    From: "zapraszam.pl" <m...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: strony www na eksport
    Date: Wed, 29 Oct 2003 01:59:34 +0100

    [...]
    > 1. To jest umowa o dzieło. Tak czy nie ?
    Może niekoniecznie - mając w zakresie DG "wykonywanie usług zleconych przez
    firmy", można wykonywać również takie usługi zlecone tak samo, jak w
    przypadku umowy o pracę. W dobie "maksymalizacji fiskalnej" też programiści
    i designerzy są często zatrudniani przez firmy nie na umowie o pracę, ale
    "pod warunkiem" założenia DG.
    > 2. Z p. widzenia prawa podatkowego *w kraju* można się spierać
    > 3. Z p. widzenia prawa celnego występuje ewidentnie eksport
    > "dzieła". Zdecydowanie nie "usługi", czyli "tworzenia
    > dzieła za granicą" (co wykazał CEF, IMO). Tak czy nie ?
    A jeśli zlecono wykonanie kompleksowej usługi: www+bieżąca aktualizacja?
    A jeśli wykonywana "u odbiorcy", czyli programem do edycji stron
    bezpośrednio na serwerze docelowym, znajdującym się za granicą, chociaż
    przez "projektanta stron" siedzącego przy komputerze w Polsce?
    > 4. Pytaniem jest, co eksportujemy.[...]
    > No i teraz jest dylemat: moim zdaniem toto nijak nie podpada pod:
    > - program komputerowy
    A dlaczego? Przedmiotem zlecenia mogło być wykonanie strony opierającej się
    na obsłudze przez program bazy danych (jak np. obsługa klientów mBanku),
    sklep internetowy etc. To są programy komputerowe, a design strony jest
    wtedy dodatkiem tak samo, jak w programie używanym "lokalnie". Zresztą
    większość współczenych stron opartych jest na js, php lub cgi.
    > Znaczy: czy dobrze dedukuję że toto nie podpada pod VAT ?
    > I jak wtedy jest przy eksporcie ? Nadal rachunek ? ;)
    Czemu nie? Jeśli np. mam "gotowca" w rodzaju sklepu internetowego i
    sprzedaję do użytku na stronie odbiorcy...
    W dobie "globalnego internetu" przepisy podatkowe trochę odstają i wymagają
    znajomości sztuki interpretacji, przy czym ta u urzędnika skarbowego w danym
    US i u pełnego "dobrej woli" podatnika mogą stać na przeciwległych
    biegunach. Do czasu ustanowienia prawa "jednoznacznego" radziłbym opisać
    stan rzeczy i poprosić pisemnie właściwy US o interpretację.

    www.zapraszam.pl