  • 1. Data: 2012-01-30 11:05:55
    Temat: działalnośc gospodarcza na ryczałcie a prywatny najem
    Od: Anna Z <a...@g...pl>

    Idąc za ciosem napiszę jeszcze moje wątpliwości co do działalności
    ryczałtu z działalności godpodarczej a ryczałtu z tytułu prywatnego
    najmu.
    Przychody z tyt działalności gospodarczej opodatkowane w formie
    ryczałtu. Dodatkowo najem prywatnego mieszkania na cele mieszkaniowe.
    Obydwa dochody są rozliczane w PIT-28. Czy jak obliczam w trakcie roku
    zaliczki na podatek to mogę łączyc ze sobą te przychody? W rocznym
    zeznaniu oba dochody są sumowane.
    Mam wątpliwości bo zastanawiam się jak to jest z odliczeniem ZUsu. Czy
    od prywatnego najmu mam prawo odliczać ZUS? Jak rozliczam przychód z
    działalności i najem na jednym PIT-28 to automatycznie odliczam ZUS
    również od dochodów z najmu.

    z góry dziękuje za odp
    pozdr
    Ania

  • 2. Data: 2012-01-30 13:02:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 30 Jan 2012, Anna Z wrote:

> [...]
    > Obydwa dochody są rozliczane w PIT-28. Czy jak obliczam w trakcie roku
    > zaliczki na podatek to mogę łączyc ze sobą te przychody?

    A co napisali w ustawie?
    Bo ja widzę (link niżej):
    +++
    Art. 21.
    [...]
    3. Przy obliczaniu ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za
    poszczególne miesišce podatnicy mogš uwzględniać odliczenia
    i obniżki, o których mowa w art. 11 i 13.
    ---

    > W rocznym
    > zeznaniu oba dochody są sumowane.
    > Mam wątpliwości bo zastanawiam się jak to jest z odliczeniem ZUsu. Czy
    > od prywatnego najmu mam prawo odliczać ZUS?

    A co napisali w ustawie? ;)
    Bo ja widzę:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,13,13,710,,2
    0120101,ustawa-z-dnia-20111998-r-o-zryczaltowanym-po
    datku-dochodowym.html
    +++
    Art. 11.
    1. Podatnik uzyskujšcy przychody wymienione w art. 6 ust. 1

    <bacznosc!>
    i 1a
    <spocznij>

    [...] może odliczyć [...] wydatki okreœlone w art. 26 ust. 1 ustawy
    o podatku dochodowym [...]
    ---

    ten 26.1 już sobie znajdziesz klikając po linku ;), art.6.1a leży
    przed oczyma wyżej na stronie.

    > z góry dziękuje za odp

    A to jest ryba na wędce, ale nie do końca wyciągnięta ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2012-02-03 20:59:06
    Od: "pozd" <3...@w...pl>

    Pisz może jaśniej , najem prywatny nie jest działanością gospodarczą o od
    niego nie odliczamy zus

  • 4. Data: 2012-02-04 09:50:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 3 Feb 2012, pozd wrote:

    > Pisz może jaśniej ,

    Zostawiaj cytaty do których się odnosisz.

    > najem prywatny nie jest działanością gospodarczą

    Definicji "działalności gospodarczej" jest co najmniej siedem,
    a dla tej z VAT najem jak najbardziej jest "działalnością".
    Najem na cele mieszkaniowe jest z VAT zwolniony podmiotow, więc
    w zasadzie może sobie przebiegać równolegle do DG i niczemu to
    nie wadzi.
    W zasadzie - dopóki nie pojawią się oVATowane koszty służące
    zarówno do DG jak i najmu, bo wtedy właśnie wchodziłaby w rachubę
    proporcja, o którą było pytanie.

    > o od niego nie odliczamy zus

    A co ma ZUS do VATu?

    pzdr, Gotfryd