    Date: Sun, 09 May 2010 14:41:57 +0200
    From: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: zaokrąglanie kwot na fakturach

    W dniu 2010-05-09 12:58, Pawel pisze:
    > Witam,
    >
    > chciałbym się dowiedzieć jak się zaokrągla kwoty na fakturach.
    > Przyjmijmy takie dane:
    > cena netto - 1,494 zł

    Widziałeś kiedykolwiek fakturę z ceną podawaną z dokładnością do
    tysięcznej części złotego?
    http://poradapodatkowa.pl/jednostkowa_cena_netto_wyk
    azana_fakturze_vat_byc_zapisana_czterema_cyframi.htm
    "Zwraca się przy tym uwagę na treść par. 12 ust 6 w/w rozporządzenia,
    zgodnie z którym kwoty podatku wykazuje się w złotych bez względu na to,
    w jakiej walucie określona jest kwota należności w fakturze. Kwoty
    wykazane w fakturze zaokrągla się do pełnych groszy, przy czym końcówki
    poniżej 0,5 groszy pomija się, a końcówki 0,5 grosza i wyższe zaokrągla
    się do l grosza."

    > vat - 22%
    > ilość - 10,83 (czy na fakturze ilość może w ogóle nie być liczbą całkowitą?)

    A dlaczego nie?

    > na fakturze:
    >
    > cena jednostkowa netto - 1,49 (zaokrąglam)

    Domyślam się o co Ci chodzi.
    To raczej problem z jednostkami sprzedaży towaru, a raczej z
    "rozdrobnieniem" towaru, który sprzedajesz.

    1 tona = 1000 kg
    cena za tonę = 1494 zł
    cena za kilogram = 1,494 zł

    czyli:
    1 tona z 1494 zł = 1494 zł
    ale
    1000 kg x 1,49 zł = 1490 zł ("ucieka" 4 zł)
    Jeżeli "wewnętrznie" w programie do fakturowania będziesz liczył z
    większą dokładnością:
    1000 kg x 1,494 zł = 1494 zł
    a na fakturze wykazywał cenę z dokładnością do 1 grosza, to wyjdzie Ci że:
    1000 kg x 1,49 zł = 1494 zł
    A to już nie jest dobre, bo osoba, która taką fakturę otrzyma nie będzie
    się domyślać "co autor miał na myśli" tylko potraktuje to jako błąd.

    Jest też druga strona tego problemu.
    jeżeli:
    10,83 kg x 1,49 = 16,14 zł
    ale
    0,01083 tony x 1494 zł = 16,18 zł (czyli wynik, którego oczekujesz)

    i tu wyraźnie widać, że chcąc zachować oryginalną cenę, powinieneś
    zwiększyć dokładność jednostek przeliczeniowych.
    W praktyce jesteś ograniczony do dokładności jaką przewidział autor
    programu do fakturowania. Jeżeli masz wpływ (jako sprzedawca) na
    produkcję programu, to możesz sobie zażyczyć żeby autor pozwolił Ci na
    dokładność, którą wymaga specyfika Twojego towaru.
    Faktura będzie wystawiona prawidłowo z dokładnością do grosza, stan na
    Twoim magazynie również będzie prawidłowy.
    Ktoś kto kupuje towar od Ciebie jako "koszt" - nie ma problemu, w
    ewidencji księgowej wprowadza kwoty i już.
    Ale ktoś, kto kupuje towar od Ciebie "na handel", może nie mieć takiego
    komfortu i korzystać z programu do ewidencji magazynowej, który ma np.
    dokładność jednostek 0,000, i ma dylemat.
    Jeżeli wystawisz fakturę:
    0,01083 tony x 1494 zł = 16,18 zł
    to kupujący ją przyjmie:
    0,010 tony x 1494 zł = 14,94 (źle)
    lub
    0,011 tony x 1494 zł = 16,43 (bliższe prawdy :))
    albo zmieni sobie jednostkę towarową:
    10,83 kg x 1,49 = 16,14 zł (no już prawie :))
    1,083 (10dekagram) x 14,94 zł = 16,18 zł (bingo :))

    Tak czy inaczej klient będzie musiał kombinować, albo kupić taki sam
    program do fakturowania (gospodarki magazynowej).
    Możesz też po prostu zmniejszyć dokładność jednostki towaru sprzedawanego.
    Jak się produkuje coś na tony, to rozsądek podpowiada żeby ewidencji
    tego towaru nie prowadzić w gramach...

    > wartość sprzedaży netto - ilość * 1,49 (16,1367 -> na fakturę 16,14 zł)

    Tak.

    > czy ilość * 1,494 (16,18002 -> na fakturę 16,18 zł) ?

    Nie. Jak pisałem wyżej cena powinna być podana z dokładnością do grosza.

    http://www.vat.pl/tresc_faktury_faktury_vat_133.php

    Pozdrawiam
    Piotr