  • 11. Data: 2003-09-10 19:25:48
    Temat: Re: kupione mieszkanie - wspomogli rodzice
    Od: "Slayer" <a...@o...pl>

    Użytkownik "news" <color@{wytnijto}.gazeta.pl>

    > No dobrze dzieki za info, ale powiedzcie mi czy nie ma czegos takiego jak
    > uzyczenie/udostepnienie pieniedzy ? Wezmy np. doslowny przypadek, ze
    ojciec
    > po prostu oddaje gotowke w dyspozycje synowi i ten kupuje sobie
    mieszkanie.

    jest to depozyt nieprawidłowy i podlega PCC

    > Rownie dobrze ojciec by miec np. wyzsze oprocentowanie lokaty - lokuje
    > pieniadze na koncie syna w innym banku - czy to jest pozyczka do ktorej
    > nalezy sporzadzic umowe i odprowadzic odsetki ?

    to samo

    > Drugie pytanie (bo rozumiem, ze matka i ojciec mogli jednakowa
    dopuszczalna
    > przepisami kwote podarowac synowi) - czy darowizna dla wnukow (nieletnich)
    > zwieksza dopuszczalny limit darowizny (w tym przpadku dzieciom syna, a z
    > lacznej darowizny zostalo kupione mieszkanie) ? Czyli matka daruje 9700
    > swojemu synowi, jednemu wnukowi i drugiemu wnukowi, ojciec robi to samo i
    > powstaje kwota x 6...

    dokładnie tak, i jeszcze dziadkowie, wujkowie osoby obce itd...

    > Skoro darowizna moze byc przyznana raz na piec lat, czy mozliwe jest
    > uznanie, ze np. 6 lat temu ojciec i matka podarowali synowi okreslona
    > dopuszczalna kwote, ktora ten odkladal na przyszle mieszkanie, po czym w
    tym
    > roku (po okresie 5 lat) znow dostal darowizne w dopuszczalnej wysokosci i
    > ten sposob zgromadzil potrzebna wysokosc na mieszkanie ?

    oczywiście, ale musiałaby być zarejestrowana w US, jak nie to obowiązek
    podatkowy powstaje w momencie powołania się na daną czynność....
    (nie wiem jakby było jeżeli chodziłoby o kwoty wolne, chyba nie am to
    znaczenia)

  • 12. Data: 2003-09-10 20:01:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 10 Sep 2003, news wrote:
    [...]
    >+ - czy istnieje cos takiego jak uzyczenie lub udostepnienie srodkow
    >+ pienieznych ?
    ++++++++++++
    Art. 264. Jeżeli użytkowanie obejmuje pieniądze lub inne rzeczy oznaczone
    co do gatunku, użytkownik staje się z chwilą wydania mu tych przedmiotów
    ich właścicielem. Po wygaśnięciu użytkowania obowiązany jest do zwrotu
    według przepisów o zwrocie pożyczki (użytkowanie nieprawidłowe).
    ------------

    >+ - czy jesli mialaby to byc normalna pozyczka, to taka pozyczka (od rodzicow)
    >+ podlega opodatkowaniu ?

    AFAIK tak.
    ++++++++++++

    >+ Jakie najlepiej zajac stanowisko na taka ewentualnosc ?

    Ty szukasz porady prawnej ;) - pytać doradzców !
    A my nie wiemy co za umowę zawierałeś :>, na początek przejrzyj
    archiwa, np. pod kątem haseł "depozyt nieprawidłowy", "darowizna"
    (o ile wchodzi w rachubę), "weksel"...
    [...]
    >+ kupione na rynku wtornym (jesli ma to znaczenie) za ok 150 Kpln

    ...jeśli ma jakieś znaczenie, to raczej *kiedy* kupione :>
    (wydaje mi się że nie żartuję :)).

    pozdrowienia, Gotfryd
    PS: dodatkowy komentarz na priv.

  • 13. Data: 2003-09-10 21:28:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    [...]
    ************************

    >+ i oplacic podatek. Po kupnie mieszkania troche juz za pozno,
    >+ ale ew. mozna sprobowac zrobic to z data wsteczna i teraz oplacic, ale
    >+ pewnie bedzie sie wiazac to z proba ukarania cie przez US.

    Proponuję przeczytać podkreślone i jeszcze raz przeczytać
    (powoli) post Slayera... jest dość istotna różnica :>

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 14. Data: 2003-09-10 21:32:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 10 Sep 2003, KrzysiekPP wrote:
    [...]
    >+ Z tego co pamietam to od rodzicow mozna dostac okolo 9 tys bez podatku
    >+ pod warunkiem ze wydasz na cele mieszkaniowe.

    Mogę się mylić, ale wydawało mi się że kwota "mieszkaniowa"
    to jest *osobna* kwota (bo ujęta w innym artykule) niż
    kwota "ogólna". Znaczy, sugeruję że może nie być wykluczone
    że można synowi pożyczyć 9kzł "na mieszkanie" i *drugie*
    9kzł "tak w ogóle" (a co on z tym zrobi to jego sprawa,
    umowa pożyczki to nie kredyt :)).
    Jak się myle to skrzyczeć, jak nie to pochwalić (a co :)) ;) !

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 15. Data: 2003-09-10 22:13:19
    Od: "news" <color@{wytnijto}.gazeta.pl>

    Dziekuje za wszystkie uwagi... juz mam pewien poglad na te sprawe i... chyba
    moge spac spokojnie (tak mi sie przynajmniej wydaje).
    Pzdr.

    --
    020 9434 - NIEZALEZNY dostep dialup w Warszawie
    Uzytkownik/haslo: ppp/ppp

  • 16. Data: 2003-09-11 04:51:06
    Od: "Slayer" <a...@o...pl>

    wiadomości

> [...]
    > że można synowi pożyczyć 9kzł "na mieszkanie" i *drugie*
    > 9kzł "tak w ogóle" (a co on z tym zrobi to jego sprawa,

    masz racje, jeżeli chodzi o darowiznę na cele mieszkaniowe to jest to
    "osobna" kwota, czyli można podaraować od każdego z rodziców po 2x 9637zł
    bez podatku, jeżeli cel mieszkaniowy to wartość takich darowizn nie może
    przekroczyć 2x 9637zł...

  • 17. Data: 2003-09-11 07:40:04
    Od: "RS" <r...@i...net.pl>

    Rozumiem ze te niecale 20000 od obojga rodzicow na cele mieszkaniowe
    przysluguje raz na rok.. A jesli dostawalo sie to przez kilka lat ??? Po
    prostu rodzice dawali mi przez lata pieniadze w sumach wolnych od podatku
    kotre trzymalem w szufladzie ?????

  • 18. Data: 2003-09-11 07:44:13
    Od: "RS" <r...@i...net.pl>

    Użytkownik "RS" <r...@i...net.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > prostu rodzice dawali mi przez lata pieniadze w sumach wolnych od podatku

    Dobra doczytalem .. raz na 5 lat ta suma.. ale teraz pytanie.. daje to sume
    okolo 160zl miesiecznie... sorrki ale ja zgarnialem od rodzicow duzo wiecej
    w liceum... nie mowiac juz o czesci studiow..
    Te przepisy sa smieszne !!!!!!!!!!!

  • 19. Data: 2003-09-11 07:51:36
    Od: "RS" <r...@i...net.pl>

    Czyli kazda sume ponizej 9700 ktora dosteje od kogos musze zglaszac do US
    ???????

  • 20. Data: 2003-09-11 08:20:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 11 Sep 2003, RS wrote:

    >+ Czyli kazda sume ponizej 9700 ktora dosteje od kogos
    >+ musze zglaszac do US ???????

    Zlituj się, przeczytaj ta ustawę wolniej ;)
    Od osób obcych jest to kwota 1000 zł !
    Tam są AFAIK 3 "szczeble" powiązań rodzinnych.

    pozdrowienia, Gotfryd