eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkipytanie o podstawowa wiedze z zakresu "rozliczanie sie z US' › Re: pytanie o podstawowa wiedze z zakresu "rozliczanie sie z US'
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: pytanie o podstawowa wiedze z zakresu "rozliczanie sie z US'
    Date: Mon, 22 Sep 2003 08:34:05 +0200

    On Sun, 21 Sep 2003, Seneka INF wrote:

    >+ Użytkownik "poilkj" <p...@g...pl> [...]
    [...]
    >+ > Do konca stycznia, jeslii umowy byly robine legalnie, powinien ci przyslac
    >+ > pit-8b z zestawieniem tego co zarobiles w tym roku.
    >+
    >+ a jak nie przysle to to jest to nielegalne? za trudne :D

    Owszem, samo "niezałatwienie papierka na czas" jest
    wykroczeniem, przysługuje mandat AFAIK.

    >+ > Mozesz sie go delikatnie zapytac z czego ci placi.
    >+
    >+ roztrzasanie takich kwestii moze zniechecic potencjalnego Zleceniodawce do
    >+ zlozenia zamowienia a wiadomo, ze rynek jest trudny

    Ściągnięcie mu USu na głowę skutkiem "burdelu w papierach"
    chyba bardziej go zniechęci :>, ale mogę się mylić ;)

    >+ > Jak z wlasnej kieszeni, to oczywiscie zadnego pitu ci nie przysle, a
    >+ > pracujesz po prostu na czarno.
    >+
    >+ przeciez chce sie rozliczyc; mamy ustne ustalenia a ja po prostu chce isc do
    >+ urzedu, poinformowac, ze zarobilem tyle i tyle i zaplacic podatek;
    >+ dziwne te prawo, co zaklada z gory, ze jestem zlodziejem

    Nie, to prawo przewiduje m.in. wyłapywanie "szarej strefy".
    Jak pojawia się "obrót znikąd" (tj. nie ma drugiej strony
    umowy) to oczywistym jest że trzeba spytać co się dzieje ;>
    - zauważ że jak np. ktoś ma towar handlowy "znikąd" to też
    jest to powód żeby się dziwić... mimo że wydawałoby się że
    "lepiej dla budżetu" (bo zaliczka wyższa :)) to proceder jest
    ścigany - bo *ktoś* (inny) obracał towarem lub usługą NIE
    płacąc podatku.

    >+ > Ja nie wiem jak on to rozliczy, bez podpisanej przez ciebie umowy
    >+ > i rachunkow.
    >+
    >+ to mnie powinno interesowac jak on to rozliczy? tyz za trudne:D

    Powód masz wyżej :)
    IMHO Tomasz dobrze pisał: było pozawierać umowy.
    Jak robiłeś to "dla firmy" to "oni" potrzebują rachunku aby
    móc zaliczyć twoją "wypłatę" w koszt - i dziwnym jest że ci
    sami nie posłali !
    Jak robiłeś "dla osoby z ulicy"... to wcale nie jest jasne,
    czy przypadkiem nie zostałeś przestępcą prowadząc niezarejestrowaną
    działalność. Nie jest śmieszne, poczytaj sąsiednie wątki.
    Jak robisz "ludziom z ulicy" (nie firmom), w szczególności
    *na zamówienie* - to to jest działalność.
    Zarejestrować, płacić ZUS (a podatki swoją drogą) :)

    [...]
    >+ do konca kwietnia lub marca chyba, czyli moge w takim razie uznac nasze
    >+ ustne ustalenia za wiazace - na pewno nie otrzymam zadnych rachunkow?

    ...nas pytasz ??

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT)