eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatki'wykupienie' lokatorskiego, sprzedaz wlasnosciowego - podatek dochodowy? › Re: 'wykupienie' lokatorskiego, sprzedaz wlasnosciowego - podatek dochodowy?
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: 'wykupienie' lokatorskiego, sprzedaz wlasnosciowego - podatek dochodowy?
    Date: Wed, 28 Sep 2005 00:31:22 +0200

    On Mon, 26 Sep 2005, Andrzej Lawa wrote:

    > Ave!
    >
    > Mam pytanie - czy zmiana statusu z lokatorskiego na własnościowe liczy się
    > jako 'nabycie własności'?

    IMHO zdecydowanie nie.
    Posiadacz własnościowego spółdzielczego prawa do mieszkania właścicielem
    mieszkania nie jest i już. To jest "nabycie prawa o którym mowa
    w art. 10.8.b" :)
    Jednak jeśli rozumiem ideę :) pytania to ustawa o podatku dochodowym
    w wielu miejscach zrównuje nabycie i sprzedaż mieszkania oraz
    własnościowego prawa do mieszkania; wiesz i szukasz dziury w całym ;),
    bo zaliczenia prawa lokatorskiego do tej samej kategorii nie ma...

    > Może konkretnie: chcę wykupić mieszkanie, sprzedać je i nabyć domek kawałek
    > pod Warszawą.
    >
    > Jest to kawałek drogi, więc różnica między wartością mieszkania oa kosztem
    > zakupu tamtej upatrzonej nieruchomości to jakieś 70-100 tysięcy.
    >
    > Więc jeśli już płaciłbym podatek dochodowy, to 'najwyżej' 10% od tej różnicy
    > (ewentualnie minus jeszcze koszt wykupu mieszkania).

    No to pasuje.

    > Ale mieszkanie lokatorskie posiadam (tzn. jestem 'głównym lokatorem'
    > i członkiem spółdzielni) od ponad 5 lat.
    >
    > Czyli płaciłbym dochodowy od różnicy, czy nie? I dlaczego?

    ...bo spółdzielcze lokatorskie prawo do mieszkania nie występuje
    w ustawie kontekście zrównania z prawem własności, a dokładniej
    nie pasuje do owego "przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości
    i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c)" ?
    Odwrotna relacja jest.... (sprzedaż prawa własnościowego w celu
    nabycia lokatorskiego), to nie ja wymyślałem ów przepis jakby
    co :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)