  • Data: 2007-01-18 20:42:57
    Temat: Re: wartość początkowa ŚT w spółce
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 16 Jan 2007, Atomek wrote:

> [...]

    Mi wychodzi że to jest kiks.
    Nieźle... nic tylko zakladać S.C. po 100 wspólników ;) (i ryzykować
    okradzenie 99 razy :>)

    Dla porządku:
    Z tego że podatnikiem są wspólnicy nie wynika, że Sejm nie ma
    prawa zobowiązać kogoś innego (nawet jeśli zobowiązanym nie jest
    osoba a "inny podmiot") do wykonywania czynności ze zobowiazania.
    Ale pytanie jest... ciekawe :)

    > UPDF to chyba najbardziej niespójna ustawa spośród wszystkich aktów prawnych.

    Hm... to dawno nie czytałeś ustawy o VAT ;)

    > Tym nie mniej wydaje się że przedstawione niżej rozumowanie nie burzy całej
    > naszej dotychczasowej praktyki i wydaje mi się słuszne. Wynika z niego,
    > między innymi, że ewidencje prowadzi spółka,

    ...a co najmniej "tak wolno"... :)

    > bo to ona jest podatnikiem.

    Sprzeciw!

    > a) ustawa o swobodzie działalności gospodarczej w art.4 wymienia wspólników
    > spółek cywilnych jako odrębne podmioty ustawy i nie utożsamia ich z osobami
    > fizycznymi
    >
    > b) ustawa Ordynacja Podatkowa w art.7 par.1 definiuje, że podatnikiem jest
    > między innymi spółka cywilna
    >
    > c) Ustawa o PDOF nie podaje nigdzie definicji podatnika

    Weź Ty i przczytaj art. 1 rzeczonej ustawy, dobrze? ;)
    Krótki jest...
    Podmiotem są TYLKO obiekty wymienione w art.1 - nikt inny nie podlega
    opodatkowaniu tą ustawą! W szczególności S.C. nie podlega opodatkowaniu
    podatkiem dochodowym, więc nie może być podatnikiem.

    Przecież z Twojego rozumowania wynikałoby niezbicie, że art. 6 dotyczy
    np. żony spółki cywilnej (a nie wspólnika) :)

    > należy więc przyjąć tę definicję z ustawy b)

    IMO art.1 ustawy jest nadrzędny - określając podmiot, określa że nikt inny
    nie podlega tej ustawie.
    W szczególności nie podlega jej spółka cywilna.
    Jak pisałem wyżej - to nie znaczy, że nie może mieć z tego tytułu
    obowiązków narzuconych ustawą (np. prowadzenia ewidencji), mniej więcej
    na tej samej zasadzie na jakiej firma będąca osobą prawną, sama nie
    podlegając pod opodatkowanie UoPDoOF, ma obowiązki (w tym ewidencyjne)
    jako płatnik wskazany w UoPDoOF.

    UoPDoOF tym samym podlegają wspólnicy tej spółki - być może w myśl zasad
    określonych dla wspólników :) (jako osobnej odmianie podatnika, podobnie
    jak są odmienne przepisy dla małżonków i niemałżonków).

    > d) ustawa PDOF definiuje małego podatnika jako "podatnika" spełniającego
    > pewne warunki. A więc również jako spółkę osób fizycznych spełniającą te
    > warunki.

    Sprzeciw!

    pzdr, Gotfryd