  • 11. Data: 2003-10-22 13:45:30
    Temat: Re: koniec roku a składane deklaracje i formularze
    Od: "plusz" <p...@i...usun_spam.pl>

    Użytkownik "Jureq" <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl> napisał w wiadomości
    news:bn5khc$jie$3@news.atman.pl...

    > Jeśli dobrze pamiętam to IWA składali tylko ci, którzy mają powyżej
    > iluś pracowników, ale sprzwdź ilu

    nie mam żadnego, więc progu nie przekroczę :)

    --
    pozdrawiam
    plusz

  • 12. Data: 2003-10-22 13:50:25
    Od: Jureq <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl>

    plusz wrote:

    > a co to takiego ?
    > firma zajmuje się usługami
    > co mam "remanentować" i komu taki remanent złożyć (no i gdzie to
    > uwzględnić) ?

    Domyślam się, że na początek działalności też remanentu choćby pustego
    nie było i nie został wpisany do KPiR. Oj, kiepsko....
    Usługi bez materiałów? Nawet wtedy musi być - wyjdzie wartość 0 zł.

    > jak odliczyć tą stratę ? w pierwszym miesiącu kolejnego roku wpisać ją
    > do KPiR ??

    W ciągu 5 lat można odliczyć nie więcej niż 50% straty rocznie. Wpisuje
    się to w PIT-5 a potem w PIT rocznym.

  • 13. Data: 2003-10-22 13:57:00
    Od: "plusz" <p...@i...usun_spam.pl>

    > Domyślam się, że na początek działalności też remanentu choćby pustego
    > nie było i nie został wpisany do KPiR. Oj, kiepsko....
    > Usługi bez materiałów? Nawet wtedy musi być - wyjdzie wartość 0 zł.

    jaka jest podstawa prawna remanentu "pustego" ?

    --
    pozdrawiam
    plusz

  • 14. Data: 2003-10-22 14:06:50
    Od: Jureq <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl>

    plusz wrote:

    > jaka jest podstawa prawna remanentu "pustego" ?

    Dokładnie taka sama jak niepustego. Remanent ma być zrobiony i wpisany
    do KPiR niezależnie od tego czy jest pusty czy nie. Podstawa prawna to
    jak mnie pamięć nie zawodzi rozporządzenie w sprawie prowadzenia KPiR
    Wpis remanentu w KPiR jest zazwyczaj pierwszą rzeczą, sprawdzaną w
    czasie kontroli

  • 15. Data: 2003-10-22 14:14:43
    Od: "plusz" <p...@i...usun_spam.pl>

> [...]
    > jak mnie pamięć nie zawodzi rozporządzenie w sprawie prowadzenia KPiR
    > Wpis remanentu w KPiR jest zazwyczaj pierwszą rzeczą, sprawdzaną w

    hmm.. ok znalazłem

    "Podatnicy prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów, zgodnie z
    par. 27 ust. 1 rozporządzenia ministra finansów z dnia 15 grudnia 2000 r. w
    sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. nr 116,
    poz. 1222 z późn. zm.), obowiązani są do sporządzenia i wpisania do księgi
    spisu z natury (remanent) na dzień 1 stycznia, na koniec każdego roku
    podatkowego, na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego, a
    także w razie zmiany wspólnika, zmiany proporcji udziałów wspólników lub
    likwidacji działalności."

    szkoda tylko, że mało osób (w tym księgowych) o tym pamięta :)
    myślę, że będę w stanie jakoś to skorygować na czas

    --
    pozdrawiam
    plusz

  • 16. Data: 2003-10-22 14:24:49
    Od: Jureq <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl>

    plusz wrote:

    > szkoda tylko, że mało osób (w tym księgowych) o tym pamięta :)
    > myślę, że będę w stanie jakoś to skorygować na czas

    Księgowego, który o tym nie pamięta po prostu bym wywalił.
    Ja gdy w 1-ym roku działalności dowiedziałem się o remanencie po prostu
    na drugiej stronie okładki KPiR napisałem tekst "Remanent początkowy -
    wartość 0 zł". Na stwierdzenie-pytanie kontroli "Wdzę, że Pan zapomniał
    o remanencie" odpowiedziałem "Ale mam go wpisany" i na tym się skończyło

  • 17. Data: 2003-10-22 19:35:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 22 Oct 2003, plusz wrote:

    >+ Użytkownik "cef" <c...@i...pl> napisał w wiadomości
    >+ news:bn5o41$adn$1@atlantis.news.tpi.pl...
    >+
    >+ > Jeszcze musisz uwzględnić remanent.
    >+
    >+ a co to takiego ?

    Yrm....
    A co masz wpisane na pierwszej pozycji KPiR ?
    Zakładając że umiesz aktów prawnych szukać (a potrzebne
    ci leżą na stronie ministerstwa finansów: www.mofnet.gov.pl,
    zaś kompletne - na isip.sejm.gov.pl) - to czy czytałeś
    rozp. ds. prowadzenia KPiR ?
    Przeczytaj obowiązkowo.
    Do rozliczenia podatków potrzebujesz remanantu *początkowego*
    i *końcowego*.

    >+ firma zajmuje się usługami
    >+ co mam "remanentować" i komu taki remanent złożyć

    Sobie. W 2 egzemplarzach.

    >+ (no i gdzie to uwzględnić) ?

    Jeden egzemplarz w tegorocznej KPiR, drugi w przyszłorocznej ;)
    (nie, nie do końca żartuję :))

    >+ > Wpisuje się. Stratę można potem odliczyć w kolejnych latach.
    >+
    >+ jak odliczyć tą stratę ? w pierwszym miesiącu kolejnego
    >+ roku wpisać ją do KPiR ??

    Czy ty kiedyś przeczytałeś sobie sekcję z odliczeniami
    na PIT-5 ? Polecam :)

    A tak *w ogóle*, to najwyraźniej jesteś na etapie żeby:
    - wziąć komplet "papierów" do teczki
    - zaopatrzyć się w środki płatnicze NBP
    - udać się do doradzcy.

    FYI: zastosowałem sobie taki patent j.w. na początku i od
    czasu do czasu stosuję (choć raczej już tylko z pytaniami
    szczegółowymi, a nie "kompletem").
    I wiesz jakie pytanie padło pierwsze ?
    ....a gdzie Pan ma wpisany remanent POCZĄTKOWY....

    [...]
    >+ > Nie ma to jak "siła spokoju". :-)
    >+ > Nie niepokoi Cię fakt, że Twoje rozliczenia
    >+ > z US mogą roić się od większych błędów
    >+ > niż te, o których się dowiedzieliśmy :-))
    >+
    >+ ależ jakich błędów ?:)

    Och, nieporozumień ;)

    >+ przecież po to 2 miesiące wcześniej pytam jak to zrobić,
    >+ aby nie popełnić błędów
    >+
    >+ > Co wezmą?

    Słusznie. Ale pytasz o rzeczy które WIESZ lub PODEJRZEWASZ
    że mogą ci "pójść nie tak".
    A ty myślisz że grupowicze wpadną na to co tam jeszcze
    w papierach namieszałeś ? ;)

    >+ czy będę płatnikiem VAT w kolejnym roku

    Hm... powinniśmy zagonić cię do czytania z kolei ustawy
    o VAT i rozporządzenia o fakturach: czytałeś już ? ;)

    >+ oraz czy deklaracje składam co miesiąc czy co trzy

    j.w. Zależy od ciebie co zadeklarujesz !
    Uważaj na to co wybierzesz, bo czasem wybrać łatwo a wycofać
    się trudniej :]
    BTW: wiesz co znaczy "MP" w napisie "VAT-MP" ?

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 18. Data: 2003-10-22 19:37:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 22 Oct 2003, plusz wrote:
    [...]
    >+ hmm.. ok znalazłem
    [...z rozp. ds. KPiR...]
    >+ szkoda tylko, że mało osób (w tym księgowych) o tym pamięta :)

    No, mi to biuro podatkowe wytknęło jako 1. błąd :)

    >+ myślę, że będę w stanie jakoś to skorygować na czas

    Zeznaj najpierw jaki masz zamiar ;) !

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 19. Data: 2003-10-23 06:24:29
    Od: "plusz" <p...@i...usun_spam.pl>

    wiadomości
    jan.zabrze.pl...

    > A tak *w ogóle*, to najwyraźniej jesteś na etapie żeby:
    > - wziąć komplet "papierów" do teczki
    > - zaopatrzyć się w środki płatnicze NBP
    > - udać się do doradzcy.

    problem w tym, że rozpoczynałem książkę właśnie z biurem księgowym ....
    i byłem pewny, że wszystko jest poprawnie

    > BTW: wiesz co znaczy "MP" w napisie "VAT-MP" ?

    nie wiedziałam, bo biuro księgowe nic o tym nie wspomniało
    ale już sprawdziłem
    "...Od 1 października 2002 r. faktury wystawiane przez małych podatników,
    którzy wybrali kasową metodę rozliczania VAT, muszą zawierać oznaczenie
    "Faktura VAT- -MP". Oznaczenie to jest o tyle istotne, iż ustawodawca
    przewidział szczególny termin na odliczanie VAT z owych faktur..."

    a MP to Mały Podatnik

    po sprawdzeniu wynika, że mnie to nie dotyczy - nie wybrałem tej metody (bo
    raczej wszyscy płacą mi terminowo), nie zgłaszałem o wyborze tej metody do
    US
    chociaż szkoda, że od księgowej o takim sposobie rozliczania się nie
    dowiedziałem

    BTW. remanent początkowy już mam wykonany i wpisany do KPiR :)

    --
    pozdrawiam
    plusz

  • 20. Data: 2003-10-23 06:54:28
    Od: Jureq <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl>

    plusz wrote:

> [...]
    > wyborze tej metody do US
    > chociaż szkoda, że od księgowej o takim sposobie rozliczania się nie

    Szkoda? Może raczej dobrze. Bo MP znaczy najczęściej "ten od którego
    wszyscy klienci uciekają"
    Natomiast gdy VAT ze sprzedaży przekroczy VAT z kosztów to warto
    pomyśleć o rozliczeniu kwartalnym.