-
1. Data: 2002-07-02 11:33:38
Temat: o zmianie ustawy o wykonywaniu
Od: "klon Boukuna" <k...@h...com>
PROJEKT
USTAWA
o zmianie ustawy o wykonywaniu
mandatu posła i senatora
Art. 1
W ustawie z dnia 9 marca 1996 roku o wykonywaniu mandatu posła i senatora
(Dz. U. Nr 73, poz. 350 i nr 137, poz. 638 z 1997 roku z późniejszymi
zmianami) art. 25 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Uposażenie odpowiada 2 - krotności kwoty bazowej dla osób zajmujących
kierownicze stanowiska państwowe, której wysokość ustaloną według odrębnych
zasad określa ustawa budżetowa, z wyłączeniem dodatku z tytułu wysługi lat."
Art. 2
Ustawa wchodzi w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14
dni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
Obecnie, zgodnie z ustawą o wykonywaniu mandatu posła i senatora,
parlamentarzystom w okresie sprawowania mandatu przysługuje uposażenie w
wysokości 8.980,00 zł.
Kwota powyższa stanowi wyraźną dysproporcję do średniej krajowej i płacy
minimalnej, które stosownie wynoszą aktualnie 2.152,99 zł i 760 zł.
Nadto, kwota dotychczasowego uposażenia parlamentarzystów pozostaje w
wyraźnej sprzeczności do świadczonych przez państwo zasiłków dla osób
pozostających bez pracy a w szczególności do osób, które pozostają aktualnie
bez żadnych środków do życia, pomimo że ich bezrobocie nie wynika z winy
bezrobotnych a jest skutkiem złej polityki gospodarczej państwa a w
szczególności Sejmu i Senatu RP.
Założona w ustawie budżetowej na 2002 rok kwota bazowa wynosi 1.603,56 zł. A
więc po wprowadzeniu proponowanej zmiany uposażenie parlamentarzystów będzie
wynosiło 3.207,12 zł. Uwzględniając dotychczasowe rozwiązania polegające na
możliwości bezpłatnego korzystania ze środków masowej komunikacji oraz
dofinansowaniu biur poselskich i senatorskich proponowana kwota zabezpiecza
środki niezbędne dla utrzymania parlamentarzystów i ich rodzin na poziomie
odpowiednim do poziomu życia społeczeństwa.
Projektowana ustawa nie powoduje ujemnych skutków finansowych dla budżetu
państwa a zaoszczędzone środki powinny zostać skierowane na zasiłki dla osób
szczególnie potrzebujących, pozostających bardzo trudnych warunkach
materialnych, głównie na regulowanie opłat czynszu w sytuacji zagrożenia
eksmisją rodzin wielodzietnych.
Zakres przedmiotowy proponowanej ustawy nie jest objęty przepisami prawa
wspólnotowego ani postanowieniami Układu Europejskiego.