    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: witam i od razu pytam
    Date: Tue, 17 May 2005 12:24:48 +0200

    On Tue, 17 May 2005, MB>77 wrote:
    [...Erka...]
    >+ > musze rowniez zalozyc konto bankowe

    wKF: skoro dostęp do internetu masz polecałbym rozważenie
    któregoś z "elektronicznych". Zaraz komplet ("osobiste"
    i "do DG") zeby przelewanie z pustego w prózne ;) pieniedzy
    na wydatki osobiste wyszło taniej :)
    mBank jest "tańszy", za to Inteligo daje możliwośc korzystania
    z bankomatów PKO BP... Powiem tak: ja mam oba :)

    >+ > do rzeczy, po kolei:
    >+ > 2 tygodnie przed musze wyslac do US NIP + zgloszenie o DG,

    Moment.
    Jakie "przed" ???
    I skąd 2 tygodnie ?
    Akurat "w tym temacie" miałem (nie)przyjemność być szczegółowo
    kontrolowany przez US (parę lat temu jak zakładałem :)) bo
    machnąłem się w jednej z dat w "papierach". I przewałkowałem
    stosowne przepisy :) więc protestuję wobec niepodobających mi
    się opinii :) - poproszę o podanie podstawy prawnej !!

    >+ > nastepnie
    >+ > (czy od razu?) musze zglosic sie do ZUS i cos im dac (co?), konto
    >+ > bankowe moge zalozyc teraz, a kiedy mam zaplacic pierwsza skladke ZUS +
    >+ > chorobowe? I na jakie konto czy te informacje dostane z ZUSu? Po co
    >+ > uzywa sie programu Platnik, czy tez go musze naczyc sie obslugiwac etc?
    >+
    >+ Po kolei:
    >+ na zgłoszenie do ZUS masz czas do 7 dni od rozpoczęcia działalności;

    W kontekście dywagacji o zgłaszaniu "ileś tam przed" zapodam
    profilaktycznie iż:
    - zgłoszenie działalności do US (w odróżnieniu od wyboru VATu - to jest
    OSOBNA czynność !) dokonuje się *również* do 7 dni "po" - po
    rozpoczęciu DG.
    - data zgłoszonego rozpoczęcia DG (tj. nie dzień złożenia "papierów" :)
    ale data *podana* jako data rozpoczęcie) muszą się zgadzać - chyba
    że ktoś reflektuje na śledztwo za czas jakiś dlaczego są różne :)
    - zgłoszenie do VAT faktycznie powinno być złożone "przed": po pierwsze
    dlatego że wcześniej nie przysługuje odliczenie VAT, po drugie
    aby nie podpaść pod rozważania czy podatnik *był* zwolniony i może
    wybrać sobie VAT dopiero po roku....

    >+ do w/w
    >+ druków dołączasz ksero Regonu, Nipu i wpisu do ewidencji i wysyłasz do ZUS;
    >+ konto bankowe załóż wczesniej bo musisz podac nr konta na NIP-1 do US i na
    >+ ZFA do ZUS;

    wKF: nic się nie stanie jak założy później - oczywiście prościej
    "wcześniej" żeby nie składać dwa razy tych samych papierów :)
    ale jak konta jeszcze nie będzie (...założenie np. tych "internetowych"
    potrafi potrwać dłuższą chwilę ":>) to ważne jest posiadanie
    jakiegokolwiek konta (może być osobiste) - żeby móc zapłacić
    ZUS i podatki :) BTW: konto giro-składka jeszcze działa ?
    (mam na myśli jako wyjście awaryjne "w trybie pospiesznym" :))

    >+ > czy jednak na poczatek oddawac papiery dla ksiegowej?
    >+ Jak wiesz że sobie nie poradzisz

    ...jeszcze może rozważyć "oddawanie papierów" (a raczej: chodzenie
    na konsultacje) prowadzonych samodzielnie. Co się nasłucha to
    jego :] ale... może się przydać "na przyszłość".
    Zależy od zacięcia do używania googla ;) !

    [...]
    >+ > Przepraszam, ze macie powtorke z rozrywki [...]
    >+ Kto pyta nie błądzi

    Bardzo fajną sygnaturkę (i motto do strony www) ma ktoś
    na *.foto.cyfrowa:
    "kto pyta błądzi z innymi"
    :)

    --