    From: "kravietz" <p...@n...hush.com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: podpis elektronicznych dla maluczkich
    Date: 18 Jan 2007 06:27:58 -0800
    <eo56t3$4oj$1@nemesis.news.tpi.pl>

    michalina napisał(a):

    > Ja się szybko uczę, nie ma takiego przepisu, któryby zabraniał.
    > A w przypadku podpisu elektronicznego jest wyraźny, który mówi, że można
    > owszem przesłać, ale tylko fakturę.

    Problem wynika bardziej z ordynacji podatkowej, ustawy o VAT i
    rozporządzeń o fakturowaniu. Definicja faktury, którą można
    wliczyć w koszty jest bardzo precyzyjna. Według tej definicji można
    zaksięgować fakturę papierową zgodną z rozporządzeniem z marca
    2005 albo elektroniczną zgodną z rozporządzeniem z lipca 2005:

    http://ipsec.pl/podpis_elektroniczny/rozporzadzenie_
    2005_07_14.pdf
    (faktura elektroniczna)

    W związku z tym Michalina może legalnie wystawić fakturę papierową
    albo elektroniczną, a jej kontrahent może ją legalnie zaksięgować
    w jednej z tych postaci.

    Nie wiem jak jest z księgowaniem rachunków (nie-VAT), ale
    przypuszczam że równie precyzyjnie jest określone jak mają one
    wyglądać i istotne jest to, że nie ma czegoś takiego jak "rachunek
    elektroniczny" zgodnie z polskim prawem.

    To co robią obecnie wszyscy czyli drukowanie faktury do PDF i
    wysyłanie jej mailem jest działaniem formalnie niezgodnym z prawem,
    bo wystawca nie wystawia oryginału faktury zgodnie z rozporządzeniem
    czyli na papierze. Natomiast jest to powszechne bo wystawca domniemywa,
    że odbiorca takiego emaila sobie ten oryginał wydrukuje z PDF bo
    zależy mu na zaksięgowaniu faktury w koszty.

    Co do kosztów faktury elektronicznej to wcale nie jest aż tak
    różowo jak by się wydawało, bo w te koszty należy wliczyć:

    * koszt zakupu zestawu do podpisu kwalifikowanego (400-500 zł)
    * koszt corocznego odnawiania certyfikatu kwalifikowanego (ok 100 zł)
    * koszt oprogramowania do wystawiania faktur elektronicznych (?)
    * koszt archiwizacji faktur elektronicznych w takiej formie żeby za 5
    lat dało się je przedstawić US do kontroli - w związku z czym CD
    czy DVD nie wydają się najlepszym pomysłem (?)

    Reszta ustaw o podpisie elektronicznym i sporo artykułów na ten temat
    tutaj:

    http://ipsec.pl/podpis_elektroniczny/
    http://ipsec.pl/