  • Data: 2007-04-26 20:19:05
    Temat: Re: zaksiegowanie zapłaty za faktury + oświadczenie
    Od: mvoicem <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Ale jedno i drugie jest "przejęciem długu"!
    > I obowiązek przyjęcia powstaje po "tu mam pełnomocnictwo mamy do
    > zapłacenia jej długu".
    > Przecież ktoś może chcieć zrobić Ci darowiznę, której sobie NIE
    > ŻYCZYSZ.

    Jeżeli w tytule przelewu jest jednoznacznie określone za co i w czyim
    imieniu jest ten przelew - nie ma mowy o darowiźnie.

    > Nadto przepis ma zastosowanie ogólne - świadczenie nie musi
    > być pieniężne, wierzyciel nie musi być zainteresowany jego wykonaniem
    > przez trzeciorzędnego zastępcę, a że skutki są dla WSZYSTKICH
    > przypadków... no są :)

    Ano, "co pan poradzisz panie Piotruniu, nic pan nie poradzisz.". :)

    [...]
    > ...tu możemy pogdybać...

    O ten przypadek mi chodzi.

    [...]>

    > Hm... który konkretnie punkt proponujesz? :)
    >
    > No ale przyjmijmy że się (na któryś, mi wychodzi że na 3.) zgodzimy:

    > Niemniej tak czy siak wierzyciel może żądać podpisanego "papieru" - w tym
    > przypadku zarówno przez mamę jak i płacącego! - prawda?
    > Primo musi być zgoda dłużnika (mamy), secundo oświadczenie że "działa
    > w imieniu dłużnika" (tego kto płaci).
    > Uważasz że wierzyciel ma obowiazek przyjąć *ustne* oświadczenie?

    W w/w przepisie nie ma nic o okazaniu zgody dłużnika - wystarczy ją
    mieć (na piśmie).
    A co do oświadczenia, wg. mnie odpowiedni tytuł przelewu powinien być
    wystarczający. Odpowiedni - to znaczy nie pozostawiający cienia
    wątpliwości że nadawca płaci za tą a tą osobę, to a to zobowiązanie.

    Wiem że moja interpretacja jest troche naciągana, ale IMHO zgodna z
    duchem przepisu. Litera przepisu jest może troche mniej łaskawa dla
    wątkotwórcy (jeżeliby się chciał uprzeć że żadnego oświadczenia nie
    będzie pisał).

    Z drugiej strony mamy w KC coś o tym że nikt nie może ze swojego prawa
    czynić użytku niezgodnego z czymśtam. Skoro sędziowie TK potrafią z "RP
    jest państwem prawa" wykoncypować cuda na kiju, to czemu sędziowie sądu
    powszechnego z "nikt nie może ze swojego prawa" nie mieli wykombinować
    że wierzyciel nie ma prawa odmówić przyjęcia przelewu od syna
    dłużniczki?. Bo przecież jeżeli ten przelew jest dokładnie opisany za
    kogo i za co, to nie ma dla nich żadnej różnicy ...

    p. m.