  • Data: 2006-07-29 19:50:00
    Temat: Re: wystapic przeciwko Panstwu Polskiemu?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sat, 29 Jul 2006, Wasyl wrote:

    > czy istnieje jakies prawo w UE ktore reguluje problem odliczania vatu od
    > paliwa?

    Mi się *zdaje* (nie chce mi się czytać Dyrektyw, brak motywacji :))
    że jest tak:
    - jest idea VAT, ale jej wdrożenie zawiera ograniczenia jak niżej
    - jest pewien zestaw warunków który MUSI być spełniony, zdaje się ze
    "problem paliwa" do tych warunków nie należy (zdaje się że nie
    tylko w .pl są ograniczenia w odliczaniu, choć to rzadkość)
    - jest zestaw wyjątków od "zasady VAT" obejmujących m.in. zwolnienia,
    obniżone stawki i inne takie wspólny dla całej UE; "problem paliwa"
    AFAIK do nich nie należy
    - jest zestaw wyjątków wynegocjowanych przez państwa członkowskie
    przy przystępowaniu (indywidualnie, nie jako "wyjątek dopuszczalny
    dla wszystkich"); wydaje mi się że "problem paliwa" to tej
    kategorii też nie należy :)
    - i na deser jest ogólny zakaz "pogarszania idei VAT", czyli m.in.
    ograniczania praw do odliczania, rozszerzania zakresu podatków
    obrotowych (takich jak PCC) itp., ale tolerujący (okresowo?)
    "stan zastany". Mi się zdaje że "problem paliwa" jest w tej kategorii.

    Sprawa była omawiana w mediach: o ile zdarzyłoby się że np. samochód
    w ramach "wzoru Lisaka" (już uchylonego) podpadałby pod prawo do
    odliczania, a kolejna nowelizacja by tego prawa pozbawiła - to
    najprawdopodobniej Polska przegra przed ETS sprawę z powództwa kogoś
    komu odmówiono odliczenia.
    Ale jeśli NIGY nie mógł odliczać - to "zasada niepogarszania" jest
    zachowana i dopiero przyjęcie wspólnej regulacji może zmusić kraj
    członkowski to cofnięcia zakazu odliczania.
    Jest pewien problem formalny: mianowicie fakt że z dniem przystąpienia
    Polski do UE miała miejsce zmiana ustawy, pojawia się więc pyanie czy
    przypadkiem sama ta zmiana (jako taka) powinna się liczyć do "okresu
    bycia w Unii", pytaniem jest który zbiór czasowy jest otwarty a który
    zamknięty :]
    Niemniej: primo nie zauważyłem w opisach żeby ktokolwiek z TYM zarzutem
    (z jakiegokolwiek powodu) startował do EST a secundo "przed" prawa do
    odliczania (w omawianym przypadku paliwa) też nie było więc "pogorszenie"
    nie występuje.

    > jesli tak to nie pozostaje nic innego jak zaskarzyc naszych ustawodawcow

    Obawiam się że chwilowo są chronieni i Polska Dyrektyw nie narusza.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)