    From: Andrzej Smereka <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: ryczałt za wynajem
    Date: Wed, 12 Jan 2005 17:26:36 +0100
    Sender: a...@p...onet.pl@host67.milicz.jarsat.pl

    Wojciech Kozłowski napisał(a):

    >Chcę złożyc deklarację podatku ryczałtowego za wynajem. Jest powiedziane, że
    >wtedy muszę odbliczyc (chyba) 8% od kwoty otrzymywanej od najemcy bez
    >żadnych odliczeń.
    >Ale w innym miejscu jest opowiedziane, że czynsz jaki płacę do spółdzielni
    >(bo ja go płacę) nie jest wliczany do kwoty dochodu z wynajmu.
    >
    >Zatem czy ja mam obliczac podatek od kwoty jaką otrzymuję od najemcy (2000
    >zł) czy tez od kwoty pomniejszonej o czynsz (400 zł, czyli od 1600 zł).

    Ustawa o zryczałtowanym podatku

    Art.6.1a. Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych
    podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w
    roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość
    otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z
    tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o
    podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w
    naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się
    art. 11
    </lpAbc/lpext.dll?f=templates&fn=abc.jump.htm&id=abc
    .akt.du.2000.0176&hash=11&data=user>
    ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

    Art. 11. 1. Podatnik uzyskujący przychody wymienione w art. 6 ust. 1 i
    1a, opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, może odliczyć od
    przychodów stratę, o której mowa w art. 9
    </lpAbc/lpext.dll?f=templates&fn=abc.jump.htm&id=abc
    .akt.du.2000.0176&hash=9&data=user>
    ust. 3 i 3a ustawy o podatku dochodowym, oraz wydatki określone w art.
    26
    </lpAbc/lpext.dll?f=templates&fn=abc.jump.htm&id=abc
    .akt.du.2000.0176&hash=26&data=user>
    ust. 1 i art. 26b
    </lpAbc/lpext.dll?f=templates&fn=abc.jump.htm&id=abc
    .akt.du.2000.0176&hash=26%5Eb&data=user>
    ustawy o podatku dochodowym, jeżeli nie zostały odliczone od dochodu lub
    nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie
    przepisów ustawy
    </lpAbc/lpext.dll?f=templates&fn=abc.jump.htm&id=abc
    .akt.du.2000.0176&data=user>
    o podatku dochodowym.

    A w art.26 i 26b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nic nie
    ma o tym, że można odliczyć czynsz. Moim zdaniem należy zapłacić ryczałt
    w wysokości *8,5 % *od kwoty otrzymanej

    --
    Andrzej Smereka

    a...@p...onet.pl