  • Data: 2002-02-27 07:55:11
    Temat: Re: rachunki za uslugi a koszty
    Od: "Magdip" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Andrzej Kłos napisał(a) w wiadomości: <3...@w...pl>...
    >Hej
    >Korzystam z usług firm sprzątających (sprzątanie po pracach
    >budowlanych). Dostaję od nich *rachunki* z tekstem "sprzedawca nie jest
    >płatnikiem podatku VAT". Mam niejasne podejrzenia, że firmy te winny być
    >zVatowane (w zeszłym roku przekroczyły obrót 10.000 EURO, jest to
    >wiadomość *pewna*, nie ja jeden korzystam z ich usług a suma ich
    >dochodów z trzech znajomych firm przekracza tę granicę).
    >
    >I moje pytanie: co mnie, jako usługobiorcy, grozi w przypadku gdy te
    >usługi zaliczam w koszty (w całości, nie ma tam wyszczególnionego
> [...]

    IMHO tutaj raczej Ci nie grozi wiele. Ponieważ dostajesz rachunek, to VAT-u
    naliczonego nie odliczasz, więc nie dokonujesz uszczuplenia podatkowego. Jak
    przyjdą do niego, to jego przychód potraktują jak przychód brutto i od tego
    zabiorą mu VAT łącznie z dodatkowymi opłatami ;-)

    Byłbyś w gorszej sytuacji, gdyby firma krzak była podatnikiem VAT, bo
    wówczas wystawiałaby Ci fakturę, Ty w dobrej wierze odliczałbyś VAT
    naliczony, a potem musiałbyś go oddać, gdyby oni ukrywali te faktury i nie
    płacili VAT od swojej sprzedaży (były wyroki NSA w tej sprawie, że nabywca
    jest "winny" tego, że sprzedawca VAT od sprzedaży nie odprowadza i w związku
    z tym nie ma prawa do odliczenia VAT).

    Magdip