    From: "Kriss" <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: rekompensata ustalona sadownie a podatek
    Date: 26 Jan 2008 21:24:09 +0100

    >  Ciekawe, skoro się zgadzamy, to jakim prawem dochodzimy do sprzecznego
    > wniosku w sprawie zwolnienia od opodatkowania przynajmniej *części*
    > otrzymanej zapłaty? :O

    Bo nie ma bsolutnie mowy o "szkodzie" w dacie zawarcia ugody a co za tym o
    odszkodowaniu , które ma na celu wyrównanie "PONIESIONYCH" i wymiernych strat.
    Ugoda co prawda zawarta przed sądem ale nie dotyczy "odszkodowania" a umownego
    ukształtowania przyszłych stosunków stron w taki sposób , że ustają zaistniałe
    dziś przyczyny dla których jedna ze stron lub obydwie wnosiły o rozstrzygniecie
    sporu przez sąd i w przypadku braku porozumienia - rozstrzygniecie takie
    miałoby miejsce na warunkach okreslonych przez sąd.
> [...]
    > takoż odpłatnie lub nieodpłatnie z powodu 16.1 PDoOF) podatek się należy.
    >  Tak czy siak, ustawodawca postanowił że ugody sądowe są traktowane
    > inaczej niż "ugody zawarte luzem" i z opodatkowania są zwolnione.
    >  Być może przyświecała mu taka idea, że w razie jakby treść ugody
    > zawierała elementy które mogłyby być przestępstwem to sąd miałby
    > obowiązek zareagować. Nie wiem. Ale tak przyjął.
    >  Dobra.
    >  Czy to zmienia coś w kontekście fakty, iż ugody sądowe *są* zwolnione,
    > poza oczywiście przypadkami kiedy podatnik musiałby zaliczyć przychód

    Gotfrydzie szacowny !
    Nie ugody sądowe są zwolnione jak piszesz - tylko "odszkodowania" otrzymane na
    ich podstawie . Nie zauważasz albo nie chcesz zauważyć , że w tym przypadku nie
    ma szkody a więc nie może być odszkodowania otrzymanego na podstawie ugody
    zawartej przed sądem. Jak pisał "pytacz" - doszło do wielowątkowego
    uregulowania wzajemnych stosunków , praw i obowiązków stron na podstawie
    wzajemnych ustępstw i za wynagrodzeniem.

    Dla zobrazowania sytuacji - przykład ;

    - powód - inwestor ,

    - pozwany - sąsiad inwestora ,

    Zakres pozwu;
    - uznanie zachowania sąsiada polegające na uniemożliwieniu rozpoczęcia
    inwetycji za złośliwe i sprzeczne z zasadami wsp. społecznego , wydanie nakazu
    i określenie zasad udostępnienia na czas inwestycji częsci nieruchomości i
    ustalenie wysokości rekompensaty pieniężnej dla sąsiada.

    W uzasadnieniu ;
    - strony są w takim konflikcie ,że nie mogą dojść do porozumienia , wszelkie
    inicjatywy powoda są bezskuteczne a zachowanie i postawa pozwanego itd...

    Przed otwarciem przewodu sąd pyta strony , czy są skłonne do zawarcia ugody.

    Strony negocjują i w wyniku tych negocjacji zawierają umowę ; (w dużym skrócie)

    Pozwany wyraża zgodę na zajęcie przez powoda XX m2 działki na czas remontu za
    wynagrodzeniem ustalonym jako XX zł należne za każdy rozpoczęty dzień
    korzystania z działki - bez wzgledu na fakt prowadzenia lub nie prac
    remontowych przez powoda. Pozwany nie bedzie żadał w przyszłości od powoda ;
    podwyższenia (waloryzacji)powyższego wynagrodzenia ,żadnych dodatkowych kwot
    wynagrodzenia lub zadośćuczynienia a także odszkodowania (ń)za ewentualne
    szkody powstałe (w przyszłości) w jego majątku a stanowiace następstwo
    prawidłowego działania powoda w wykonaniu przedmiotu umowy , z wyjatkiem ; np.
    szkód powstałych w majatku pozwanego których w dniu zawarcia umowy strony nie
    były w stanie przewidzieć lub powstały w wyniku braku staranności powoda lub z
    zaniechania działania przez powoda (lub osób działajacych na zlecenie powoda)
    nawet jeśli działanie lub jego zaniechanie miało charakter nieumyślny.
    Wynagrodzenie (rekompensata) bedzie płatne przez powoda do rąk pozwanego
    gotówką ; w terminie - na ostatni dzień każdego miesiąca w którym powód
    korzystał z działki , a w miesiącu w którym powód zgłosi zakończenie
    korzystania - w dniu zakończenia.Powód zapłaci pozwanemu do dnia ...kaucję w
    wysokości XX zl x 30 dni to jest 30XX , która to kaucja zostanie zaliczona na
    poczet ostatecznego rozliczenia ostatniego miesiaca korzystania a w przypadku
    powstania nadwyżki zwrócona powodowi przez pozwanemu w ostanim dniu
    korzystania.Kaucja przepada na rzecz pozwanego a zapisy i warunki niniejszej
    umowy przestają obowiązywać pozwanego jeśli powód nie rozpocznie inwestycji w
    terminie do dnia ..... .

    I co kolego - nadal uważasz , że ;

    Tej tresci umowa , nawet klepnieta przez sąd w formie ugody - korzysta ze
    zwolnienia ?

    A co z innymi ugodami typu ; pracodawca vs były pracownik np. w zakresie :
    umownego ustalenia wysokości kwoty odszkodowania za niezgodne z prawem
    rozwiązanie umowy przez pracodawcę,

    Z nadzieją na zrozumienie - pzdr- Kriss