    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: użyczenie lokalu handlowego
    Date: Mon, 27 Sep 2004 09:39:42 +0200

    On Sun, 26 Sep 2004, GAZETA wrote:

    >+ Sytuacja jest taka:
    >+ 1. DG jednoosobowa oraz lokal handlowy w którym nie prowadzę żadnej
    >+ działalności wpisany w środki trwałe
    >+
    >+ 2. Założona dodatkowo druga DG w formie spółki cywilnej z rodzicami

    Przezornie dla przyszłych szukaczy w google :)
    1. nie jestem doradzcą
    2. przypadek jest szczególny i NIE dotyczy użyczenia ST "tak w ogóle"
    (użyczenie na rzecz osób bliskich nie powoduje obowiązku podatkowego).

    >+ Chciałbym mianowicie użyczyć tego lokalu spółce i nie wiem jak to zrobić.
    >+ a. Rozumiem że koszty użyczenia /prąd, woda/ ponosić będzie spółka

    IM*H*O - jak ustalicie tak będzie. Aby zaliczyć w KUP wypadałoby żeby
    najlepiej umowy "na prąd i wodę" były zawarte (zastrzegając
    nieprawidłowość tego określenia wg prawa cywilnego) "przez spółkę"
    - jak to *nie* ty i rodzice *w ramach S.C.* zawrzecie owe umowy no
    to VAT na pewno przepadnie zaś i z kosztami będzie krucho (patrz
    niżej).
    Tak ściślej rzecz biorąc zdaje się rozpatrywać trzeba by ów przypadek
    tak:
    - sobie nie użyczasz, bo to trochę na głowie. Niewątpliwie
    VAT od kosztów "związanych z użyczeniem" stanowi problem - nie
    widzę podstaw do "przelewu VAT" na rzecz spółki... Zawikłana
    w takim przypadku logika (użyczenia "swojego" na rzecz "swojej"
    sp-ki osobowej) skoro w przypadku ogólnym nakazuje uznać
    za przychód pozostałych wspólników (tu nie ma zastosowania
    ze względu na przepis niżej, IMO !) prowadzi do wniosku że
    "swoją" część udziału w S.C. mógłbyś próbować uznać za KUP.
    - krótko mówiąc - poniższe zastrzeżenia dotyczą w pierwszej
    kolejności twoich rodziców, którym z cywilnego p. widzenia
    użyczasz do częściowego użytku :) lokal
    - wynikałoby z tego iż wszystkie wartości "kosztowe" ponszone
    *przez ciebie* (amortyzacja, a jeśli S.C. nie będzie podmiotem
    faktur "za wodę i prąd" to również media) wypadałoby *podzielić*
    w proporcji udziału w S.C. i *różnie* potraktować u ciebie
    o rodziców.

    Z góry odpowiadam na pytania:
    - tak, były takie rozważania - nie pamiętam czy w RP czy GP,
    dotyczące akurat użyczenie ruchomości (samochodu) z wnioskami
    jak wyżej, tak, powinny być namiary w groups.google bo sam
    komentowałem na grupie :)
    - tak, dochód z S.C. nie będzie dzielił się "proporcjonalnie",
    jak się wszystkim (no... :)) wydaje że tak powinno być - wg
    ustawy dzieli się *osobno* przychody i *osobno* koszty
    (wg umowy), zaś *nigdzie* nie zapisano że kosztu muszą *jednolicie*
    być KUP dla wszystkich wspólników ! Można sobie rzucić okiem
    do PIT-5/PIT-5L i sprawdzić że po coś podaje się dla każdej
    swojej DG *osobno* przychód i KUP a *nie* "część *dochodu*
    wg tamtejszej KPiR" :)

    >+ b. co z amortyzacją i podatkiem od nieruchomości? kto będzie ewidencjonował
    >+ sc czy ja?

    Ewidencjonować to i owszem - ty, tyle że to *nie będzie koszt*.
    Przynajmniej w części dotyczącej rodziców.
    Jak na mój gust oczywiście. Znaczy: sądzę że pomysł nie jest
    jakoś specjalnie korzystny podatkowo...

    A konkretnie:
    ++++++
    Art. 11. 1. Przychodami [...] są [...] oraz wartość otrzymanych
    świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
    [...]
    2a. Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:
    [...]
    3) jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku
    - według równowartości czynszu [...] najmu [...]
    Art. 16. 1. Za przychód z nieruchomości odstąpionych bezpłatnie
    [...] uważa się [...] wartość czynszową [...]
    2. Jeżeli właściciel nieruchomości używa jej na własne potrzeby
    lub potrzeby członków rodziny [...] a wydatki związane
    z nieruchomością nie stanowią kosztu uzyskania przychodów.
    ^^
    -----

    Podkreślenie moje...

    >+ Jak najkorzystniej to rozwiązać?

    Trudna sprawa. Sam poczytam co grupowicze wymyślą :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)