-
1. Data: 2008-09-03 10:24:59
Temat: koszty a data rozpoczęcia DG + ...
Od: KK <r...@a...wp.pl>
Witam
Rozpocznę prowadzenie DG i mam kilka pytań.
Mianowicie jak zaksięgować wydatki np. na reklamę (ulotki, plakaty,
oklejenia samochodu) poniesione przed terminem rozpoczęcia działalności?
Czy firma która mi to wykona może wystawić fakturę VAT? Czy może lepiej
poczekać do oficjalnego otwarcia i wtedy wszystko załatwiać? Wydaje mi
się że podobne pytanie niedawno było na grupie ale nie mogę znaleźć.
Czy mogę zakupić sam monitor, klawiaturę, mysz i wpisać do KUP? Będzie
to służyć do serwisowania komputerów.
Czy zbierać wszystkie faktury dot. eksploatacji samochodu czy tylko do
limitu kilometrów (300 x 0,8358 = 250,74)?
Czy wydatki poniesione przy rejestrowaniu DG można wrzucić w koszty
(wpis do EDG, pieczątki, rejestracja VAT)?
O zatrudnieniu księgowego nie myślę bo to będzie zajęcie dodatkowe.
Dopiero jak się biznes rozkręci :) to wtedy pomyślę.
Pozdrawiam
KK
-
2. Data: 2008-09-03 10:36:57
Temat: Re: koszty a data rozpoczęcia DG + ...
Od: r...@o...pl
KK napisał(a):
>
> Mianowicie jak zaksi?gowa? wydatki np. na reklam? (ulotki, plakaty,
> oklejenia samochodu) poniesione przed terminem rozpocz?cia dzia?alno?ci?
> Czy firma kt?ra mi to wykona mo?e wystawi? faktur? VAT? Czy mo?e lepiej
> poczeka? do oficjalnego otwarcia i wtedy wszystko za?atwia?? Wydaje mi
> si? ?e podobne pytanie niedawno by?o na grupie ale nie mog? znale??.
Nie pamietam, jak to bylo z kosztami, ale akcje reklamowe to przeciez
czesc DG,
wiec skoro je prowadzisz to najwyrazniej rozpoczales juz DG. Czy jak
sie pojawi
z takiej akcji klient to powiesz mu zeby poczekal az sie wpiszesz do
ewidencji
dzialalnosci gospodarczej ;) ?
>
> Czy mog? zakupi? sam monitor, klawiatur?, mysz i wpisa? do KUP? B?dzie
> to s?u?y? do serwisowania komputer?w.
Komputerow klientow? Tzn dostaniesz komputer bez monitora, klawiatury
i myszki
do serwisu czy zle rozumiem? Jesli rozumiem dobrze, to IMHO mozesz to
wpisac
do KUP jako wyposazenie, albo jako srodki trwale. Kwestia czy srodkiem
trwalym bedzie
caly zestaw monitor+klaw+mysz.
>
> Czy zbiera? wszystkie faktury dot. eksploatacji samochodu czy tylko do
> limitu kilometr?w (300 x 0,8358 = 250,74)?
A samochod bedzie "na firme" (tzn jako srodek trwaly), czy bedziesz
korzystal
z prywatnego? Jesli bedzie srodkiem trwaly to IMVHO(z glowy) -
wszystko jak leci
bedzie KUP(pomijajac jakies tam akcje z paliwem na ktorych sie nie
znam),
a jesli auto bedzie prywatne to wtedy bedziesz musial prowadzic
kilometrowke.
>
> Czy wydatki poniesione przy rejestrowaniu DG mo?na wrzuci? w koszty
> (wpis do EDG, piecz?tki, rejestracja VAT)?
>
Tak. Z tym ze zastanow sie nad tym VATem. Dla pobocznej dzialalnosci
swoadczonej dla ludnosci to moze sie nie oplacac, zarowno finansowo,
jak i czasowo(VAT to jest podatek z mnostwem wyjatkow do wyjatkow,
co prawda przy prostej dzialalnosci nie jest taki straszny, ale po co
sie meczyc
niepotrzebnie).
> O zatrudnieniu ksi?gowego nie my?l? bo to b?dzie zaj?cie dodatkowe.
> Dopiero jak si? biznes rozkr?ci :) to wtedy pomy?l?.
Ale wiesz ze wtedy 90% ksiegowych to beda leszcze przy Tobie ;)
Niektorzy grupowicze mogliby ksiazki o ksiegowych napisac :)
-
3. Data: 2008-09-03 11:56:28
Temat: Re: koszty a data rozpoczęcia DG + ...
Od: KK <r...@a...wp.pl>
r...@o...pl pisze:
> KK napisał(a):
>> Mianowicie jak zaksi?gowa? wydatki np. na reklam? (ulotki, plakaty,
>> oklejenia samochodu) poniesione przed terminem rozpocz?cia dzia?alno?ci?
>> Czy firma kt?ra mi to wykona mo?e wystawi? faktur? VAT? Czy mo?e lepiej
>> poczeka? do oficjalnego otwarcia i wtedy wszystko za?atwia?? Wydaje mi
>> si? ?e podobne pytanie niedawno by?o na grupie ale nie mog? znale??.
>
> Nie pamietam, jak to bylo z kosztami, ale akcje reklamowe to przeciez
> czesc DG,
> wiec skoro je prowadzisz to najwyrazniej rozpoczales juz DG. Czy jak
> sie pojawi
> z takiej akcji klient to powiesz mu zeby poczekal az sie wpiszesz do
> ewidencji
> dzialalnosci gospodarczej ;) ?
Formalności już w zasadzie załatwione tylko do daty rozpoczęcia jeszcze
trochę czasu zostało. Reklamować nie muszę się przed datą rozpoczęcia
tylko chciałbym mieć wszystko przygotowane. Kwestią jest tylko czy
zamówić, zapłacić i fakturę chcieć z datą po rozpoczęciu czy wszystko na
raz ale już po rozpoczęciu.
>> Czy mog? zakupi? sam monitor, klawiatur?, mysz i wpisa? do KUP? B?dzie
>> to s?u?y? do serwisowania komputer?w.
>
> Komputerow klientow? Tzn dostaniesz komputer bez monitora, klawiatury
> i myszki
> do serwisu czy zle rozumiem? Jesli rozumiem dobrze, to IMHO mozesz to
> wpisac
> do KUP jako wyposazenie, albo jako srodki trwale. Kwestia czy srodkiem
> trwalym bedzie
> caly zestaw monitor+klaw+mysz.
Właśnie tak. Zazwyczaj jest to sama jednostka centralna bez zbędnych
gratów a niewygodne jest takie ciągłe przepinanie wszystkiego. Poza tym
mam laptoka i żadnej możliwości użycia go do ww. celu.
>> Czy zbiera? wszystkie faktury dot. eksploatacji samochodu czy tylko do
>> limitu kilometr?w (300 x 0,8358 = 250,74)?
>
> A samochod bedzie "na firme" (tzn jako srodek trwaly), czy bedziesz
> korzystal
> z prywatnego? Jesli bedzie srodkiem trwaly to IMVHO(z glowy) -
> wszystko jak leci
> bedzie KUP(pomijajac jakies tam akcje z paliwem na ktorych sie nie
> znam),
> a jesli auto bedzie prywatne to wtedy bedziesz musial prowadzic
> kilometrowke.
Będzie samochód prywatny. Rozliczany z kilometra do limitu który
podałem. No chyba że złe wartości znalazłem.
>> Czy wydatki poniesione przy rejestrowaniu DG mo?na wrzuci? w koszty
>> (wpis do EDG, piecz?tki, rejestracja VAT)?
>>
>
> Tak. Z tym ze zastanow sie nad tym VATem. Dla pobocznej dzialalnosci
> swoadczonej dla ludnosci to moze sie nie oplacac, zarowno finansowo,
> jak i czasowo(VAT to jest podatek z mnostwem wyjatkow do wyjatkow,
> co prawda przy prostej dzialalnosci nie jest taki straszny, ale po co
> sie meczyc
> niepotrzebnie).
Zastanawiałem się nad tym i chciałbym aby była to działalność B2B. :) A
tu wydaje mi się że VAT będzie atrakcyjniejszy dla potencjalnych
klientów.(?) Ale co z tego będzie to zobaczymy.
>
>> O zatrudnieniu ksi?gowego nie my?l? bo to b?dzie zaj?cie dodatkowe.
>> Dopiero jak si? biznes rozkr?ci :) to wtedy pomy?l?.
>
>
> Ale wiesz ze wtedy 90% ksiegowych to beda leszcze przy Tobie ;)
> Niektorzy grupowicze mogliby ksiazki o ksiegowych napisac :)
Kiedyś rodzice prowadzili DG i też mają niezbyt ciekawe zdanie na ten
temat. Poza tym dosyć regularnie przeglądam grupy p.s.p.p, p.b, p.p.d. i
podoba mi się.
A tak poza tym to z jakimi ustawami/rozporządzeniami się zapoznać. PIT i
VAT i ...???
-
4. Data: 2008-09-03 12:29:42
Temat: Re: koszty a data rozpoczęcia DG + ...
Od: r...@o...pl
On 3 Wrz, 13:56, KK <r...@a...wp.pl> wrote:
>
> Formalności już w zasadzie załatwione tylko do daty rozpoczęcia jeszcze
> trochę czasu zostało. Reklamować nie muszę się przed datą rozpoczęcia
> tylko chciałbym mieć wszystko przygotowane. Kwestią jest tylko czy
> zamówić, zapłacić i fakturę chcieć z datą po rozpoczęciu czy wszystko na
> raz ale już po rozpoczęciu.
Aha, na wszelki wypadek kombinuj tak zeby data faktury i data sprzeazy
na fakturze
byly nie wczesniej niz data rozpoczecia DG. Ale mysle ze to rybka, bo
zdaje sie
ze juz byly wyroki czy interpretacje ze przygotowywanie sie do DG jest
ok
i mozna zaliczyc takie wydatki do kosztow - zwlaszcza ze kwoty tez
pewnie nieduze
skoro to dzialalnosc dodatkowa.
>
> Właśnie tak. Zazwyczaj jest to sama jednostka centralna bez zbędnych
> gratów a niewygodne jest takie ciągłe przepinanie wszystkiego.
Ale mowisz o LCD za 500 zeta + klaw za 20 i mysz za 20 ?
To mozna wrzucic bezposrednio w koszty i nie myslec jak to
zaklasyfikowac.
Minus tego jest taki, ze przy konczeniu DG te 540zl zasili Ci remanent
koncowy
i bedzie od tego 10% podatek. Wiec lepszym wyjsciem byloby zrobienie z
tego
srodka trwalego i jednorazowa amortyzacja tych 540zl.
Ale to najlepiej poczekac na Gotfryda albo innego wyjadacza,
czy sie nie zapedzilem z uznaniem takiego zestawu za ST.
>
> >> Czy zbiera wszystkie faktury dot. eksploatacji samochodu czy tylko do
> >> limitu kilometr w (300 x 0,8358 = 250,74)?
>
>
> Będzie samochód prywatny. Rozliczany z kilometra do limitu który
> podałem. No chyba że złe wartości znalazłem.
Nie wiem, na kilometrowce sie nie znam, ale ZTCP to ten limit to jest
gorny pulap
kosztow, czyli odliczasz tyle ile wydales, nie wiecej niz limit
kilometrowki.
>
> Zastanawiałem się nad tym i chciałbym aby była to działalność B2B. :) A
> tu wydaje mi się że VAT będzie atrakcyjniejszy dla potencjalnych
> klientów.(?) Ale co z tego będzie to zobaczymy.
Raczej dla Ciebie bedzie korzystniejszy - klient VAT z Twojej faktury
sobie
i tak odliczy, a dodatkowo Ty bedziesz mogl odliczyc VAT z zakupow.
Gdyby serwisowal kompy "ludnosci"(B2C :-) ), to "ludnosc" sobie VATu
nie odliczy,
wiec jestes drozszy o ten VAT od konkurencji ktora na VAT nie weszla.
> Kiedyś rodzice prowadzili DG i też mają niezbyt ciekawe zdanie na ten
> temat. Poza tym dosyć regularnie przeglądam grupy p.s.p.p, p.b, p.p.d. i
> podoba mi się.
Ano, te grupy to skarbnica, gdyby ludzie wiedzieli ze cos takiego
istnieje
i dobrze tam gadaja, to 90% ksiegowych by zasililo posredniaki :)
>
> A tak poza tym to z jakimi ustawami/rozporządzeniami się zapoznać. PIT i
> VAT i ...???
rozporzadzenie do KPiR, chyba ze wybierzesz ryczalt ale IMVHO ryczalt
bylby 17%
wiec sie nie oplaca bo te kosztow na te 2% chyba zawsze da sie
nazbierac.
Jesli bedziesz vatmanem to rozporzadzenie fakturowe, jesli nie
bedziesz to rozporzadzenie
o rachunkach :) No i archiwum grupy czytac czytac czytac :)
Jak bedziesz sie orientowal w przepisach, to mozesz szukac powoli
ksiegowego(albo doradcy podatkowego),
i eliminowac od razu tych, ktorzy beda sie blaznic na prostych
pytaniach.
-
5. Data: 2008-09-04 05:10:54
Temat: Re: koszty a data rozpoczęcia DG + ...
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Wed, 3 Sep 2008, r...@o...pl wrote:
> On 3 Wrz, 13:56, KK <r...@a...wp.pl> wrote:
>> Właśnie tak. Zazwyczaj jest to sama jednostka centralna bez zbędnych
>> gratów a niewygodne jest takie ciągłe przepinanie wszystkiego.
>
> Ale mowisz o LCD za 500 zeta + klaw za 20 i mysz za 20 ?
> To mozna wrzucic bezposrednio w koszty i nie myslec jak to
> zaklasyfikowac.
> Minus tego jest taki, ze przy konczeniu DG te 540zl zasili Ci remanent
> koncowy
> i bedzie od tego 10% podatek. Wiec lepszym wyjsciem byloby zrobienie z
> tego
> srodka trwalego i jednorazowa amortyzacja tych 540zl.
> Ale to najlepiej poczekac na Gotfryda albo innego wyjadacza,
Wrr... ja się nie znam (sprawdzić w googlu ;))
Ale IMHO w tym przypadku za ST musiałby być uznany cały komp.
Czyli nie "jednorazowej amortyzacji tych 540zł" :) (trzeba policzyć
całą WP) traktowanych odrębnie.
Żeby "KK" miał zaraz gdzie szukać to link:
http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-d
ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
...albo:
http://www.przepisy.gofin.pl/5,36,28340,0.html
...albo:
http://podatki.pl/akty/ra260791.htm
(wymaga rejestracji, darmowej)
pzdr, Gotfryd
-
6. Data: 2008-09-05 07:45:20
Temat: Re: koszty a data rozpoczęcia DG + ...
Od: KK <r...@a...wp.pl>
A jak to jest z obowiązkiem posiadania kasy fiskalnej. Czy muszę ją mieć
przed sprzedaniem pierwszej rzeczy która wymaga zewidencjonowania na
kasie czy dopiero po sprzedaży pierwszej rzeczy powstaje obowiązek
zamontowania kasy?
KK