  • 21. Data: 2007-01-11 12:09:46
    Temat: Re: podpis elektronicznych dla maluczkich
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 11 Jan 2007, t wrote:

    > Nie ma przepisu który pozwałałby księgować amortyzację do KPiR - EŚT nie jest
    > wymienione w rozporzadzeniu jako dowód księgowy. Jest mała furtka w par 12

    No nie taka mała.
    IMO pozycja w EST wymogi rozporządzenia spełnia :)

    pzdr, Gotfryd

  • 22. Data: 2007-01-11 12:18:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 11 Jan 2007, michalina wrote:

    > Nie KC mówi, że musi być podpis.
    > To ustawa o podpisie elektronicznym mówi, że są one tożsame.

    Chyba chodzi jeszcze o inne zapisy.
    W KC jest niezależny zapis dotyczący wszelkich oświadczeń, deklaracji
    i innych "oświadczeń woli":

    Art. 60.
    Z zastrzeżeniem wyjštków w ustawie przewidzianych, wola
    osoby dokonujšcej czynnoœci prawnej może być wyrażona
    przez każde zachowanie się tej osoby, które ujawnia jej
    wolę w sposób dostateczny, w tym również przez ujawnienie
    tej woli w postaci elektronicznej (oœwiadczenie woli).
    Art. 78.
    § 1. Do zachowania pisemnej formy czynnoœci prawnej
    wystarcza złożenie własnoręcznego podpisu na dokumencie
    obejmujšcym treœć oœwiadczenia woli.
    Do zawarcia umowy wystarcza wymiana dokumentów obejmujšcych
    treœć oœwiadczeń woli, z których każdy jest podpisany przez
    jednš ze stron, lub dokumentów, z których każdy obejmuje
    treœć oœwiadczenia woli jednej ze stron i jest przez niš
    podpisany.
    § 2. Oœwiadczenie woli złożone w postaci elektronicznej opatrzone
    bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy
    ważnego kwalifikowanego certyfikatu jest równoważne
    z oœwiadczeniem woli złożonym w formie pisemnej.
    [...]

    > Operacja zbyt kosztowna (zwyczajnie mi się nie opłaca). Godzina pracy DP jest
    > niezmiernie kosztowna,

    Ale zapytania o ile pamiętam są przez kilka miesięcy zwolnione z opłaty!

    pzdr, Gotfryd

  • 23. Data: 2007-01-11 12:19:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 11 Jan 2007, michalina wrote:

    > A w przypadku podpisu elektronicznego jest wyraźny, który mówi, że można
    > owszem przesłać, ale tylko fakturę.

    No tu jest pat.

    pzdr, Gotfryd

  • 24. Data: 2007-01-18 14:27:58
    Od: "kravietz" <p...@n...hush.com>

    michalina napisał(a):

    > Ja się szybko uczę, nie ma takiego przepisu, któryby zabraniał.
    > A w przypadku podpisu elektronicznego jest wyraźny, który mówi, że można
    > owszem przesłać, ale tylko fakturę.

    Problem wynika bardziej z ordynacji podatkowej, ustawy o VAT i
    rozporządzeń o fakturowaniu. Definicja faktury, którą można
    wliczyć w koszty jest bardzo precyzyjna. Według tej definicji można
    zaksięgować fakturę papierową zgodną z rozporządzeniem z marca
    2005 albo elektroniczną zgodną z rozporządzeniem z lipca 2005:

    http://ipsec.pl/podpis_elektroniczny/rozporzadzenie_
    2005_07_14.pdf
    (faktura elektroniczna)

    W związku z tym Michalina może legalnie wystawić fakturę papierową
    albo elektroniczną, a jej kontrahent może ją legalnie zaksięgować
    w jednej z tych postaci.

    Nie wiem jak jest z księgowaniem rachunków (nie-VAT), ale
    przypuszczam że równie precyzyjnie jest określone jak mają one
    wyglądać i istotne jest to, że nie ma czegoś takiego jak "rachunek
    elektroniczny" zgodnie z polskim prawem.

    To co robią obecnie wszyscy czyli drukowanie faktury do PDF i
    wysyłanie jej mailem jest działaniem formalnie niezgodnym z prawem,
    bo wystawca nie wystawia oryginału faktury zgodnie z rozporządzeniem
    czyli na papierze. Natomiast jest to powszechne bo wystawca domniemywa,
    że odbiorca takiego emaila sobie ten oryginał wydrukuje z PDF bo
    zależy mu na zaksięgowaniu faktury w koszty.

    Co do kosztów faktury elektronicznej to wcale nie jest aż tak
    różowo jak by się wydawało, bo w te koszty należy wliczyć:

    * koszt zakupu zestawu do podpisu kwalifikowanego (400-500 zł)
    * koszt corocznego odnawiania certyfikatu kwalifikowanego (ok 100 zł)
    * koszt oprogramowania do wystawiania faktur elektronicznych (?)
    * koszt archiwizacji faktur elektronicznych w takiej formie żeby za 5
    lat dało się je przedstawić US do kontroli - w związku z czym CD
    czy DVD nie wydają się najlepszym pomysłem (?)

    Reszta ustaw o podpisie elektronicznym i sporo artykułów na ten temat
    tutaj:

    http://ipsec.pl/podpis_elektroniczny/
    http://ipsec.pl/