    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: strony www na eksport
    Date: Wed, 29 Oct 2003 01:04:59 +0100

    On Wed, 29 Oct 2003, zapraszam.pl wrote:
    [...CEF...]
    >+ > Definicja eksportu usługi nie jest problematyczna.
    >+ > Wystarczy przeczytać art 4 pkt 6) ustawy

    (dedukuję że ustawy o VAT)

    >+ > Znacznie trudniej jest udowodnić, że dany rodzaj
    >+ > usługi wykonany w kraju może korzystać ze stawki preferencyjnej VAT.
    >+ > Skoro usługa wykonana w kraju, to nie myśl raczej
    >+ > o eksporcie usługi, bo nie ma on miejsca.
    >+
    >+ No, nie do końca:
    >+ 1. jeśli podejmuje się wykonania strony i ma na to jakąś umowę z odbiorcą
    >+ zagranicznym,
    >+ 2. jeśli wystawia fakturę dla odbiorcy zagranicznego, nie mającego siedziby
    >+ w Polsce
    >+ - można interpretować to inaczej, niż eksport usług?

    DYWAGACJA (można plonkować, proszę nie bić ;))

    1. To jest umowa o dzieło. Tak czy nie ?
    2. Z p. widzenia prawa podatkowego *w kraju* można się spierać
    3. Z p. widzenia prawa celnego występuje ewidentnie eksport
    "dzieła". Zdecydowanie nie "usługi", czyli "tworzenia
    dzieła za granicą" (co wykazał CEF, IMO). Tak czy nie ?
    4. Pytaniem jest, co eksportujemy.

    Jeśli "strona www" mogłaby być uznana za "towar", to byłby
    to eksport towaru.
    Natomiast IMO strona www to "wartość niematerialna", w związku
    z tym per analogiam inny podatek i inny przypadek (ale ta sama
    zasada) - podobnie jak przy umowie "osobistej o dzieło" natępuje
    zaliczenie "sprzedaży praw majątkowych" (a NIE "osobistej umowy
    o dzieło"), również tu mamy "sprzedaż za granicę wartości
    niematerialnej *chronionej prawem autorskim*".
    No i teraz jest dylemat: moim zdaniem toto nijak nie podpada pod:
    - program komputerowy
    - własność przemysłową
    -...i toto trzecie co wczoraj (nie, przedwczoraj - znaczy
    w poniedziałek :)) [1] wymieniłem - nie mam zdrowia wyciągać
    ustawy (do listera WinCommandera oczywiście :))

    Znaczy: czy dobrze dedukuję że toto nie podpada pod VAT ?
    I jak wtedy jest przy eksporcie ? Nadal rachunek ? ;)

    [1] Oczywiście stwierdziłem że mój szanowny zegarek w PCcie stał
    sobie :> (bo akumulator szwankuje) i proszę uprzejmie o nie
    bicie również z tego tytułu :(, już poprawiam (rano znowu
    będzie to samo, ale a nuż nie zapomnę ;)).

    Idę spać !

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)