  • 1. Data: 2004-03-07 22:40:27
    Temat: Stypendia doktoranckie, a zeznanie podatkowe??
    Od: "KERA" <a...@i...com.pl>

    Witam serdecznie. Moja małżonka jako doktorantka otrzymuje stypendium
    naukowe. Ja jestem zatrudniony w firmie prywatnej i obowiazuje mnie typowe
    rozliczenie na picie 37. Chcielibysmy sie rozliczac razem. Czy stypendium
    doktoranckie jest opodatkowane i jezeli nie to gdzie mozna znalezc o tym
    informacje? Ponadto czy jest mozliwe wtedy wspolne rozliczanie, na uczelni
    powiedziano nam iz zadnego pita nie dostaniemy? A jezeli mozemy sie wspolnie
    rozliczac to czy maja malzonka musi skladac jakies zeznanie dodtakowo?
    Prosze o pomoc.

  • 2. Data: 2004-03-07 22:51:42
    Temat: Re: Stypendia doktoranckie, a zeznanie podatkowe??
    Od: "poilkj" <l...@d...invalid>

    "KERA" <a...@i...com.pl> wrote in message
> [...]
    > doktoranckie jest opodatkowane i jezeli nie to gdzie mozna znalezc o tym
    Nie jest. Jest to wyraźniej napisane w ustawie. Nie wykazuje się go w pit,
    czyli tak jakby nie istniało.

    > Ponadto czy jest mozliwe wtedy wspolne rozliczanie,
    tak

    > na uczelni powiedziano nam iz zadnego pita nie dostaniemy?
    i słusznie

    > A jezeli mozemy sie wspolnie rozliczac to czy maja malzonka musi skladac
    jakies zeznanie dodtakowo?
    nie musi.
    możecie rozliczać się wspónie, a jej zarobek po prostu wynosi zero.
    W efekcie większość swojego dostaniesz z powrotem.

  • 3. Data: 2004-03-08 06:35:02
    Od: "X Y Z" <x...@p...pl>

    Użytkownik "KERA" <a...@i...com.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > rozliczenie na picie 37. Chcielibysmy sie rozliczac razem. Czy stypendium

    Jeśli żona jest doktorantką lub była doktorantką i zrobiła doktorat, to
    stypendium jest wolne. Gorzej, gdy doktoratu nie zrobi i nie zwróci
    stypendium - wtedy US zapytuje o podatek.

    Pozdrawiam
    Kuba

  • 4. Data: 2004-03-08 22:25:52
    Od: "KERA" <a...@i...com.pl>

> [...]
    > stypendium jest wolne. Gorzej, gdy doktoratu nie zrobi i nie zwróci
    > stypendium - wtedy US zapytuje o podatek.

    Dzięki za odpowiedź. Ale jak mam rozumieć, że jeżeli doktoratu nie zrobi to
    US zapyta się o podatek. Dajmy np. że w tym rezygnuje. Czy to oznacza że US
    ma prawo dopytać się o podatek za 2003 r. czy też jeżeli zrezygnuje w tym
    roku i będziemy chcieli rozliczac sie za obecny rok wspólnie na tych samych
    zasadach to oznacza że US dopiero wtedy sie upomni i czy trzeba będzie
    zwracać podatek za rok 2003 lub 2004.

  • 5. Data: 2004-03-08 22:27:06
    Od: "KERA" <a...@i...com.pl>

    Czy można prosić o źródło to znaczy nr ustawy albo Dz. U.
    Dziekuję.

  • 6. Data: 2004-03-08 22:38:58
    Od: "poilkj" <l...@d...invalid>

> [...]
    samych
    > zasadach to oznacza że US dopiero wtedy sie upomni i czy trzeba będzie

    US wymyśliło sobie, że jeżeli osoba rezygnuje ze studiów doktoranckich i
    uczelnia pozwala na niezwrócenie stypendium to jest to dochód tej osoby i
    chce od tego podatku na dodatek wstecz i z odsetkami.

  • 7. Data: 2004-03-08 22:39:36
    Od: "poilkj" <l...@d...invalid>

    > Czy można prosić o źródło to znaczy nr ustawy albo Dz. U.
    > Dziekuję.

    Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych np na podatki.pl
    poszukaj.

  • 8. Data: 2004-03-09 00:35:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 8 Mar 2004, KERA wrote:
    [...]
    >+ Ale jak mam rozumieć, że jeżeli doktoratu nie zrobi to
    >+ US zapyta się o podatek.

    Ano tak:
    - jak nie zrobił doktoratu, to znaczy że stypendium nie
    przysługiwało. Ma zwrócić. *Jeśli* zwróci to podatku nikt
    nie chce :) (a i tak mogło być gorzej, bo nie dość że
    pożyczka była to jeszcze nieoprocentowana :>)
    - *ale* *jeśliby* uczelnia *nie* domagała się zwrotu,
    to wystąpi "przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia".
    Czyli tak jakby zwrócił po czym uczelnia mu jeszcze raz
    dała te pieniądze - ale już z innego tytułu, nie jako
    stypendium !

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 9. Data: 2004-03-09 13:22:27
    Od: "poilkj" <l...@d...invalid>

    ezjan.zabrze.pl...
> [...]
    > Czyli tak jakby zwrócił po czym uczelnia mu jeszcze raz
    > dała te pieniądze - ale już z innego tytułu, nie jako

    Chamówa na całego.
    Dobrze, że nie traktują tego jako darowiznę.

  • 10. Data: 2004-03-09 22:46:56
    Od: "KERA" <a...@i...com.pl>

    wiadomości
> [...]
    > Czyli tak jakby zwrócił po czym uczelnia mu jeszcze raz
    > dała te pieniądze - ale już z innego tytułu, nie jako

    W jaki sposób US może sprawdzić ze ktos pobiaral stypendium doktoranckie?
    Bo mozemy miec dwie sytuacje:
    1. Zona pobiera stypendium i nie rozliczamy sie wspolnie. Ja nie wykazuje ze
    zona ma cos wspolnego ze stypendium doktoranckim i wtedy tracimy okolo 500
    zl
    2. Zona pobiera stypendium i rozliczmy sie wspolnie wtedy zyskujemy okolo
    500 zl.
    W nastepnym roku zona rezygnuje z doktoratu i co wtedy US czepia sie w
    pierwszej sytuacji czy w drugiej, a moze w obu?