  • 11. Data: 2008-01-04 23:57:59
    Temat: Re: faktura z PDFa nie uprawnia...
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 4 Jan 2008, Alex wrote:

    > temat powraca jak bumerang na wielu grupach dyskusyjnych i forach
    > http://www.eplatnik.pl/forum/viewtopic.php?id=102

    Z tym, że nie bardzo widać dyskusję z jedyną IMHO mającą oparcie
    w przepisach tezą z *powierzeniem* klientowi wystawienia tejże
    faktury. W imieniu podatnika, a nie własnym (klienta).

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2008-01-05 00:14:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 4 Jan 2008, lwh wrote:

    > Czy z osobiście odbieraną, wysyłaną pocztą zwykłą tak stać się nie może ?

    Nie może.
    Nie da się zdobyć (bez popełnieniu samemu przestępstwa) dowodu na to, że
    podatnik nie wydrukował f-ry skoro ją wydrukował.
    Klient może powiedzieć że jej NIE DOSTAŁ, ale to jest inne zeznanie, niż
    informacja że przyjął polecenie wydruku i NIE WYDRUKOWAŁ, czyli że
    owa faktura nigdy nie istniała.
    Patrz niżej, na słowa "bardzo Cię proszę" :)

    > Ileż to ludzi kupuje na fakturę np. w hipermarkecie, a potem ją wyrzuca, bo
    > im nie była potrzebna, bo nie mogą zaliczyć w koszty.

    I CO Z TEGO?
    Ale ta faktura BYŁA WYDRUKOWANA.
    To że ją ktoś wywalił do kosza to jego sprawa - wolno mu.
    Bez konsekwencji :)

    Ale NIE WOLNO zrobić tak, że drukuje się kopię faktury, jeśli *nie
    wydrukowano* jej oryginału, bo to narusza przepisy, do których wydania
    minister miał ustawowe upoważnienie!
    Bardzo Cię proszę: nie tłumacz mi, że *w skutkach merytorycznych* nie
    ma różnicy między niewydrukowaniem f-ry a jej wydrukowaniem i wyrzuceniem
    lub zgubieniem.
    Wiem.
    I co z tego przyjdzie (że wiem), skoro prawo stanowi inaczej?

    > Podatnik ma problem ? Urzędnik ma radochę ?

    To trzeba w Sejmie spytać. Ja nie wiem :(, z tym, że zawsze akcentuję
    że nie można oczekiwać, że *urzędnicy* będą *łamać prawo*, skoro
    to *Sejm* nakazuje trzymać się głupot! I *o ile* widzę możliwość
    żeby *dało się* powierzyć drukowanie f-r klientowi, to *nie widzę*
    możliwości obronienia się przed lekkomyślnością tychże klientów.
    Bo oni wszyscy będą argumentowali tak samo jak Ty: "a co za różnica,
    czy ja f-rę wydrukuję i wyrzucę lub w ogóle nie wydrukuję?"
    I to samo powiedzą kontrolerowi skarbowemu, który ich spyta czy
    drukowali. A potem już podatnik będzie się tłumaczył, skąd wziął
    kopię skoro "są zeznania że oryginał nie istniał".
    I tego, że "oryginalna faktura kopia" to absurd też mi nie tłumacz,
    bo też nie wiem kto ile wypił żeby takie coś wymyśleć :[

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2008-01-05 02:43:38
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Cavallino wrote:

    > wiadomości news:

    > I na to jest rozwiązanie.
    > Czy istnieje zakaz drukowania więcej niż jednego oryginału faktury?
    >
    > Jeśli nie - to podatnik drukuje jeden i pozostawia w teczce "do osobistego
    > odbioru przez klienta", a klientowi zleca wydrukowanie drugiego
    > egzemplarza. Wydrukuje to wydrukuje, będzie miał; nie wydrukuje - to
    > podatnik jest kryty, nie ma obowiązku dostarczania faktury klientowi, anie
    > odbioru przez klienta takowej.

    US to potraktuje jako 2 faktury niewłaściwie ponumerowane i każe od obu
    płacić VAT :). A sąd to przyklepie (a przynajmniej sąd nie pamiętam jakiej
    instancji przyklepał to nie pamiętam komu :D. Czytałem o tym na żółtych
    stronach rp.pl jakieś 2 lata temu ).

    p. m.

  • 14. Data: 2008-01-05 08:30:30
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Gotfryd Smolik news w <news:Pine.WNT.4.64.0801050053440.3184@athlon64>:

    > Obawiam się, że zarówno USy jak i sądy tak traktują zapis o "oryginale".

    A gdyby tak powierzyć klientowi drukowanie duplikatu faktury, a oryginał
    drukować samemu

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 15. Data: 2008-01-05 11:11:00
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "lwh" <l...@v...pl> napisał w wiadomości news:

> [...]
    > Ileż to ludzi kupuje na fakturę np. w hipermarkecie, a potem ją wyrzuca,
    > bo im nie była potrzebna, bo nie mogą zaliczyć w koszty.

    Nie.
    Bo fakturę wydrukował.

  • 16. Data: 2008-01-05 11:12:23
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0801050053440.3184@athlon64...

    > Obawiam się, że zarówno USy jak i sądy tak traktują zapis o "oryginale".

    A co z duplikatem?
    Gdyby od razu wystawiać klientowi do wydruku duplikat?

  • 17. Data: 2008-01-05 21:36:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 5 Jan 2008, 'Tom N' wrote:

    > A gdyby tak powierzyć klientowi drukowanie duplikatu faktury,

    A czym różni się duplikat od oryginału poza dodatkową treścią?
    Przecież podlega temu samemu przepisowi (o istnieniu oryginału
    oraz kopii[1]) i *różni się* od oryginału nieduplikatu!

    pzdr, Gotfryd

  • 18. Data: 2008-01-05 21:40:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 5 Jan 2008, Cavallino wrote:

    > A co z duplikatem?

    "Faktura i faktura korygujšca wystawiona ponownie musi dodatkowo zawierać
    wyraz "DUPLIKAT" oraz datę jej wystawienia. Duplikat faktury i faktury
    korygujšcej wystawia się w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał
    otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca"
    Wiesz z którego rozporządzenia ;) - tu:
    http://podatki.pl/akty/250505a.htm?strona=1#spis4

    > Gdyby od razu wystawiać klientowi do wydruku duplikat?

    To wystawca na tej samej zasadzie ponosi odpowiedzialność za wystawienie
    oryginału duplikatu.
    W zasadzie powinieniem pisać "oryginału w rozumieniu VAT", bo przecież
    z "oryginałem w rozumieniu języka polskiego" nie ma to wiele wspólnego.

    pzdr, Gotfryd

  • 19. Data: 2008-01-05 22:02:55
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    wiadomości news:

    > To wystawca na tej samej zasadzie ponosi odpowiedzialność za wystawienie
    > oryginału duplikatu.

    Jaką i pod jakim rygorem niewydrukowanie duplikatu ma być karalne?
    Jeśli chodzi o VAT to duplikat jest przezroczysty.

  • 20. Data: 2008-01-05 22:51:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 5 Jan 2008, Cavallino wrote:

    > Jaką i pod jakim rygorem niewydrukowanie duplikatu ma być karalne?

    No, tuś mnie zażył. Źle ująłem: karalne jest NIEPRAWIDŁOWE WYSTAWIENIE
    duplikatu. Czyli wystawienie kopii, jeśli nie wystawiono oryginału:
    przypominam, że cały czas problemem jest przypadek kiedy klient NIE
    wydrukuje faktury (mimo, że się zobowiazał) i zezna tak przy
    przesłuchaniu przed US. A kopię tenże urzędnik właśnie trzyma nam
    przed nosem, z pytaniem: "skąd Pan to wziął?"

    > Jeśli chodzi o VAT to duplikat jest przezroczysty.

    Ale jeśli chodzi o KKS to już nie:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-karny-skarb
    owy-1_2_127.html
    +++
    § 1. Kto wbrew obowišzkowi nie wystawia faktury lub rachunku
    za wykonanie œwiadczenia,
    wystawia je w sposób wadliwy
    albo [...]
    ---

    A wystawienie duplikatu w konkretny sposób (oryginał *i* kopia
    'w rozumieniu VAT') jest nakazane w rozporządzeniu, do czego
    cytat zapodałem.

    W zupełności się zgadzam, że *merytorycznie* rzeczywiście
    duplikat "jest przezroczysty". Ale formalnie...

    pzdr, Gotfryd