  • 11. Data: 2003-07-23 22:17:56
    Temat: Re[4]: minimalne wynagrodzenie?
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    Dnia 22 lipca 2003 o godzinie (22:32:06) napisano:

    SD> Kwota najniższego wynagrodzenia w wysokości 800,00 PLN obowiązuje od
    SD> 01.01.2003 r. w związku z powyższym w listopadzie i grudniu 2002 OK.
    SD> Reszta, którą wyciołem dla czytelności jak najbardzej OK.

    SD> Pozdrawiam
    SD> Sławomir Delegacz s...@d...pl

    Slusznie, mialem jakies zacmienie umyslowe (pomrocznosc jasna?).

    BTW: nie w kazdym przypadku jest to 800 zlotych - zalezy np. od ilosci
    przepracowanych wczesniej lat.

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl

  • 12. Data: 2003-07-28 20:26:16
    Temat: Re: Re[2]: minimalne wynagrodzenie?
    Od: xfloyd2 <x...@o...o2.tenbit.pl>

    Krzysztof A. Ziembik napisal(a) :

    > Ale to zalosna proba zmiejszenia premii. Pracodawca chcac zaoszczedzic
    > te przyslowiowe 5 groszy, podpisal nieprawidlowa umowe, a jesli juz
    > bardzo by chcial kombinowac, to powinien napisac, ze:
    > a) wynagrodzenie 800 zlotych;
    > b) premia uznaniowa liczona od 760 zlotych*.
    > A tak, to nie tylko naraza sie na grzywne ze strony PIP, ale jeszcze
    > moze byc tak, ze PIP kaze naliczyc premie nie od tego co blednie
    > zapisano w umowie, ale od kwoty najnizszego wynagrodzenia.

    Cytat z pisma otrzymanego z PIP:
    "Ustanowienie wiec przez zaklad pracy wynagrodzenia w czesciach, np.
    wynagrodzenia zasadniczego (okreslonego stawka godzinowa lub miesieczna)
    oraz premii uznaniowej nie stanowi naruszenia przepisow ustawy o ile laczna
    wysokosc wyplaconych swiadczen wynosi w kazdym miesiacu co najmniej 800zl."

    > No wlasnie - ciekawi mnie, co na to pracodawca. Bo naliczac blednie to
    > on oczywiscie moze, tylko nie wolno. Trzeba wtedy pamietac o skutkach,
    > gdy ktorys z pracownikow go podkabluje. Wtedy sprawa wyprostuje sie
    > bardzo szybko, bo PIP wciaz pragnie udowadniac, ze jest instytucja
    > niezbedna.

    Co ciekawsze podczas wstepnej rozmowy telefonicznej, jak i podczas
    osobistej wizyty w celu zlozenia pisemnie wniosku o rozpatrzenie tej
    sprawy, opinia PIP byla jednoznaczna: tak nie mozna!
    W pismie wlasnie otrzymanym (cytat wyzej) okazuje sie ze mozna :)
    Pytania cisna sie na usta:
    1. Czy pracownicy PIP po doglebnej analizie problemu doszukali sie
    przepisow pozwalajacych przyznac racje pracodawcy?
    2. Czy moze pracodawca ma "uklady" w PIP (ewentualnie jakas lapoweczka)
    pozwalajace w tym przypadku nagiac przepisy? Gdyby PIP
    przyznal racje pracownikowi i przeprowadzil kontrole trzeba by bylo
    wyplacic kase pozostalym praconikom za kilka miesiecy x kilkadziescia osob.
    3. wedlug tej interpretacji to mozna w umowie napisac ze pracownik bedzie
    zarabial 5zl + premia uznaniowa? I to bedzie zgodne z prawem :(

    xfloyd2

  • 13. Data: 2003-07-29 01:19:41
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    Dnia 28 lipca 2003 o godzinie (22:26:16) napisano:
    x> Cytat z pisma otrzymanego z PIP:
    x> "Ustanowienie wiec przez zaklad pracy wynagrodzenia w czesciach, np.
    x> wynagrodzenia zasadniczego (okreslonego stawka godzinowa lub miesieczna)
    x> oraz premii uznaniowej nie stanowi naruszenia przepisow ustawy o ile laczna
    x> wysokosc wyplaconych swiadczen wynosi w kazdym miesiacu co najmniej 800zl."

    IMHO szwankuje logika tego zdania. Jezeli bowiem premia uznaniowa w kazdym
    miesiacu _musi_ uzupelnic "niedobor" wynagrodzenia zasadniczego, to
    nie jest to premia uznaniowa, a premia konieczna, zwiazana z
    wynagrodzeniem! Nawet jej wysokosc nie jest do konca uznaniowa, bo
    _musi_ byc taka, zeby lacznie bylo co najmniej 800 zlotych. Jezeli
    przykladowo wynagrodzenie zasadnicze (okreslone stawka godzinowa lub
    miesieczna) wyjdzie 600, "premia uznaniowa" zas 250, to premia "stala"
    wynosi 200, a tylko 50 moze byc uznane za uznaniowe.

    Mozliwa tez jest inna interpretacja tego zdania: inspektor uznal, iz
    nie jest istotna nazwa skladnika wynagrodzenia, ale faktyczne jego
    przeznaczenie.

    Pozytyw jednak w tym jest - wiesz, ze nie zarobisz mniej niz 800
    zlotych. :)

    x> 1. Czy pracownicy PIP po doglebnej analizie problemu doszukali sie
    x> przepisow pozwalajacych przyznac racje pracodawcy?

    Moze uda Ci sie jeszcze porozmawiac z inspektorem (niekoniecznie tym
    samym) i wyciagnac od niego podstawe prawna?

    x> 2. Czy moze pracodawca ma "uklady" w PIP (ewentualnie jakas lapoweczka)
    x> pozwalajace w tym przypadku nagiac przepisy?

    Calkiem mozliwe.

    x> 3. wedlug tej interpretacji to mozna w umowie napisac ze pracownik bedzie
    x> zarabial 5zl + premia uznaniowa? I to bedzie zgodne z prawem :(

    Co wiecej - mozna by napisac, ze bedzie zarabial 0 zlotych, a premia
    uznaniowa (skoro to rownoprawny skladnik wynagrodzenia) bedzie 800
    zlotych! :)

    Pamietaj o tym, ze PIP jest na pierwszej linii frontu miedzy
    pracownikiem i pracodawca - ale nie jest to organ, ktory ostatecznie
    przesadza o zgodnosci z prawem lub nie. Zawsze mozesz sie zwrocic do
    Sadu Pracy. Tylko, ze w razie przegranej, bedzie to odplatne...

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl

  • 14. Data: 2003-07-29 08:06:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 28 Jul 2003, xfloyd2 wrote:

> [...]
    >+ > moze byc tak, ze PIP kaze naliczyc premie nie od tego co blednie
    >+ > zapisano w umowie, ale od kwoty najnizszego wynagrodzenia.

    IMHO to jest kwestia regulaminu: jeśli premia jest uznaniowa to
    IMO nie ma podstawy do nakazania "przeliczenia" !

> [...]
    >+ sprawy, opinia PIP byla jednoznaczna: tak nie mozna!
    >+ W pismie wlasnie otrzymanym (cytat wyzej) okazuje sie ze mozna :)

    Na pytania odpowiadali widać "z kapelusza", a do napisania odpowiedzi
    wzięli pewnie tekst ustawy :)

    >+ Pytania cisna sie na usta:
    >+ 1. Czy pracownicy PIP po doglebnej analizie problemu doszukali sie
    >+ przepisow pozwalajacych przyznac racje pracodawcy?

    To ja mam inne pytanie: czy znany jest jakikolwiek inny przepis,
    niż ten że *wynagrodzenie* ma mieć minimum 800 zł ?
    A pytanie pomocnicze to oczywiście: czy premie to *również*
    wynagrodzenie, czy nie ?
    [...]
    >+ 3. wedlug tej interpretacji to mozna w umowie napisac ze pracownik bedzie
    >+ zarabial 5zl + premia uznaniowa? I to bedzie zgodne z prawem :(

    Jako rzeczono - mało uznaniowa będzie wtedy owa premia :), a przynajmniej
    jej część w wysokości 795 zł !

    pozdrowienia, Gotfryd