  • Data: 2003-01-16 17:25:23
    Temat: Uproszczone zaliczki (1/12)
    Od: "Bartosz Zoltak" <b...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Czy ktoś wie jak stosować uproszczoną formę opłacania zaliczek na
    pod. doch. jako 1/12 podatku za rok poprzedni - bez składania
    PIT-5?

    Problem tkwi w 2 szczegółach:
    1. Czy należy wziąć pod uwagę 1/12 podatku za rok 2002 czy za rok
    2001? W ustawie (updf) jest napisane, że bierzemy podatek
    wykazany w deklaracji ZŁOŻONEJ w roku poprzedzającym, a więc
    złożonej w 2002, no a przecież w 2002 składamy deklarację za rok
    2001.

    Z drugiej strony w jakimś informatorze w kiosku przeczytałem, że
    bierzeby pod uwagę 1/12 podatku należnego od dochodu ZA poprzedni
    rok, a więc za rok 2002, nie 2001. Gdzie jest prawda no i czemu
    ustawa nie może być napisana w sposób nie budzący takich
    wątpliwości (chyba że dla wszystkich jest to jasne, tylko ja tego
    nie rozumiem)?

    2. Jeśli już ustalimy z którego roku mamy wziąć dochód, od
    którego obliczymy podatek i podzielimy go przez 12, to czy ma to
    być dochód przed odliczeniem składek na ubezp. społ. i przede
    wszystkim strat z lat ubiegłych, czy też po tych odliczeniach?

    Miałem dużą stratę powodziową odliczaną od dochodu w 2002 i 2001
    roku i jeśli nie miałbym jej uwzględniać, to już byłbym raczej
    stratny na stosowaniu uproszczonego sposobu liczenia zaliczek.

    Dzięki za pomoc,
    Bartek