  • 1. Data: 2006-01-04 12:38:31
    Temat: podatek dochodowy
    Od: thauthim <u...@i...pl>

    Witam,

    kilka prostych pytan, bo cos nigdzie nie moge znalezc odpowiedzi...

    Prowadze wlasna dzialalnosc i...

    Mam podpisana umowe o dzielo z osoba fizyczna (nie wykonujacej wolnego
    zawodu). Termin platnosci - polowa grudnia. Kiedy powinno sie za niego
    oplacic 19% podatek dochodowy i do ktorego urzedu (jego, czy firmowego)?

    Mam podpisana umowe o dzielo/zlecenie z osoba wykonujaca wolny zawod.
    Termin platnosci - polowa grudnia. Kiedy powinno sie za niego oplacic
    podatek? Czy to ja powinienem go oplacic, czy on sam? Do jakiego urzedu?

    Bede wdzieczny za kazda pomoc. Z gory dzieki.

  • 2. Data: 2006-01-06 22:49:50
    Temat: Re: podatek dochodowy
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 4 Jan 2006, thauthim wrote:

    > Prowadze wlasna dzialalnosc i...
    >
    > Mam podpisana umowe o dzielo z osoba fizyczna (nie wykonujacej wolnego
    > zawodu). Termin platnosci - polowa grudnia.

    Nieistotny.
    Naprawdę.
    Liczy się TERMIN DOKONANIA WYPŁATY (a nie termin kiedy to POWINNO być).

    > Kiedy powinno sie za niego
    > oplacic 19% podatek dochodowy

    ...do 20. następnego miesiąca (poza grudniem ten sam termin co PIT-5).

    > i do ktorego urzedu (jego, czy firmowego)?

    ...oczywiście swojego :)
    Nie płaci się do "firmowego", po podatek dochodowy jest podatkiem
    *osobistym* i płaci się go *łącznie*.
    Najlepiej pokazuje to sztandarowy przykład, kiedy ktoś jednocześnie
    ma dochody z najmu oraz DG.
    Z obu prowadzi KPiR.
    Z każdej KPiR wylicza OSOBNO dochody z DG ("firmowe") oraz z najmu
    uzyskiwanego poza DG.
    I na PIT sumuje wszystkie *swoje* dochody oraz wykazuje *swoje* straty
    płacąc ew. *swój* podatek (a nie "z tytułu prowadzenia firmy") :)

    > Mam podpisana umowe o dzielo/zlecenie z osoba wykonujaca wolny zawod.

    Pas :)
    A z p. widzenia podatku dochodowego "wolny zawód" to nie jest
    po prostu DG ? Czy "on" nie prowadzi KPiR? Art.24a.3.3 na
    to by wskazywał (adwokaci mają przywilej nieprowadzenia KPiR).

    +++
    6) pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to
    działalność zarobkową wykonywaną w sposób zorganizowany
    i ciągły, prowadzoną we własnym imieniu i na własny lub
    cudzy rachunek, z której uzyskane przychody nie są
    zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych
    w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9,
    ---

    --
    pozdrowienia, Gotfryd