  • 1. Data: 2004-01-19 22:32:36
    Temat: VAT na grunt a kupno mieszkania
    Od: "Slk" <s...@1...pl>

    oto ciekawa zagadka, którą od jakiegoś czasu próbuję rozwiązać:

    sytuacja wygląda tak: w lutym 2004 podpisuję z deweloperem umowę kupna
    mieszkania (oczywiście wraz z gruntem) za powiedzmy 100 brutto (to ważne! w
    propozycji umowy wpisane jest brutto, ale nie jest podane przy jakiej stawce
    podatku VAT), z czego koszt gruntu to 20 a mieszkania 80.

    Wiadomo że od 01.05.04 sprzedaż gruntu zostaje obłożona 22% vatem. Ale
    jednocześnie na sprzedaż nowych mieszkań (łącznie z gruntem) ma obowiązywać
    do 2007 stawka 7% VAT. Akt notarialny zostanie podpisany powiedzmy w czerwcu
    2004.

    Warunki płatności: wpłacam w lutym 20 (a więc całość wartości gruntu przy
    obecnej stawce VAT "nieovatowany") a w czerwcu pozostałe 80.

    I teraz pytanie:
    Czy, ponieważ akt własności podpisuję w czerwcu, zapłacę VAT od wartości
    gruntu? (czyli całość kosztowałaby 20 + 20x0,22 + 80)
    Czy powinno być raczej 20 +20x0,07 + 80
    Czy może jednak, skoro 20 (za grunt) zapłaciłem gdy grunt nie podlegał VAT,
    zapłacę tylko 20 + 80 ?

    Mam nadzieję że znajdzie się ktoś kto będzie potrafił udzielić właściwej
    odpowiedzi....
    pozdr.

  • 2. Data: 2004-01-20 08:04:04
    Temat: Re: VAT na grunt a kupno mieszkania
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 19 Jan 2004, Slk wrote:

> [...]
    >+ propozycji umowy wpisane jest brutto, ale nie jest podane przy jakiej stawce
    >+ podatku VAT), z czego koszt gruntu to 20 a mieszkania 80.

    W przypadku sprzedaży konsumenckiej obowiązuje kwota *brutto*, *chyba
    że* w umowie wyraźnie zastrzeżono inaczej. W obecnym stanie prawnym
    byłoby dziwne jakby nie zastrzeżono :]
    No i nie wiem czy sprzedaż mieszkania jest "sprzedażą konsumencką".

    [...]
    >+ Mam nadzieję że znajdzie się ktoś kto będzie potrafił udzielić właściwej
    >+ odpowiedzi....

    Poślij pytanie na .prawo, ma dość mało wspólnego z podatkami :)
    (oprócz tego że mogą stanowić "dodatkowy koszt" :))

    pozdrowienia, Gotfryd