    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: samochód po leasingu
    Date: Tue, 7 Feb 2006 13:23:59 +0100

    On Mon, 6 Feb 2006, Tomasz Karasek wrote:

    > Pytanko
    > Kończy mi się właśnei leasing autka i zostawiam go sobie na firmę. Faktura
    > wykupu ma być wystawiona za kilka dni. Jak mam go właściwie teraz traktować?
    > Czy muszę go wprowadzić do ewidencji wyposażenia? Środek trwały to to nie
    > będzie chyba, bo przecież spłacalem go przez okres leasingu.

    A co to przeszkadza, żeby został ST ??
    Popatrz niżej i się zastanów z tym wyposażeniem... ta... dzięki takiemu
    manwerowi będziemy mieli szansę się czegoś dowiedzieć ;)

    > A skoro będzie już własnością firmy, to w jaki sposób księgować np. przegląd?
    > Czy np. przegląd będzie w całości moim kosztem, jak benzynka, czy też mogę
    > sobie odliczyć VAT?

    "a dlaczego by nie" ?
    :)

    Jeszcze co do wpisywania na ST: nawet jakby wykup był >3500 zł, to IMO
    niewpisywanie auta do EST a do EW jest hm... lekkomyślne.
    Powód ?
    Ano od paru lat szukany jest ekspert który wyjaśni niniejszy węzełek:
    - ST to rzeczy "trwałe" czyli ponadrokużywalne :)
    - ST księguje się *inaczej* niż inne koszty
    - dla ST korzysta się z pojęcia WP (wartości początkowej)
    - wyposażenie to *m.in.* ST które *wolno* księgować normalnie; taki
    wyjątek od wyjątku sprowadzający się do zgodności z regułą :)
    - o ile coś jest ST, to kryterium pozwalającym zrobić ów wyjątek
    od wyjątku jest WP; powiedzmy że dalej nie będziemy rozważać
    takiego wyposażenia które warunku ST nie spełnia (np. na skutek
    okresu użytkowania <1 rok albo braku "kompletności i sprawności")
    - od samego zaksięgowania wyposażenie nie pozbywa się pozostałych cech
    - dla ST istnieje podatkowo zdefiniowane pojęcie "ulepszenia"
    - ulepszenie zmienia (zwiększa) WP

    I teraz gwóźdź do trumny: co zrobić jeśli WP ST było <3500 zł
    wskutek czego zakwalifikowano je do wyposażenia, *ALE* w trakcie
    eksploatacji na skutek robudowy i zakupu częsci >3500 zł doszło
    do ulepszenia podatkowego? WP przekroczy 3500 zł.
    Rozważania w prasie podatkowej prowadziły do niejednoznacznych
    wniosków, jak to się enigmatycznie ujmuje :) (zwyczajnie
    stanowiska są sprzeczne).
    Eksperymentatorzy, na których US poćwiczy przed NSA wykładnię
    przepisów są poszukiwani ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)