    From: witek <w...@g...pl.spam.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: zakup mieszkania,a możliwe pytania US. Przykład
    Date: Wed, 15 Mar 2006 18:31:39 -0600

    kaos wrote:

    > Użytkownik "witek" <w...@g...pl.spam.invalid> napisał w
    > wiadomości news:dv96an$jf8$1@inews.gazeta.pl...
    >
    > Dziękuję Ci bardzo za Twoje wypowiedzi. Jeśli mogę Cię prosić, mam
    > jeszcze parę pytań :
    >
    > Ja faktycznie otrzymałem darowiznę od osoby z II zdaje się grupy (ciotka
    > - siostra matki) - ~60000 zł - przelewem na konto w jednym z banków, z
    > których korzystam. Przelew został opisany jako "darowizna na zakup
    > mieszkania".
    No to US ma ewidentny dowód, że darowiznę zrobiła ciotka.

    W tym banku nie otrzymuję swoich wynagrodzeń - jest on
    > podrzędnym dla mnie, a konto założyłem głównie dla tego celu. Czy jeśli
    > US zada pytanie o źródło pochodzenia, to lepiej wskazać to prawdziwe,
    > czy też "kombinować" z rodzicami, etc., co daje większe wartości kwot
    > wolnych od podatku, czy też lepiej powiedzieć prawdę, gdyż i tak znajdą
    > ten rachunek ? (nigdy nie był nigdzie wykazywany).

    Znajdą spokojnie. Banków w Polsce nie ma tak dużo.

    > Jaka jest kwota wolna
    > darowizny na mieszkanie od osoby z gr. II - 14552 zł ? Czy starczy ślad
    > w postaci przelewu od ciotki z opisem, jaki zawarła, czy też powinniśmy
    > zawrzeć umowę ?

    Wystarczy ślad. Ale dla własnego dobra radzę ci mieć to na papierze.
    Wystarczy napisać kto co komu ile i kiedy darował.

    > Podatek należny obliczam tak : 60000 - 14552 = 45448 zł - 20556 = 24892
    > x 0,12 = 2987,04 + 1644,50 = 4631 zł ? (rozbój w biały dzień :))))

    Ponieważ jest to ciotka z II gruoy podatkowej, to niestety wszelkie
    darowizny na cele mieszkaniowe się nie liczą. DOtyczy to tylko darowizn
    od osób z I grupy.

    60000 - 7276 = 52724

    52724 - 20556 = = 32168

    12% * 32168 = 3860.16

    Podatek = 3860.16 + 1644,50= 5504.66 Rozbój w biały dzień.

    Coś wspominałeś o dwóch osobach wcześniej.
    A ciotka nie mogła podarować X i Y po 30000 (Albo w innej proporcji) ? Z
    tym, że przelew poszedł w całości na twoje konto, a część pieniędzy po
    prostu nie należy w tym momencie do Ciebie.

    Wówczas liczysz podatek jakby od dwóch darowizn oddzielnie.
    Wychodzi mniej.

    Po za tym ciotka mogła wam nie tyle darować całość, ale darować cześć, a
    część pożyczyć. Wówczas teoretycznie płacisz 2% PCC od pożyczki.
    Tylko takich pożyczek US strasznie się czepia, więc pilnujcie, żeby był
    ślad, że pożyczkę sumiennie oddajecie.