    From: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: zmiana platnika faktury...
    Date: Wed, 6 Dec 2006 09:19:11 +0000 (UTC)

    <h...@g...pl> napisal(a):
    > Hmmm... jak tio zrobic i czy w ogole da sie?
    >
    > Mam klienta, czlowiek AAAA, czlowiek AAAA ma firme BBBB i CCCC (w sumie
    > 2 firmy). Robilem cos dla niego i wystawilem fimie BBBB fakture. W
    > miedzyczasie firma BBBB przeszla w stan upadlosci. Po negocjajcjach
    > czlowiek AAAA zaczal w ratach splacac FV, ale placac z konta firmy CCCC
    > i jednoczxesnie prosi, aby mu zmienic platnika tej faktury z BBBB na
    > CCCC.
    >
    > Czy moge mu pomoc i zmienic platnika w jakis sposob? Wiem juz, ze to nie
    > moze byc korekta. Bo de facto nie ma bledu kwalifikujacego sie pod
> [...]

    1. Na fakturze nie ma pozycji pt. "płatnik"
    2. Faktura dokumentuje dla celów księgowych umowę zawartą między Tobą
    i BBBB. Odbiorcą faktury jest firma BBBB i nikt inny
    3. Skoro była umowa (choćby niespisana) z firmą BBBB, to nie możesz
    wystawić faktury firmie CCCC, przecież niczego dla niej nie zrobiłeś
    4. Spłacać fakturę firmy BBBB może babcia pana AAAA, jego żona,
    kolega - nie ma problemu. Niewykluczone, że może też jego firma CCCC,
    tylko nie może tego zaliczyć w KUP i tutaj pana AAAA gryzie ;) Mógł
    nie doprowadzać do upadłości BBBB, to by sobie odliczył...
    5. Jeśli chciałbyś mieć fakturę dla nowego odbiorcy, no to musisz:
    a) 'stwierdzić', że istnieje podstawa do obniżenia należności za usługę
    dla firmy BBBB i wystawić fakturę korygującą
    b) wykonać usługę (*mryg*) firmie CCCC i wystawić jej fakturę.
    c) przygotować DOBRĄ historyjkę tłumaczącą ten przekręt ;)

    No bo to po prostu przekręt i to dosyć ryzykowny, bo urzędnicy
    skarbowi też nie są w ciemię bici, a takie numery w niedużej firmie
    widać po pierwszym spojrzeniu na księgi. Na Twoim miejscu bym tego nie
    robił.
    --
    Samotnik