    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: weksel a skarbówka
    Date: Mon, 15 Dec 2008 22:49:03 +0100

    On Mon, 15 Dec 2008, Krzysztof wrote:

    > witam
    > jak można wykorzystać weksel jako zdobycie środów na działalność gospodarczą
    > i co na to skarbówka?

    Czytając opisy, to dedukuję że fiskus ma za złe przystąpienie Polski
    do obrotu wekslowego a imiennie niejakiemu Mościckiemu podpisanie
    ustawy :D

    > prowadze firmę i myślę sobie tak, wystawię pięc weksli po 10 tys i sprzedam
    > znajomym, więc mam już 50 tys, jeśli urząd mnie spyta skąd je miałem to
    > wystarczy pokazać weklse?

    Wyjaśnij może jak pokażesz coś czego NIE MASZ?
    Tworzysz "prywatny ekwiwalent pieniądza", czyli weksel.
    Sprzedajesz ów weksel. Za pieniądze.
    I chcesz TEN, uprzednio SPRZEDANY weksel pokazać???

    Odnoszę wrażenie że masz trochę do poczytania o wekslach, a być może
    tylko przemyślenie pytań :), ale dla porządku:

    http://weksel.pl/
    http://weksel.pl/prawo-wekslowe.html
    http://www.liwiusz.republika.pl/weksel_umowa.html
    http://prawo.money.pl/aktualnosci/okiem-eksperta/art
    ykul/czym;jest;weksel;in;blanco,251,0,218363.html

    BTW:
    Z pomysłem zaniesienia własnych weksli celem pokazania "o tu mi
    znajomi pożyczyli" możesz niechcący wpasować się "w rolę"
    gościa który dokonuje czynności pozornych :]

    > z tego co się orientuję to weksle nie podledają
    > teraz żadnym opłatom i zgłaszniu do skarbówki

    Wychodzi że nie.
    Jak sądzę przy "podmiotach niepowiązanych" nie powinien wystąpić problem
    braku odsetek (może ktoś skomentuje?)

    I polecam archiwa obu grup .prawo z hasłem "weksel", sporo było :D

    wKF: oczywiście zostawianie sobie *kopii* weksla, wyraźnie wykonanej
    jako kopia - żeby ktoś nie mógł postawić zarzutu *próby sfałszowania*,
    typu cz-b z napisem "kopia" itede, wcale nie jest złym pomysłem.
    Pic w tym że taka kopia z p. widzenia US przecież o niczym nie świadczy.
    I tak jakby co US musiałby przeprowadzić 'czynności sprawdzające',
    a weksle mogą być w obrocie :D

    Na deser: całkiem ciekawe może być rozważanie, czy takie weksle
    należałoby jakoś zaksięgować (choćby tylko spisać), na PK byłoby
    to oczywiste, na KPiR... hm.... niby nie ma powodu...

    pzdr, Gotfryd