-
21. Data: 2007-01-11 12:09:46
Temat: Re: podpis elektronicznych dla maluczkich
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Thu, 11 Jan 2007, t wrote:
> Nie ma przepisu który pozwałałby księgować amortyzację do KPiR - EŚT nie jest
> wymienione w rozporzadzeniu jako dowód księgowy. Jest mała furtka w par 12
No nie taka mała.
IMO pozycja w EST wymogi rozporządzenia spełnia :)
pzdr, Gotfryd
-
22. Data: 2007-01-11 12:18:54
Temat: Re: podpis elektronicznych dla maluczkich
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Thu, 11 Jan 2007, michalina wrote:
> t napisał(a):
>> - Bodajże KC mówie że podpis elektroniczny jest równoważny odręcznemu tak?
>
> Nie KC mówi, że musi być podpis.
> To ustawa o podpisie elektronicznym mówi, że są one tożsame.
Chyba chodzi jeszcze o inne zapisy.
W KC jest niezależny zapis dotyczący wszelkich oświadczeń, deklaracji
i innych "oświadczeń woli":
Art. 60.
Z zastrzeżeniem wyjštków w ustawie przewidzianych, wola
osoby dokonujšcej czynnoci prawnej może być wyrażona
przez każde zachowanie się tej osoby, które ujawnia jej
wolę w sposób dostateczny, w tym również przez ujawnienie
tej woli w postaci elektronicznej (owiadczenie woli).
...
Art. 78.
§ 1. Do zachowania pisemnej formy czynnoci prawnej
wystarcza złożenie własnoręcznego podpisu na dokumencie
obejmujšcym treć owiadczenia woli.
Do zawarcia umowy wystarcza wymiana dokumentów obejmujšcych
treć owiadczeń woli, z których każdy jest podpisany przez
jednš ze stron, lub dokumentów, z których każdy obejmuje
treć owiadczenia woli jednej ze stron i jest przez niš
podpisany.
§ 2. Owiadczenie woli złożone w postaci elektronicznej opatrzone
bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy
ważnego kwalifikowanego certyfikatu jest równoważne
z owiadczeniem woli złożonym w formie pisemnej.
[...]
>> - wiążącą interpretację na ten temat aż do samej góry zapewne ale może
>> wywalczysz dla innych
>> nieVATowców jasne prawo w tej materii :)
>>
>
> Operacja zbyt kosztowna (zwyczajnie mi się nie opłaca). Godzina pracy DP jest
> niezmiernie kosztowna,
Ale zapytania o ile pamiętam są przez kilka miesięcy zwolnione z opłaty!
pzdr, Gotfryd
-
23. Data: 2007-01-11 12:19:51
Temat: Re: podpis elektronicznych dla maluczkich
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Thu, 11 Jan 2007, michalina wrote:
> A w przypadku podpisu elektronicznego jest wyraźny, który mówi, że można
> owszem przesłać, ale tylko fakturę.
No tu jest pat.
pzdr, Gotfryd
-
24. Data: 2007-01-18 14:27:58
Temat: Re: podpis elektronicznych dla maluczkich
Od: "kravietz" <p...@n...hush.com>
michalina napisał(a):
> Ja się szybko uczę, nie ma takiego przepisu, któryby zabraniał.
> A w przypadku podpisu elektronicznego jest wyraźny, który mówi, że można
> owszem przesłać, ale tylko fakturę.
Problem wynika bardziej z ordynacji podatkowej, ustawy o VAT i
rozporządzeń o fakturowaniu. Definicja faktury, którą można
wliczyć w koszty jest bardzo precyzyjna. Według tej definicji można
zaksięgować fakturę papierową zgodną z rozporządzeniem z marca
2005 albo elektroniczną zgodną z rozporządzeniem z lipca 2005:
http://ipsec.pl/podpis_elektroniczny/rozporzadzenie_
2005_07_14.pdf
(faktura elektroniczna)
W związku z tym Michalina może legalnie wystawić fakturę papierową
albo elektroniczną, a jej kontrahent może ją legalnie zaksięgować
w jednej z tych postaci.
Nie wiem jak jest z księgowaniem rachunków (nie-VAT), ale
przypuszczam że równie precyzyjnie jest określone jak mają one
wyglądać i istotne jest to, że nie ma czegoś takiego jak "rachunek
elektroniczny" zgodnie z polskim prawem.
To co robią obecnie wszyscy czyli drukowanie faktury do PDF i
wysyłanie jej mailem jest działaniem formalnie niezgodnym z prawem,
bo wystawca nie wystawia oryginału faktury zgodnie z rozporządzeniem
czyli na papierze. Natomiast jest to powszechne bo wystawca domniemywa,
że odbiorca takiego emaila sobie ten oryginał wydrukuje z PDF bo
zależy mu na zaksięgowaniu faktury w koszty.
Co do kosztów faktury elektronicznej to wcale nie jest aż tak
różowo jak by się wydawało, bo w te koszty należy wliczyć:
* koszt zakupu zestawu do podpisu kwalifikowanego (400-500 zł)
* koszt corocznego odnawiania certyfikatu kwalifikowanego (ok 100 zł)
* koszt oprogramowania do wystawiania faktur elektronicznych (?)
* koszt archiwizacji faktur elektronicznych w takiej formie żeby za 5
lat dało się je przedstawić US do kontroli - w związku z czym CD
czy DVD nie wydają się najlepszym pomysłem (?)
Reszta ustaw o podpisie elektronicznym i sporo artykułów na ten temat
tutaj:
http://ipsec.pl/podpis_elektroniczny/
http://ipsec.pl/