  • 1. Data: 2004-01-03 01:18:07
    Temat: Warunki 50% KUP w umowie o dzielo
    Od: "marcin" <marcin_mazurek@_WYWAL_op.pl>

    Jak powinna byc skonstruowana umowa o dzielo, aby bezpiecznie mozna bylo w
    niej stosowac 50% KUP? Wiem, ze warunkiem sa przychody z tytulu praw
    autorskich, ale jak to zawrzec w umowie w praktce? Wystarczy w jej tresci
    napisac "autorski projekt domu" czy "autorskie napisanie programu
    komputerowego"? Co warunkuje "autorskosc"?

    Marcin

  • 2. Data: 2004-01-03 07:59:14
    Temat: Re: Warunki 50% KUP w umowie o dzielo
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 3 Jan 2004, marcin wrote:
    [...]
    >+ Co warunkuje "autorskosc"?

    IMHO - "nieinżynierskość" :)

    Niewątpliwie "dochodem z praw" jest udzielanie praw do korzystania
    z programu (odpłatnie) - w ustawie nie ma mowy o zakresie.
    Ale IMO *nie jest* "dochodem z praw" branie zapłaty np. za wdrożenie
    gotowego już programu :>
    Moim zdaniem formułując umowę trzeba się również zastanawiać przy
    zakresie prac: jeśli ktoś ma napisać *program* bez wnikania jak
    sformatowane są dane wejściowe, wyjściowe i pośrednie ani sposobu
    w jaki on ma działać to OK.
    Ale:
    - algorytmy
    - formaty danych
    - same dane (w tym "zebranie bazy", która samodzielnie MOŻE
    podlegać ochronie - ale na podstawie INNYCH przepisów
    niż prawo autorskie !)
    ...nie jest prawem autorskim chronione. IMHO - również jeśli
    ww. elementy są podstawą do zapłaty ("...i opracowanie formatów
    oraz 10% kwoty należy się jeśli po przedstawieniu schematu
    blokowego zamawiający odstąpi od zamówienia dzieła") to można
    się czepiać czy to "prawa majątkowe" :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2004-01-03 14:33:10
    Od: "marcin" <marcin_mazurek@_WYWAL_op.pl>

> [...]
    > z programu (odpłatnie) - w ustawie nie ma mowy o zakresie.
    > Ale IMO *nie jest* "dochodem z praw" branie zapłaty np. za wdrożenie

    Czyli wychodzi na to, ze istotnych jest tych kilka wyrazow w tresci
    przedmiotu umowy :-)

    Rozpatrzmy zatem kilka mozliwych sformulowan:
    * napisanie programu "xxx";
    * napisanie programu "xxx" wg autorskiego projektu wykonawcy;
    * napisanie programu "xxx" i udzielenie praw do korzystania z niego.

    A co z np. realizacja projektow badawczych czy rozwojowych? Np:
    * opracowanie metodologii i przeprowadzenie badan rynkowych;

    tudziez realizacja materialow np. na potrzeby mediow, np.:
    * przygotowanie fotoreportazu do gazety "xxx".

    Czy dodanie formulki "wg autorskiego projektu wykonawcy" moze byc takim
    slowem-kluczem?

    Marcin

  • 4. Data: 2004-01-03 21:33:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]
    >+ > gotowego już programu :>
    >+
    >+ Czyli wychodzi na to, ze istotnych jest tych kilka wyrazow w tresci

    Ja raczej zwracałem uwagę na "klucze negatywne", kiedy część
    przychodu najwyraźniej NIE BĘDZIE przychodem "z praw" :)

    >+ Rozpatrzmy zatem kilka mozliwych sformulowan:
    >+ * napisanie programu "xxx";
    >+ * napisanie programu "xxx" wg autorskiego projektu wykonawcy;
    >+ * napisanie programu "xxx" i udzielenie praw do korzystania z niego.

    IMHO wszystkie trzy są dobre z punktu widzenia wykonawcy: ma
    przychody "z praw" i przysługuje 50% KUP.
    Osobną sprawą jest punkt siedzenia :) zamawiającego, który po to
    żeby mógł umowę zaliczyć w KUP musi wykazać że COŚ Z TEGO MA,
    a ten warunek spełnia IMHO *tylko* trzeci tekst :)

    Natomiast wzbudzają moje wątpliwości co do uznania 50% KUP
    od *całej* wartości umowy teksty:
    * napisanie programu "xxx" *wraz z wdrożeniem*
    * sporządzenie projektu oraz napisanie programu "xxx", przy
    czym za przekazanie projektu, w tym *formatu i organizacji
    bazy* przysługuje 10% wynagrodzenia (przynajmniej CZĘŚĆ
    z owym 10% nie jest wtedy "autorska" !)

    >+ A co z np. realizacja projektow badawczych czy rozwojowych? Np:
    >+ * opracowanie metodologii i przeprowadzenie badan rynkowych;

    IMHO nie jest "autorskie". Umiesz *zastrzec* tak, żeby na mocy
    o przepisów o prawach autorskich ktoś *karnie* ("idąc siedzieć" :>)
    odpowiadał za skorzystanie z wyników takiego "opracowania" ?
    Nie za inne czyny :), ale właśnie za "naruszenie własności
    intelektualnej"...

    >+ tudziez realizacja materialow np. na potrzeby mediow, np.:
    >+ * przygotowanie fotoreportazu do gazety "xxx".

    IMHO (tu jest "H" !) "przygotowanie" również nie jest "autroskie":
    przyniesienie fotoaparatu, przewiezienie prowadzącego itp... ;)
    (nie bić !) :) Natomiast samo "dzieło" pt. fotoreportaż - to
    co innego. Jak najbardziej autorskie :)
    Ale IMHO musi mieć miejsce *faktyczne przekazanie praw* do
    zrobionego fotoreportażu - po to, aby wszyscy byli cali
    i syci :) ;) !

    >+ Czy dodanie formulki "wg autorskiego projektu wykonawcy" moze byc takim
    >+ slowem-kluczem?

    IMHO jest bez znaczenia: "W umowach należy raczej badać, jaki był zgodny
    zamiar stron i cel umowy, aniżeli opierać się jej dosłownym brzmieniu."

    Zgadnij z czego to jest cytat :) (hint: niech się komputer męczy ;)).

    Ważne żeby celem umowy było coś "autorskiego". Bez rzeczy
    "nieautorskich", i takie np. "wdrożenie" należałoby zrobić osobną umową,
    już z 20% KUP ! (BTW: ciągle mam poczytać co tam namieszali z KUP
    w UoPDoOF... a i tak od maja ma być jakaś komplikacja z VATem :>).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)