleń) chcą
    utworzyć spółkę cywilną, która handlowałaby art. nieżywnościowymi w miejscowości do
    5.000 mieszkańców i chcą być opodatkowani kartą podatkową.

    zapoznałem się z zasadą zawartą w ustawie (art. 25 ust. 4 ustawy), którą zacytuję:
    "mogą by opodatkowani w formie karty podatkowej również wtedy, gdy działalność ta
    jest prowadzona w formie spółki cywilnej, pod warunkiem, że łączna liczba wspólników
    oraz zatrudnionych pracowników nie przekracza stanu zatrudnienia określonego w
    tabeli."

    zapoznałem się także z obwieszczeniem MF z 9 listopada 2012 (Dz.U. 2012 poz 904) dot.
    wysokości stawek podatkowych (a zwłaszcza z podanymi na stronie 14 w części Część III
    tabelki kwotami:

    w wierszu "0" kwoty od 500 do 1107
    w wierszu "1" kwoty od 551 do 1266
    w wierszy "2" kwoty od 668 do 1568

    pytanie 1: czy kwota w tabelce jest sumą opłat wnoszonych przez wszystkich
    wspólników? np. "wiersz 2" podaje 668 zł (łącznie), więc ja to (dla dwóch wspólników)
    interpretuję jako "334 od osoby",

    z tego wynikałoby, że każdy wspólnik może od tych 334 odliczyć sobie 225 na NFZ i
    fizycznie wpłacić tylko 109 zł do urzędu skarbowego (łącznie wpłacą 218zł) dobrze
    myślę?

    pytanie 2: Czy okoliczność że część III tabelki ze stawkami karty podatkowej posiada
    wiersze "0", "1" i "2", a (kandydatów na) wspólników jest aż czterech (lub aż trzech)
    oznacza że opodatkowanie kartą podatkową stanie się niemożliwe, jeśli spółka będzie
    liczyć więcej niż dwie osoby?

    pytanie 3: czy stawki dla dwuosobowej spółki cywilnej podaje są w wierszu "2" bo
    wspólników jest dwóch? a może jednak w wierszu "1"? (skoro wspólnik zrównany z
    pracownikiem, a jednoosobowego przedsiębiorcy dot. by wiersz "0", więc mając "1
    wspólnika/pracownika więcej" w porównaniu do indywidualnej działalności "powinien"
    być potraktowany wierszem "1")

    może trochę pokręciłem w pytaniu 3 ale chodzi mi o to że gdybym zamiast zawiązywać
    spółkę cywilną zatrudnił jednego "kandydata na wspólnika" jako "zwykłego" pracownika
    to liczony byłbym z wiersza "1" więc zawiązując spółkę nie powinienem być
    potraktowana gorzej.