  • Data: 2004-12-14 21:41:21
    Temat: Re: umowa zlecenia
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 13 Dec 2004, kalinka wrote:
    [...]
    >+ > Jest zgryz: taki mianowicie, czy w świetle prawa można uznać że
    >+ > realizator (zleceniobiorca) jest "osobą nie prowadzącą działalności
    >+ > gospodarczej".
    [...]
    >+ No, właśnie, a propos takiego zgryzu piszę.
    >+
    >+ > I jest problem: czym miałaby być taka "usługa"...
    >+
    >+ Usługa może dotyczyć różnych przypadków.

    Ano tak.
    Ja miałem na myśli zgryz formalno-legislacyjny: pokazanie przepisów
    (z dokładnością do artykułu co najmniej) które pozwolą uznać że
    nie ma mowy o "prowadzeniu działalności gospodarczej" (w tym nielegalnej,
    nierejestrowanej lub cokolwiek "nie").

    >+ Jak życie pokazuje kończy się jednak
    >+ na rozliczeniu na czarno i po kłopocie.

    Dobrze podsumowane :(

    >+ Teraz akurat mam na myśli legalne
    >+ zatrudnienie pomocy domowej.

    Primo - były artykuły w prasie że ktoś tam koncypuje jakby tu
    wprowadzić *ulgi* podatkowe z tego tytułu :) - chodziło właśnie
    o "zatrudnienie" (jak rozumiem - umowa o pracę).
    Ale nie wiem czy i jak tak można "na dziś".

    O ile wiem jakiś czas temu taka umowa była "jaśniej" wymieniona
    w przepisach, natomiast "na dziś" w ustawie o podatku dochodowym
    chyba nie łapie się np. na ew. umowę-zlecenia jako "osobistą"
    z powodu tego:
    ++++
    Art. 13. Za przychody z działalności wykonywanej osobiście,
    o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się:
    [...]
    8) przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy
    zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
    [...]
    b) właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której
    lokale są wynajmowane
    ----

    Niestety ustawodawca chyba uważa że albo zleceniobiorca będzie
    się "łapał" pod DG - albo lepiej "na czarno" :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)